Back to ESO News index

ESO News
ESO eso1239sv: Spiral i rymden överraskar astronomer — Teleskopet ALMA avslöjar en döende stjärnas hemligheter. Med hjälp av teleskopet ALMA (Atacama Large Millimeter/submillimeter Array) har astronomer upptäckt en helt oväntad spiral i rymden. Spiralstrukturen finns i materian som omger den gamla stjärnan R Sculptoris. Det är första gången som en sådan struktur, tillsammans med ett ...

Läs på webben
Europeiska
sydobservatoriet
Nyheter från ESO
10 oktober 2012

Med hjälp av teleskopet ALMA (Atacama Large Millimeter/submillimeter Array) har astronomer upptäckt en helt oväntad spiral i rymden. Spiralstrukturen finns i materian som omger den gamla stjärnan R Sculptoris. Det är första gången som en sådan struktur, tillsammans med ett sfäriskt yttre skal, har hittats runt en röd jättestjärna. Det är också första gången som astronomer har kunnat samla information om hur en sådan spiral ser ut i tre dimensioner. Den underliga formen skapades troligen av en hittills okänd stjärna som kretsar kring den röda jätten. Studien publiceras i veckans nummer av tidskriften Nature och är en av de första upptäckterna som gjorts med ALMA.

Pressmeddelandet med bilder och filmer finns på:

Översättningar finns på ditt lands sida: Österreich, BelgiëBelgiqueBelgien, Brasil, Chile, Česko, Danmark, Suomi, France, Deutschland, Ísland, Italia, Nederland, Norge, Polska, Portugal, Россия, España, SuisseSchweizSvizzera, Україна, International English

med vänliga hälsningar,
ESO:s avdelning för utbildning och utåtriktade aktiviteter