Mededeling

Personeel CTAO verdubbelt in 2024 bij start bouw grote infrastructuur

25 september 2023

De ontwikkeling van het Cherenkov Telescope Array Observatory (CTAO) –– 's werelds krachtigste observatorium voor gammastraling op de grond –– wordt versterkt door een recente financieringstoezegging van de bestuursorganen. Op 6 september 2023 werden de Raad van regeringsvertegenwoordigers en de CTAO-raad, waarvan ESO lid is, het eens over de vervolgstappen die het CTAO naar de constructiefase brengen. Alle leden schaarden zich unaniem achter de voortgang van het project en stemden in met een subsidie van ongeveer 30 miljoen euro voor 2024. Met deze aanzienlijke verhoging van de financiering kan het CTAO nieuwe infrastructuur bouwen en het personeelsbestand verdubbelen.

De CTAO gaat bestaan uit twee groepen telescopen: CTAO-North op La Palma, Spanje, en CTAO-South op ESO's Paranal Observatorium in Chili. Na uitgebreide ontwerp- en pre-constructiewerkzaamheden, zoals het testen van een prototype telescoop op de noordelijke locatie, kan CTAO dankzij de nieuwe financiering op verschillende fronten vooruitgang boeken. In 2024 wil CTAO ten minste 30 nieuwe banen creëren en beginnen met de ontwikkeling van belangrijke infrastructuur op de zuidelijke locatie, zoals de aanleg van wegen, elektriciteitssystemen en funderingen. "We zijn blij dat alle leden zich blijven inzetten voor de vooruitgang van CTAO en we kijken ernaar uit om de zuidelijke array op onze Paranal-locatie te huisvesten," aldus Xavier Barcons, directeur-generaal van ESO.

Het CTAO opereert momenteel als een gGmbH –– een non-profit entiteit met beperkte aansprakelijkheid naar Duits recht –– en is nu bezig een European Research Infrastructure Consortium (ERIC) te worden, dat onder Europees recht zal functioneren. De eerste stap van dit proces is voltooid en de gesprekken met de Europese Commissie over de tweede stap zijn gaande. Dankzij de nieuwe overeenkomst tussen de bestuursorganen van het CTAO kan het project in de tussentijd doorgaan.

In de geplande opstelling zal het CTAO 64 telescopen van verschillende grootte omvatten, 13 in de noordelijke en 51 in de zuidelijke locatie. Deze telescopen gaan de zwakke en kortstondige straling detecteren die vrijkomt wanneer hoogenergetische deeltjes uit het heelal onze atmosfeer raken. Daarmee kunnen wetenschappers met een ongekende gevoeligheid de krachtigste en meest extreme gebeurtenissen in het heelal onderzoeken. De hogerenergetische eigenschappen van CTAO sluiten perfect aan bij de huidige telescopen van ESO, die alle golflengten van zichtbaar/infrarood licht tot submillimetergolflengten kunnen waarnemen, een synergie waarmee sterrenkundigen het heelal op nieuwe manieren kunnen bestuderen.