Przygotowywanie rewolucji

Astronomia przeżywa złotą erę. Ostatnie dekady przyniosły niesamowite odkrycia, które ekscytowały ludzi wszystkich zawodów, od pierwszych planet krążących wokół innych gwiazd, do rozszerzania się Wszechświata, zdominowanego przez ciągle enigmatyczne ciemną materię i ciemną energię.

Artist impression of the ELTEuropa znajduje się w czołówce wszystkich obszarów współczesnej astronomii, w szczególności dzięki flagowym obserwatoriom zbudowanym przez ESO, wybitnej międzyrządowej organizacji naukowo-technologicznej zajmującej się astronomią. Wyzwaniem jest utrwalenie i umocnienie tej pozycji w przyszłości. Zostanie to osiągnięte poprzez nowy rewolucyjny teleskop naziemny ELT, o wydajności o rzędy magnitudo lepszej niż aktualnie istniejące urządzenia. Taki teleskop może zrewolucjonizować nasze rozumienie Wszechświata w stopniu takim, jak luneta Galileusza 400 lat temu.

39-metrow teleskop ELT znajduje się obecnie w bardzo szczegółowej fazie projektowania. Początek budowy planowany jest na końcówkę roku 2014, a obserwacje mają rozpocząć się na początku przyszłej dekady.

"Oko" teleskopu będzie mieć średnicę prawie połowy długości boiska piłkarskiego i zbierze 15 razy więcej światła, niż największe teleskopy optyczne pracujące dzisiaj. Teleskop ma innowacyjny pięciolustrowy projekt, który obejmuje zaawansowaną optykę adaptatywną do korygowania turbulencji atmosferycznych, dostarczając obraz wyjątkowej jakości. Główne zwierciadło będzie wykonane z prawie 800 sześciokątnych segmentów.