Pressemeddelelse

Galaktisk seriemorder

2. april 2014

Dette nye billede, taget med MPG/ESO 2.2-meter teleskopet ved ESOs La Silla-observatorium i Chile, viser to meget forskellige galakser: NGC 1316 og dens mindre nabo, NGC 1317. Selvom de er ganske tæt på hinanden i rummet, har de meget forskellige historier. Den lille spiralgalakse, NGC1317 har haft et begivenhedsløst liv, mens NGC1316 har opslugt flere andre galakser i løbet af dens voldsomme tilværesle og det ses på dens ar.

NGC1316s struktur giver fingerpeg om dens turbulente fortid. Den har fx nogle usædvanlige støvbaner [1], der er indhyllet af en meget større boble af stjerner og en samling af usædvanligt små  kugleformede stjernehobe.  Alle disse spor tyder på, at galaksen allerede har slugt en støvrig spiralgalakse for omkring 3 milliarder år siden.

Omkring galaksen ses nogle svage stjernespor – tynde strimler og skaller af stjerner, der er blevet slået ud fra deres oprindelige placering og slynget ud i det intergalaktiske rum. Disse strukturer er dannet pga. Indviklede tyngepåvirkninger af stjernernes baner, når en anden galakse kommer for tæt på. Alle disse træk peger på en voldsom fortid, hvor NGC 1316 har opslugt andre galakser og peger på, at denne nedbrydende opførsel fortsætter .

NGC 1316 ligger omkring 60 millioner lysår fra  Jorden i det sydlige stjernebillede Fornax (Ovnen).  Galaksen kaldes også for Fornax A – en betegnelese der afspejler, at den er den stærkeste radiokilde i stjernebilledet.  Faktisk er NGC1316 himlens fjerde stærkeste radiokilde [2].  Denne kraftige radiostråling drives af materiale, der falder ind i det supertunge sorte hul i midten af galaksen, der formentlig har fået ekstra brændstof ved vekselvirkningen med andre galakser.

Dette meget detaljerede billede taget med med MPG/ESO 2,2-meter-teleskopet på ESOs La Silla-observatorium i Chile,  er en kombination af flere billeder fra ESOs arkiv.  De oprindelige observationer havde som mål at afbilde de svage træk og at undersøge forstyrrelserne i dette interessante system.

Det nye billede giver som bonus et indbilk i det fjerne univers hinsides de to galakser, der ses i forgrunden.  De fleste af de svage, utydelige pletter på billedet er langt fjernere galakser – hvoraf der ses en særlig tæt samling lige venstre for NGC 1316.

[1]  Disse støvspor et blevet undersøgt i detaljer af NASA/ESA Hubble Space Telescope (Rumteleskopet Hubble).

[2] Dette gælder for en radiofrekvens på  1400 MHz. Ved andre frekvenser vil rækkefølgen være anderledes.

ESO er den mest fremtrædende internationale astronomi-organisation i Europa og verdens mest produktive astronomiske observatorium. ESO har i dag følgende 15 medlemslande: Belgien, Brasilien, Danmark, Finland, Frankrig, Holland, Italien, Portugal, Schweiz og Storbritannien, Spanien, Sverige, Tjekkiet, Tyskland og Østrig. ESOs aktiviteter er fokuseret på design, konstruktion og drift af jordbaserede observationsfaciliteter for at muliggøre vigtige videnskabelige opdagelser inden for astronomi. ESO spiller også en ledende rolle for at fremme og organisere samarbejdet inden for astronomisk forskning. I Chile driver ESO tre unikke observatorier i verdensklasse: La Silla, Paranal og Chajnantor. På Paranal driver ESO Very Large Telescope (VLT), der er verdens mest avancerede astronomiske observatorium til observationer i synligt lys samt to kortlægningsteleskoper. VISTA arbejder i infrarødt lys og er verdens største kortlægningsteleskop, mens VLT Survey Telescope (VST) er det største teleskop, der udelukkende er bygget til at kortlægge himlen i synligt lys. ESO er den europæiske partner i et revolutionerede astronomisk teleskop kaldet ALMA, det største igangværende astronomiske projekt. ESO planlægger i øjeblikket et 39 meter optisk/nær-infrarødt teleskop kaldet European Extremely Large Telescope (E-ELT), der  vil blive "verdens største øje mod himlen".

Billeder af MPG/ESO 2,2-meter-teleskopet