Back to ESO News index

Europeiska
sydobservatoriet
Nyheter från ESO
25 april 2013

Astronomer har använt ESO:s Very Large Telescope (VLT), tillsammans med radioteleskop över hela världen, för att hitta och studera två mycket underliga stjärnor. Stjärnparet består av den tyngsta neutronstjärna man hittills har hittat, och en vit dvärgstjärna som kretsar omkring den. Denna underliga dubbelstjärna låter forskarna testa Einsteins gravitationsteori - den allmänna relativitetsteorin - på nya sätt som tidigare inte varit möjliga. Än så länge överensstämmer de nya observationerna perfekt med förutsägelserna från den allmänna relativitetsteorin, och stämmer inte med vissa andra alternativa teorier. Forskningsresultaten publiceras i tidskriften Science den 26 april 2013.

Pressmeddelandet med bilder och filmer finns på:

Översättningar finns tillgängliga på andra länders ESO-sidor: Shqipëria, Österreich, BelgiëBelgiqueBelgien, Brasil, Chile, Česko, Danmark, Suomi, France, Deutschland, Ísland, Italia, Nederland, Norge, Polska, Portugal, Россия, España, SuisseSchweizSvizzera, Türkiye, Україна, International English

med vänliga hälsningar,
ESO:s avdelning för utbildning och utåtriktade aktiviteter
25 april 2013

ESO Meddelanden från ESO

Café & Kosmos 24 April 2013 — How on Earth could terrestrial life survive for so long?

23 april 2013: With Dr Dietrich Baade (ESO) This theme complements the question of whether there is extraterrestrial life. Although life formed on Earth over three and a half billion years ago and ...