Persberichten

Subscribe to receive news from ESO in your language!
eso1236nl — Fotopersbericht
Een hemelse heksenbezem?
12 september 2012: Een nieuwe opname van de ESO-sterrenwacht op La Silla (Chili) toont de Potloodnevel. Deze merkwaardige wolk van gloeiend gas maakt deel uit van een enorme ring van puin die het overblijfsel is van een supernova-explosie die ongeveer 11.000 jaar geleden heeft plaatsgevonden. Deze detailrijke foto is gemaakt met de Wide Field Imager van de 2,2-meter MPG/ESO-telescoop.
eso1235nl — Fotopersbericht
Een sterrenhoop met een geheim
5 september 2012: Een nieuwe opname van de ESO-sterrenwacht op La Silla in Chili toont de spectaculaire bolvormige sterrenhoop Messier 4. Deze bal van tienduizenden oude sterren is een van de meest nabije en best bestudeerde bolhopen. Recent onderzoek laat zien dat een van zijn sterren vreemde eigenschappen heeft: hij lijkt uit de fontein van de eeuwige jeugd te hebben gedronken.
eso1234nl — Onderzoekspersbericht
ALMA boekt zoet resultaat
29 augustus 2012: Een team van astronomen heeft met behulp van de Atacama Large Millimeter/submillimeter Array (ALMA) suikermoleculen ontdekt in het gas rond een jonge, zonachtige ster. Het is voor het eerst dat er in de ruimte rond zo’n ster suiker is gedetecteerd. De ontdekking laat zien dat de bouwstenen voor leven op het juiste moment op de juiste plek aanwezig zijn om te worden opgenomen door planeten die zich rond de ster vormen.
eso1233nl — Fotopersbericht
Ceci n’est pas une pipe
15 augustus 2012: Zoals René Magritte op zijn beroemde schilderij schreef: dit is geen pijp. Het is een foto van een deel van een grote wolk van interstellair stof die de Pijpnevel wordt genoemd. Deze nieuwe, zeer detailrijke opname van wat ook bekendstaat als Barnard 59, is vastgelegd met de Wide Field Imager van de 2,2-meter MPG/ESO-telescoop van de ESO-sterrenwacht op La Silla. Bij toeval verschijnt deze foto op de 45ste sterfdag van Magritte.
eso1232nl — Organisatiepersbericht
Kies wat de VLT waarneemt & Twitter jezelf naar de VLT!
8 augustus 2012: ESO bouwt en beheert enkele van de meest geavanceerde telescopen ter wereld, waaronder de Very Large Telescope (VLT) op de Paranal-sterrenwacht. Deze enorme machines hebben vele fascinerende ontdekkingen over het heelal gedaan. Voor de eerste keer in de geschiedenis kun je nu zelf bepalen wat er met de VLT wordt waargenomen en zelfs een schitterende reis winnen naar Chili’s adembenemende Atacama-woestijn, om bij de waarnemingen te assisteren.
eso1231nl — Fotopersbericht
Een blauwe draaikolk in de rivier
1 augustus 2012: Een nieuwe opname, gemaakt met ESO’s Very Large Telescope, laat het sterrenstelsel NGC 1187 zien. Dit indrukwekkende spiraalstelsel staat op een afstand van ongeveer 60 miljoen lichtjaar in het sterrenbeeld Eridanus, dat genoemd is naar een mythologische rivier. In de afgelopen dertig jaar hebben er in NGC 1187 twee supernova-explosies plaatsgevonden, de laatste in 2007. Deze foto is de meest gedetailleerde die ooit van dit stelsel is gemaakt.
eso1230nl — Onderzoekspersbericht
De helderste sterren zijn niet alleen
26 juli 2012: Nieuw onderzoek met ESO’s Very Large Telescope (VLT) heeft uitgewezen dat de meeste zeer heldere, zware sterren, die bepalend zijn voor de evolutie van een sterrenstelsel, niet alleen zijn. Bijna driekwart van deze sterren – veel meer dan tot nu toe gedacht – blijkt een nabije begeleidende ster te hebben. Verrassend genoeg ondergaan de meeste van deze paren ook ontwrichtende interacties, zoals massa-overdracht van de ene ster naar de andere. Naar verwachting komt het in ongeveer één op de drie gevallen zelfs tot een fusie van beide sterren. Deze resultaten worden op 27 juli 2012 in het tijdschrift Science gepubliceerd.
