Notas de Imprensa 2009

Subscribe to receive news from ESO in your language!
eso0930pt — Foto de Imprensa
Tripla Surpresa na Trífida
26 de Agosto de 2009: Hoje o ESO lançou uma nova imagem da Nebulosa Trífida, que mostra bem o porquê desta nebulosa ser uma das preferida dos astrónomos, tanto amadores como profissionais. Esta fábrica de estrelas de grande massa é assim chamada devido a bandas escuras de poeira que separam em três partes o seu coração brilhante, e é igualmente uma combinação rara de três tipos de nebulosas, revelando a fúria de estrelas recentemente formadas e pressagiando mais formação estelar.
eso0929pt — Foto de Imprensa
Uma Olhadela aos Berços Infernais de Sóis e Sistemas Solares
19 de Agosto de 2009: Imagens novas apresentadas hoje pelo ESO mostram o coração de uma nuvem cósmica, a RCW 38, repleta de estrelas e sistemas planetários a nascer. Aqui, estrelas titânicas gigantes bombardeiam jovens sóis e planetas com ventos poderosos e enormes quantidades de radiação, ajudadas nesta obra devastadora por estrelas massivas de curta duração, que explodem sob a forma de supernovas. Em alguns casos, esta devastação energética queima completamente a matéria que iria eventualmente formar novos sistemas planetários. Os cientistas pensam que o nosso Sistema Solar se formou dum ambiente tão dramático como este.
eso0928pt — Foto de Imprensa
Nebulosa com um Motor Duplo
5 de Agosto de 2009: O ESO acaba de lançar uma extraordinária imagem de um campo de estrelas na direcção da Constelação Carina. Esta imagem fantástica brilha devido à profusão de estrelas de todas as cores e brilhos, algumas das quais são vistas sobre um fundo de nuvens de poeira e gás. Uma estrela invulgar no centro, HD 87643, foi estudada de modo muito completo utilizando vários telescópios do ESO, incluindo o interferómetro do Very Large Telescope (VLTI). Rodeada por uma nebulosa complexa e extensa, que é o resultado de anteriores ejecções violentas de matéria, a estrela aparece com uma companheira. Interacções neste sistema duplo, rodeado por um disco de poeira, parecem ser a razão da existência da nebulosa.
eso0927pt — Nota de Imprensa Científica
Imagens mais nítidas de sempre de Betelgeuse revelam como é que estrelas supergigantes perdem massa
29 de Julho de 2009: Utilizando diferentes técnicas de ponta no Very Large Telescope do ESO, duas equipas independentes de astrónomos obtiveram as imagens mais nítidas de sempre da estrela supergigante Betelgeuse. As imagens mostram que a estrela tem uma vasta pluma de gás quase tão grande como o nosso Sistema Solar e uma bolha gigante na sua superfície. Estas descobertas fornecem-nos pistas importantes no sentido de compreender como é que estas estrelas tão grandes perdem material a tão elevada taxa.
eso0926pt — Foto de Imprensa
Uma Águia de Proporções Cósmicas
16 de Julho de 2009: Hoje o ESO lançou uma nova e extraordinária imagem do céu em torno da Nebulosa da Águia, uma maternidade estelar, onde enxames de estrelas bebés esculpem enormes colunas de poeira e gás.
eso0925pt — Foto de Imprensa
Nova aguarela resplandecente da Nebulosa Omega
7 de Julho de 2009: A Nebulosa Omega, uma maternidade estelar, onde estrelas bebés iluminam e esculpem uma imensa fantasia em pastel de poeiras e gás, é revelada em toda a sua glória nesta nova imagem do ESO.
eso0924pt — Foto de Imprensa
O novo guia dos astrónomos para a Galáxia: o maior mapa de poeira fria revelado
1 de Julho de 2009: Os astrónomos apresentaram um novo atlas sem precedentes das regiões mais interiores da Via Láctea, a nossa galáxia, polvilhado de milhões de, anteriormente desconhecidos, nós densos de poeira fria cósmica – os potenciais locais de nascimento de novas estrelas. Com dados de observações do telescópio APEX, no Chile, este levantamento é o maior mapa de poeira fria alguma vez conseguido, e será certamente uma ferramenta indispensável para as observações a realizar com o futuro telescópio ALMA, assim como com o Herschel, o telescópio espacial da ESA recentemente lançado.
eso0923 — Nota de Imprensa Científica
Milky Way's super-efficient particle accelerators caught in the act
25 de Junho de 2009: Thanks to a unique "ballistic study" that combines data from ESO's Very Large Telescope and NASA's Chandra X-ray Observatory, astronomers have now solved a long-standing mystery of the Milky Way’s particle accelerators. They show in a paper published today on Science Express that cosmic rays from our galaxy are very efficiently accelerated in the remnants of exploded stars.
eso0922 — Nota de Imprensa Institucional
World's fastest and most sensitive astronomical camera
18 de Junho de 2009: The next generation of instruments for ground-based telescopes took a leap forward with the development of a new ultra-fast camera that can take 1500 finely exposed images per second even when observing extremely faint objects. The first 240x240 pixel images with the world's fastest high precision faint light camera were obtained through a collaborative effort between ESO and three French laboratories from the French Centre National de la Recherche Scientifique/Institut National des Sciences de l'Univers (CNRS/INSU). Cameras such as this are key components of the next generation of adaptive optics instruments of Europe's ground-based astronomy flagship facility, the ESO Very Large Telescope (VLT).
