Pressmeddelanden 2013

Prenumerera på esonews via epost
eso1310sv — Pressmeddelande (forskning)
En jätteplanet i vardande
28 februari 2013: Astronomer har använt ESO:s teleskop VLT för att för första gången direkt observera vad som verkar vara en planet som håller att bildas, inbäddad i en tjock skiva av gas och stoft. Om upptäckten bekräftas kommer den innebära ett stort steg framåt i vår förståelse om hur planeter bildas. Dessutom ger den astronomer för första gången möjligheten att jämföra dagens teorier med ett verkligt exempel.
eso1309sv — Bildrelease
VISTA dammar av en kosmisk hummer
20 februari 2013: En ny bild från ESO:s teleskop VISTA visar upp ett himmelskt landskap med lysande gasmoln och stoft som omger unga heta stjärnor. Den infraröda bilden visar upp stjärnbarnkammaren NGC 6357 i nytt ljus. Den togs som en del av VISTA:s kartläggning av hela Vintergatan som görs för att kartlägga galaxens struktur och förklara hur den bildades.
eso1308sv — Pressmeddelande (forskning)
Ledtrådar i jakten på de kosmiska partiklarnas ursprung
14 februari 2013: Noggranna observationer med ESO:s jätteteleskop VLT (Very Large Telescope) av resterna av en tusen år gammal supernova har avslöjat ledtrådar i jakten på de mystiska kosmiska partiklarna. För första gången pekar observationerna på materia i supernovaresten som rör sig fort - och som kan vara föregångare till partiklarna som utgör den kosmiska strålningen. Forskningsresultaten publiceras i tidskriften Science den 14 februari 2013.
eso1307sv — Bildrelease
“En droppe bläck på den lysande himlen”
13 februari 2013: Den här bilden, tagen av kameran Wide Field Imager på MPG/ESO:s 2,2 metersteleskop vid ESO:s La Silla observatorium i Chile, visar upp stjärnhopen NGC 6520 och dess granne, det underliga ödleformade mörka molnet Barnard 86. Bakgrunden till detta kosmiska par utgörs av miljontals stjärnor från de starkast lysande delarna av Vintergatan. Här ligger stjärnorna så tätt att man knappt kan se någon mörk himmel någonstans.
eso1306sv — Bildrelease
Måsnebulosans vingar
6 februari 2013: Den här nya bilden från ESO visar en del av ett moln av gas och stoft som går under namnet Måsnebulosan. Här bildar sköra, avlånga röda moln “vingarna” hos den himmelska fågeln. I bilden framträder en spännande blandning båda mörka och ljusa moln, som en vävnad i olika nyanser av rött mellan stjärnorna. Denna nya bild togs med kameran Wide Field Imager på MPG/ESO:s 2,2 metersteleskop vid ESO:s La Silla observatorium i Chile.
eso1305sv — Organisationsmeddelande
Europeiska politiker besökte Paranal
28 januari 2013: Ett flertal högt uppsatta europeiska delegationer besökte ESO:s Paranalobservatorium i norra Chile under de senaste dagarna. Besöken följde toppmötet CELAC-EU i Santiago den 22-28 januari 2013, där länderna i Latinamerika, Karibien samt Europeiska unionen deltog. Toppmötet är den största sådana tillställning som organiserats i Chile. ESO hade en ledande roll i evenemanget, som gav ett perfekt tillfälle för att visa upp organisationens arbete och dess anläggningar för medlemsstaterna.
eso1304sv — Bildrelease
Mörkret sätts i brand
23 januari 2013: En ny bild från APEX-teleskopet (Atacama Pathfinder Experiment) i Chile visar en vacker vy mot kosmiska stoftmoln i Orion-nebulosan. För teleskop som endast registrerar synligt ljus är dessa täta moln mörka eller helt dolda. Men APEX och dess kamera LABOCA kan detektera värmestrålningen från stoftkornen i molnen och avslöja de gömda platser där nya stjärnor håller på att bildas - och ett av molnen som inte är vad det verkar vara.
eso1303sv — Bildrelease
Ljus ur mörkret
16 januari 2013: En ny stämningsfull bild från ESO visar upp ett mörkt moln där nya stjärnor håller på att bildas, tillsammans med en hop starkt lysande stjärnor som redan tittat fram från sin dammiga barnkammare. Den nya bilden är tagen av MPG/ESO:s 2,2-metersteleskop vid La Silla-observatoriet i Chile, och det är den bästa bilden i synligt ljus hittills av detta sällan studerade objekt.
eso1302sv — Bildrelease
En hoper exotiska stjärnor
10 januari 2013: I denna nya, påfallande detaljerade bilden, tagen av ESO:s teleskop VISTA i infrarött ljus, framträder den klotformiga stjärnhopen 47 Tucanae. Bland hopens miljontals stjärnor finns många i dess mitt som är exotiska och har ovanliga egenskaper. Att studera stjärnorna i hopar som 47 Tucanae kan hjälpa oss att förstå hur dessa underliga himlakroppar bildas och växelverkar med andra stjärnor. Denna skarpa långexponering visar upp även de svagare stjärnorna i 47 Tucanae, tack vare VISTA-teleskopets storlek, känslighet och observationsplats vid ESO:s observatorium Paranal i Chile.
eso1301sv — Pressmeddelande (forskning)
ALMA ser strömmarna som planeter bildas ur
2 januari 2013: Astronomer har med teleskopet ALMA (Atacama Large Millimeter/submillimeter Array) för första gången sett en viktig fas i hur stora planeter föds. Vidsträckta strömmar av gas flödar över en hålighet i skivan runt en ung stjärna. Det är första gången sådana strömmar, som antas bero på stora planeter i skivan som slukar gas, har observerats direkt. Resultaten publiceras i forskningstidskriften Nature den 2 januari 2013.
Visar 41-50 av 50