eso1229nl — Organisatiepersbericht
APEX neemt deel aan scherpste waarneming ooit
18 juli 2012: Een internationaal team van astronomen heeft het hart van een verre quasar met ongekende scherpte waargenomen: twee miljoen keer zo scherp als het menselijk oog. De waarnemingen, waarbij de Atacama Pathfinder Experiment (APEX)-telescoop [1] voor het eerst met twee telescopen op andere continenten werd verbonden, zijn een cruciale stap in de richting van het ambitieuze doel van het ‘Event Horizon Telescope’-project [2]: het in beeld brengen van de superzware zwarte gaten in de centra van sterrenstelsels als het onze.
eso1228nl — Onderzoekspersbericht
Donkere sterrenstelsels opgespoord in het vroege heelal
11 juli 2012: Voor het eerst zijn donkere sterrenstelsels – een vroege, theoretisch voorspelde fase in het ontstaan van sterrenstelsels – waargenomen. Deze objecten zijn in wezen gasrijke sterrenstelsels zonder sterren. Met behulp van ESO’s Very Large Telescope is een internationaal onderzoeksteam erin geslaagd om deze ongrijpbare objecten te detecteren via de gloed die zij vertonen doordat zij door een quasar worden aangelicht.
eso1227nl — Onderzoekspersbericht
Een nieuwe manier om atmosferen van exoplaneten te onderzoeken
27 juni 2012: Dankzij een slimme nieuwe techniek zijn astronomen er voor het eerst in geslaagd om de atmosfeer van een exoplaneet die niet voor zijn moederster langs beweegt gedetailleerd te onderzoeken. Met ESO’s Very Large Telescope heeft een internationaal onderzoeksteam de zwakke gloed van de planeet Tau Boötis b rechtstreeks weten te detecteren. Hierdoor hebben de onderzoekers voor het eerst de atmosfeer van de planeet kunnen onderzoeken en exact zijn baan en massa kunnen bepalen, waarmee een vijftien jaar oud vraagstuk is opgelost. Verrassend genoeg heeft het team ook ontdekt dat de atmosfeer van de planeet naar boven toe koeler wordt, terwijl het tegendeel werd verwacht. De resultaten worden op 28 juni gepubliceerd in het tijdschrift Nature.
eso1226nl — Fotopersbericht
VLT werpt een blik op NGC 6357
20 juni 2012: ESO’s Very Large Telescope (VLT) heeft de meest gedetailleerde opname tot nu toe gemaakt van een spectaculair gedeelte van de stellaire kraamkamer NGC 6357. De foto toont tal van hete, jonge sterren, gloeiende gaswolken en vreemde stofformaties die door ultraviolette straling en sterrenwinden zijn gevormd.
eso1225nl — Organisatiepersbericht
ESO bouwt ’s werelds grootste ‘oog op de hemel’
11 juni 2012: ESO gaat het grootste optische/infrarood observatorium ter wereld bouwen. De ESO-Raad heeft op een bijeenkomst in Garching vandaag de bouw van de European Extremely Large Telescope (E-ELT) goedgekeurd. De E-ELT zal begin volgend decennium operationeel zijn.
eso1224nl — Organisatiepersbericht
Spaanse koning bezoekt ESO’s Paranal-sterrenwacht
7 juni 2012: Op woensdag 6 juni bracht Zijne Majesteit Juan Carlos I, koning van Spanje, een bezoek aan ESO’s Paranal-sterrenwacht, waar hij een ontmoeting had met de presidenten van Chili, Colombia, Mexico en Peru en andere hoogwaardigheidsbekleders die op Paranal aanwezig waren voor de vierde top van de Pacifische Alliantie.
eso1223nl — Organisatiepersbericht
Vierde top van de Pacifische Alliantie vindt plaats op ESO’s Paranal-sterrenwacht
6 juni 2012: De presidenten van Chili, Colombia, Mexico en Peru zijn vandaag naar ESO’s Paranal-sterrenwacht in de Chileense Atacama-woestijn gekomen om met eigen ogen de geavanceerde telescopen en technologie van ESO’s vlaggenschip te kunnen zien. De presidenten kwamen op Paranal bijeen voor de vierde top van de Pacifische Alliantie, waarbij het kaderverdrag van de Alliantie werd geratificeerd.
