Zbrusu nový pohled na klasickou spirálu

19. května 2010

ESO zveřejnila nádherný záběr blízké galaxie M83 pořízený kamerou HAWK-I a dalekohledem ESO/VLT na observatoři Paranal v Chile. Snímek zachycuje galaxii v infračerveném oboru spektra a demonstruje impozantní schopnosti kamery, které umožnily vytvořit jeden z nejostřejších a nejdetailnějších záběrů M83 dosud pořízených z povrchu Země.

Galaxie Messier 83 (eso0825) se nachází asi 15 milionů světelných let od Země směrem k souhvězdí Hydry. Přestože M83 má průměr asi 40 000 světelných let, což představuje jen 40 % průměru naší Galaxie, jsou si navzájem docela podobné – obě mají podobný spirální tvar se středovou příčkou. M83 je mezi astronomy známa díky velkému množství supernov: mohutných výbuchů, kterými končí svůj život hmotné hvězdy. Za poslední století jich bylo v M83 pozorováno hned šest, což je rekordní počet, který si za stejnou dobu připsala jen jedna další galaxie. Ale i bez supernov patří M83 k nejjasnějším blízkým galaxiím, k jejichž pozorování stačí pouhý binokulární dalekohled.

Tentokrát byla M83 pozorována v infračerveném oboru s použitím přístroje HAWK-1 [1], výkonné kamery na dalekohledu ESO/VLT. Při pozorování v tomto oboru se oblaka prachu, která jinak zakrývají větší část galaxie, stanou doslova průhlednými. Také jasně zářící plyn z okolí mladých hvězd ve spirálních ramenech je v IR mnohem méně nápadný. Můžeme tak pozorovat samotnou kostru galaxie a obrovské množství hvězd, které ji tvoří. Takový „očištěný“ pohled je pro astronomy velmi důležitý; umožňuje jim hledat mladé hvězdokupy, především ty, jenž jsou skryté v částech galaxie bohatých na prach. A právě jejich studium byl jeden z hlavních vědeckých úkolů těchto pozorování [2]. V porovnání se staršími snímky, ,bystrý zrak‘ kamery HAWK-I odhaluje mnohem větší množství hvězd patřících ke galaxii.

Kombinace velkého zrcadla dalekohledu VLT, širokého zorného pole a vysoké citlivosti kamery HAWK-I spolu s výbornými pozorovacími podmínkami na observatoři Paranal, dělají z tohoto instrumentu jedno z nejvýkonnějších astronomických zařízení pro infračervenou oblast na světě. Kamera začala pracovat v roce 2007 (eso0736) a astronomové horlivě žádají o pozorovací čas, aby mohli kameru použít a pořídit ty nejlepší infračervené snímky oblohy z povrchu Země.

[1] HAWK-1 je zkratkou plného názvu přístroje High-Acuity Wide-field K-band Imager (širokoúhlá kamera s vysokým rozlišením pro K pásmo). Technické detaily ohledně tohoto zařízení naleznete například ve starších ESO Zprávách (eso0736).

[2] Data použitá pro vytvoření tohoto snímku byla získána týmem Marka Gielese (University of Cambridge) a Yuri Beletskyho (ESO). Zpracování dat a postprocessing provedl Mischa Schirmer (University of Bonn).

ESO (Evropská jižní observatoř) je hlavní mezinárodní astronomickou organizací Evropy a patří k nejproduktivnějším astronomickým observatořím světa. Je podporována 14 členskými státy, kterými jsou: Belgie, Česká republika, Dánsko, Finsko, Francie, Itálie, Německo, Nizozemí, Portugalsko, Rakousko, Španělsko, Švédsko, Švýcarsko a Velká Británie. ESO má za cíl vývoj, konstrukci a provoz výkonných pozemních astronomických zařízení, která umožní významné vědecké objevy. ESO také hraje přední roli při propagaci a organizaci mezinárodní spolupráce na poli astronomického výzkumu. ESO v současnosti provozuje tři observatoře světově úrovně: La Silla, Paranal a Chajnantor, které se nacházejí na poušti Atacama v Chile. Na Paranalu se nachází VLT (Very Large Telescope = Velmi velký dalekohled) – nejvyspělejší pozemní dalekohled pracující ve viditelném světle a VISTA, největší přehlídkový dalekohled pro infračervenou oblast na světě. Zároveň je ESO evropským zástupcem největšího astronomického projektu všech dob – teleskopu ALMA budovaného na planině Chajnantor. V současnosti ESO plánuje výstavbu Evropského extrémně velkého dalekohledu (E-ELT), který bude mít průměr primárního zrcadla 42 metrů. Měl by pracovat v infračerveném i viditelném oboru záření a stane se největším dalekohledem světa.

Toto je překlad tiskové zprávy ESO eso1020. ESON -- ESON (ESO Science Outreach Network) je skupina spolupracovníku z jednotlivých členských zemí ESO, jejichž úkolem je sloužit jako kontaktní osoby pro lokální média.

Jméno:M 83