Lehdistötiedotteet 2013

Liity esonews-sähköpostilistalle.
eso1310fi — Tutkimustiedote
Jättiläisplaneetan synty?
28. helmikuuta 2013: ESO:n VLT-teleskooppia käyttävät tähtitieteilijät ovat tehneet todennäköisesti ensimmäiset suorat havainnot tiheän kaasu- ja tomukiekon sisällä muodostuvasta planeetasta. Vahvistuessaan tämä löytö parantaa suuresti ymmärtämystämme planeettojen muodostumisesta ja mahdollistaa tähtitieteilijöiden testata tämänhetkisiä teorioita havaittavan kohteen suhteen.
eso1309fi — Valokuvan julkistus
Kosmista hummeria tomuttamassa
20. helmikuuta 2013: ESO:n VISTA-teleskoopin uusi kuva taltioi kuumia, nuoria tähtiä ympäröivän hohtavan kaasun ja tomusuortuvien muodostaman taivaallisen maiseman. Tämä infrapunanäkymä paljastaa nimellä NGC 6357 tunnetun tähtien lastentarhan yllättävässä uudessa valossa. Se otettiin osana VISTA-kartoitusta, joka par'aikaa käy läpi Linnunrataa tarkoituksenaan kartoittaa galaksimme rakennetta ja selvittää kuinka se muodostui.
eso1308fi — Tutkimustiedote
Vihjeitä kosmisten säteiden mystisestä alkuperästä
14. helmikuuta 2013: ESO:n VLT-teleskoopin hyvin yksityiskohtaiset uudet havainnot tuhat vuotta vanhasta supernovasta paljastavat vihjeitä kosmisten säteiden alkuperästä. Ensimmäistä kertaa havainnot viittaavat supernovajäännöksessä oleviin, nopeasti liikkuviin hiukkasiin, jotka voisivat olla tällaisten kosmisten säteiden esiasteita. Tuloket julkaistaan tiedelehti Sciencen numerossa 14. helmikuuta 2013.
eso1307fi — Valokuvan julkistus
"Pisara mustetta valoisalla taivaalla"
13. helmikuuta 2013: Tämä ESO:n Chilessä sijatsevan La Sillan observatorion MPG/ESO 2.2-metrin teleskoopin Wide Field Imager -havaintolaitteella otettu kuva esittää kirkasta tähtijoukkoa NGC 6520 ja sen naapuria — outoa, gekonmuotoista pimeää pilveä Barnard 86. Tämän kosmisen parin taustana ovat Linnunradan kirkkaimman kohdan miljoonat loistavat tähdet. Kyseessä on alue, joka on niin täynnä tähtiä, että tuskin lainkaan pimeää taivasta näkyy tässä kuvassa.
eso1306fi — Valokuvan julkistus
Lokkisumun siivet
6. helmikuuta 2013: Tämä uusi kuva ESO:lta esittää osaa Lokkisumuksi kutsutusta tomun ja hohtavan kaasun pilvestä. Nämä punaiset harsopilvet muodostavat osan taivaallisen linnun "siivistä" ja tämä kuva paljastaa kiehtovan sekoituksen tummia ja hohtavia punaisia pilviä, jotka pujottelevat kirkkaiden tähtien välissä. Tämän uuden näkymän taltioi ESO:n Chilessä sijaitsevan La Sillan obseratorion MPG/ESO 2.2-metrin teleskoopin Wide Field Imager -kamera.
eso1305fi — Organisaatiotiedote
Eurooppalaisia korkean tason valtuuskuntia vieraili Paranalilla
28. tammikuuta 2013: Useita korkean tason valtuuskuntia Euroopasta vieraili ESO:n Paranalin observatoriolla Pohjois-Chilessä viimeisten päivien aikana EU:n sekä Latinalaisen Amerikan ja Karibian maiden huippukokouksen (EU-CELAC) jälkeen. Huippukokous, joka oli suurin milloinkaan Chilessä järjestetty tällainen tapahtuma, pidettiin Santiagossa 22.-28. tammikuuta 2013. ESO:lla oli merkittävä rooli kokouksessa, joka oli loistava tilaisuus esitellä ESO:n toimintaa ja laitteita jäsenmaiden edustajille.
eso1304fi — Valokuvan julkistus
Tulta pimeyteen
23. tammikuuta 2013: Chilessä sijaitsevan APEX-teleskoopin (Atacama Pathfinder Experiment) uusi kuva esittää kaunista näkymää kosmisen tomun pilvistä Orionin suunnassa. Näiden tiheiden tähtienvälisten pilvien näyttäytyessä näkyvän valon havainnoissa pimeinä ja toistensa peittäminä APEX:in LABOCA-kamera havaitsee tomun lämmöstä lähtevän hehkun ja paljastaa uusia tähtiä muodostavat piilopaikat. Yksi näistä pimeistä pilvistä ei kuitenkaan ole miltä näyttää.
eso1303fi — Valokuvan julkistus
Valoa pimeydestä
16. tammikuuta 2013: Eloisa uusi kuva ESO:lta esittää uusia tähtiä muodostavaa pimeää pilveä sekä ryhmää kirkkaita tähtiä, jotka ovat jo tulleet esille pölyisästä tähtien lastentarhastaan. Uusi kuva otettiin La Sillan observatoriolla Chilessä sijaitsevalla MPG/ESO 2.2-metrin teleskoopilla. Se on paras näkyvällä valolla tästä vähän tunnetusta kohteesta otettu kuva.
eso1302fi — Valokuvan julkistus
Eksoottisten tähtien sekamelska
10. tammikuuta 2013: Pallomainen tähtijoukko 47 Tucanae näyttäytyy häikäisevän yksityiskohtaisesti tässä uudessa infrapunakuvassa ESO:n VISTA-teleskoopilta. Tähtijoukossa on miljoonia tähtiä. Monet sen ytimen tähdistä ovat eksoottisia ja niillä on epätavallisia ominaisuuksia. Tutkimalla kohteita 47 Tucanaen kaltaisissa tähtijoukoissa saattaa auttaa meitä ymmärtämään kuinka nämä kummajaiset muodostuvat ja vuorovaikuttavat. Tämä kuva on hyvin terävä ja valovoimainen, mikä johtuu ESO:n Paranalin observatoriolla sijaitsevan VISTA:n koosta, herkkyydestä ja sijainnista.
eso1301fi — Tutkimustiedote
ALMA selvittää planeettoja muodostavia kaasuvirtauksia
2. tammikuuta 2013: ALMA-teleskoopia (Atacama Large Millimetre/submillimetre Array) käyttäneet tähtitieteilijät ovat nähneet jättiläisplaneettojen syntymän avainvaiheen ensimmäistä kertaa. Valtavat kaasuvirtaukset virtaavat nuorta tähteä ympäröivässä materiakiekossa olevan aukon halki. Nämä ovat ensimmäiset suorat havainnot tällaisista virtauksista, joiden oletetaan muodostuvan jättiläisplaneettojen ahmiessa kaasua kasvaessaan. Tulos julkaistiin tiedejulkaisu Naturessa 2. tammikuuta 2013.
Tulos 41 - 50 / 50