eso0921 — Nota de Imprensa Científica
Stellar family in crowded, violent neighbourhood proves to be surprisingly normal
4 de Junho de 2009: Using ESO’s Very Large Telescope, astronomers have obtained one of the sharpest views ever of the Arches Cluster — an extraordinary dense cluster of young stars near the supermassive black hole at the heart of the Milky Way. Despite the extreme conditions astronomers were surprised to find the same proportions of low- and high-mass young stars in the cluster as are found in more tranquil locations in our Milky Way.
eso0920 — Nota de Imprensa Institucional
Most Efficient Spectrograph to Shoot the Southern Skies
25 de Maio de 2009: ESO’s Very Large Telescope — Europe’s flagship facility for ground-based astronomy — has been equipped with the first of its second generation instruments: X-shooter. It can record the entire spectrum of a celestial object in one shot — from the ultraviolet to the near-infrared — with high sensitivity. This unique new instrument will be particularly useful for the study of distant exploding objects called gamma-ray bursts.
eso0919 — Nota de Imprensa Científica
Giant Galaxy Messier 87 finally sized up
20 de Maio de 2009: Using ESO's Very Large Telescope, astronomers have succeeded in measuring the size of giant galaxy Messier 87 and were surprised to find that its outer parts have been stripped away by still unknown effects. The galaxy also appears to be on a collision course with another giant galaxy in this very dynamic cluster.
eso0918 — Nota de Imprensa Institucional
First two ALMA antennas successfully linked
6 de Maio de 2009: Scientists and engineers working on the world's largest ground-based astronomical project, the Atacama Large Millimeter/submillimeter Array (ALMA), have achieved another milestone — the successful linking of two ALMA astronomical antennas, synchronised with a precision of one millionth of a millionth of a second — to observe the planet Mars. ALMA is under construction by an international partnership in the Chilean Andes.
eso0917 — Nota de Imprensa Científica
The Most Distant Object Yet Discovered in the Universe
28 de Abril de 2009: ESO's Very Large Telescope has shown that a faint gamma-ray burst detected last Thursday is the signature of the explosion of the earliest, most distant known object in the Universe (a redshift of 8.2). The explosion apparently took place more than 13 billion years ago, only about 600 million years after the Big Bang.
eso0916 — Nota de Imprensa Científica
Solar wind tans young asteroids
22 de Abril de 2009: A new study published in Nature this week reveals that asteroid surfaces age and redden much faster than previously thought — in less than a million years, the blink of an eye for an asteroid. This study has finally confirmed that the solar wind is the most likely cause of very rapid space weathering in asteroids. This fundamental result will help astronomers relate the appearance of an asteroid to its actual history and identify any after effects of a catastrophic impact with another asteroid.
eso0915 — Nota de Imprensa Científica
Lightest exoplanet yet discovered
21 de Abril de 2009: Well-known exoplanet researcher Michel Mayor today announced the discovery of the lightest exoplanet found so far. The planet, “e”, in the famous system Gliese 581, is only about twice the mass of our Earth. The team also refined the orbit of the planet Gliese 581 d, first discovered in 2007, placing it well within the habitable zone, where liquid water oceans could exist. These amazing discoveries are the outcome of more than four years of observations using the most successful low-mass-exoplanet hunter in the world, the HARPS spectrograph attached to the 3.6-metre ESO telescope at La Silla, Chile.
eso0914 — Foto de Imprensa
Two Galaxies for a Unique Event
4 de Abril de 2009: To celebrate the 100 Hours of Astronomy, ESO is sharing two stunning images of unusual galaxies, both belonging to the Sculptor group of galaxies. The images, obtained at two of ESO’s observatories at La Silla and Paranal in Chile, illustrate the beauty of astronomy.
eso0913 — Nota de Imprensa Institucional
ESO takes the public on an astronomical journey “Around the World in 80 Telescopes”
30 de Março de 2009: A live 24-hour free public video webcast, “Around the World in 80 Telescopes”, will take place from 3 April 09:00 UT/GMT to 4 April 09:00 UT/GMT, chasing day and night around the globe to let viewers “visit” some of the most advanced astronomical telescopes on and off the planet. The webcast, organised by ESO for the International Year of Astronomy 2009 (IYA2009), is the first time that so many large observatories have been linked together for a public event.
eso0912 — Nota de Imprensa Institucional
ESO’s First Observatory Celebrates 40th Anniversary
24 de Março de 2009: ESO’s La Silla Observatory, which is celebrating its 40th anniversary, became the largest astronomical observatory of its time. It led Europe to the frontline of astronomical research, and is still one of the most scientifically productive in ground-based astronomy.
eso0911 — Foto de Imprensa
A Curious Pair of Galaxies
16 de Março de 2009: The ESO Very Large Telescope has taken the best image ever of a strange and chaotic duo of interwoven galaxies. The images also contain some surprises — interlopers both far and near.
Mostrar 21 até 40 de 50