Back to ESO News index

ESO News
ESO eso1308sv: Ledtrådar i jakten på de kosmiska partiklarnas ursprung — Rester efter medeltidssupernova undersöks av VLT. Noggranna observationer med ESO:s jätteteleskop VLT (Very Large Telescope) av resterna av en tusen år gammal supernova har avslöjat ledtrådar i jakten på de mystiska kosmiska partiklarna. För första gången pekar observationerna på materia i supernovaresten som rör sig fort ...

Läs på webben
Europeiska
sydobservatoriet
Nyheter från ESO
14 februari 2013

Noggranna observationer med ESO:s jätteteleskop VLT (Very Large Telescope) av resterna av en tusen år gammal supernova har avslöjat ledtrådar i jakten på de mystiska kosmiska partiklarna. För första gången pekar observationerna på materia i supernovaresten som rör sig fort - och som kan vara föregångare till partiklarna som utgör den kosmiska strålningen. Forskningsresultaten publiceras i tidskriften Science den 14 februari 2013.

Pressmeddelandet med bilder och filmer finns på:

Översättningar finns på ditt lands sida: Österreich, BelgiëBelgiqueBelgien, Brasil, Chile, Česko, Danmark, Suomi, France, Deutschland, Ísland, Italia, Nederland, Norge, Polska, Portugal, Россия, España, SuisseSchweizSvizzera, Türkiye, Україна, International English

med vänliga hälsningar,
ESO:s avdelning för utbildning och utåtriktade aktiviteter