eso1222nl — Fotopersbericht
ALMA richt zijn blik op Centaurus A
31 mei 2012: Een nieuwe opname van het centrum van het karakteristieke sterrenstelsel Centaurus A, gemaakt met de Atacama Large Millimeter/submillimeter Array (ALMA), bewijst dat de nieuwe sterrenwacht astronomen in staat stelt om door de ondoorzichtige stofbanden die het centrum van het stelsel aan het zicht onttrekken heen te kijken. ALMA bevindt zich in zijn Early Science-fase en is nog in aanbouw. Desalniettemin is hij al de krachtigste telescoop in zijn soort en maakt hij opnamen van ongekende kwaliteit. De sterrenwacht heeft astronomen zojuist opgeroepen om voorstellen in te dienen voor de volgende cyclus van waarnemingen, waarin de telescoop-in-aanbouw nog beter zal presteren.
eso1221nl — Fotopersbericht
Een nadere blik op Centaurus A
16 mei 2012: Deze nieuwe opname van de Europese Zuidelijke Sterrenwacht toont het vreemde sterrenstelsel Centaurus A. Met een totale belichtingstijd van meer dan vijftig uur is dit waarschijnlijk de langst belichte opname die ooit van dit merkwaardige en spectaculaire object is gemaakt. Bij de opname is gebruik gemaakt van de Wide Field Imager van de 2,2-meter MPG/ESO-telescoop van de ESO-sterrenwacht op La Silla, in Chili.
eso1220nl — Fotopersbericht
VISTA inspecteert een enorme bal van sterren
9 mei 2012: Op een nieuwe opname van Messier 55, gemaakt met ESO’s infrarood-surveytelescoop VISTA, zijn tienduizenden sterren te zien die samendrommen als een zwerm bijen. Deze sterren zijn niet alleen samengepakt in een betrekkelijk kleine ruimte, maar behoren ook tot de oudste in het heelal. Astronomen onderzoeken Messier 55 en andere oude objecten van dit type – de zogeheten bolvormige sterrenhopen of kortweg bolhopen – om meer te weten te komen over de levensloop van sterren en sterrenstelsels.
eso1219nl — Fotopersbericht
Het stof in de Orion-gordel uitgeplozen
2 mei 2012: Een nieuwe opname van het gebied rond de reflectienevel Messier 78, even ten noorden van de gordel van Orion, laat zien dat de nevel doorregen is met een ‘parelketting’ van kosmische stofwolken. Bij de waarnemingen, gedaan met de Atacama Pathfinder Experiment (APEX)-telescoop [1], is gebruik gemaakt van de warmtegloed van de interstellaire stofdeeltjes, die astronomen laat zien waar nieuwe sterren worden gevormd.
eso1218nl — Fotopersbericht
Een sterrenhoop in een sterrenhoop
25 april 2012: Deze nieuwe opname, gemaakt met de Wide Field Imager van de 2,2-meter MPG/ESO-telescoop van de La Silla-sterrenwacht in Chili, toont de sterrenhoop NGC 6604. Deze wordt vaak over het hoofd gezien ten gunste van de naburige Adelaarnevel (ook bekend als Messier 16). Maar de kadrering van deze foto, die de sterrenhoop in een landschap van omringende gas- en stofwolken plaatst, bewijst dat NGC 6604 een prachtobject op zich is.
eso1217nl — Onderzoekspersbericht
Zware tegenslag voor theorieën over donkere materie?
18 april 2012: Bij het meest nauwkeurige onderzoek van de bewegingen van sterren in de Melkweg tot nu toe zijn geen grote hoeveelheden donkere materie in de omgeving van de zon aangetroffen. Volgens algemeen geaccepteerde theorieën zou de zonsomgeving rijk moeten zijn aan donkere materie – een geheimzinnige, onzichtbare substantie die alleen indirect waarneembaar is via de zwaartekrachtsaantrekking die zij uitoefent. Maar uit nieuw onderzoek door een team van astronomen in Chili blijkt dat deze theorieën niet in overeenstemming zijn met de waargenomen feiten. Dat zou kunnen betekenen dat de pogingen om donkeremateriedeeltjes op aarde rechtstreeks te detecteren tot mislukken gedoemd zijn.
Resultaat 121 to 140 of 1063