Pressmeddelanden

Prenumerera på esonews via epost
eso1204sv — Pressmeddelande (forskning)
Mängder av planeter i Vintergatan
11 januari 2012: Ett internationellt forskarlag, i vilket tre astronomer från Europeiska sydobservatoriet (ESO) ingår, har använt tekniken mikrolinsning för att mäta hur vanligt det är med planeter i Vintergatan. Efter sex års arbete och miljontals observerade stjärnor slår teamet fast att planeter runt stjärnor är regeln snarare än undantaget. Forskningsresultaten publiceras i tidskriften Nature den 12 januari 2012.
eso1203sv — Pressmeddelande (forskning)
El Gordo — En “tjockis” till galaxhop
10 januari 2012: En mycket het, tung och ung hop av galaxer är den största som någonsin upptäckts i det avlägsna universum. Nu har galaxhopen detaljstuderats av ett internationellt forskarlag med hjälp av ESO:s jätteteleskop VLT i Chiles Atacamaöken samt med NASA:s rymdteleskop Chandra och Atacama Cosmology Telescope. Forskningsresultaten presenteras den 10 januari 2012 vid det Amerikanska astronomiska sällskapets 219:e årliga möte i Austin, Texas.
eso1202sv — Organisationsmeddelande
ESO firar femtio år av astronomiska höjdarupptäckter
5 januari 2012: År 2012 är det femtio år sedan Europeiska sydobservatoriet (ESO) bildades. ESO är världens främsta mellanstatliga samarbetsorganisation för astronomi. Firandet under året som kommer ge möjligheter att titta tillbaka på ESO:s historia, att prisa dess vetenskapliga och teknologiska bedrifter, och att blicka framåt mot kommande ambitiösa projekt. ESO planerar en rad spännande evenemang under året.
eso1201sv — Bildrelease
Omeganebulosans dimrosa kärna
4 januari 2012: En ny bild av Omeganebulosan, tagen med ESO:s jätteteleskop VLT, är en av de skarpaste som någonsin tagits av detta objekt från marken. I bilden kan man se de stoftfyllda, rosafärgade centrala delarna av denna välbekanta stjärnbarnkammare. Med utomordentlig detaljrikedom avslöjar bilden ett kosmiskt landskap som är uppbyggt av gasmoln, stoft och nyfödda stjärnor.
eso1153sv — Bildrelease
Julkometen Lovejoy pryder himlen över Paranalobservatoriet
24 december 2011: Den nyligen upptäckta kometen Lovejoy framträder i nya häpnadsväckande fotografier och en timelapse-film tagna vid ESO:s Paranalobservatorium i Chile. Den södra stjärnhimlen hedrades av ett besök av kometen efter att den oväntat överlevde ett nära möte med solen.
eso1152sv — Bildrelease
Galax blommar ut med nya stjärnor
15 december 2011: Kartläggningsteleskopet VST (VLT Survey Telescope) har fångat skönheten hos den närliggande spiralgalaxen NGC 253. Det nya porträttet är troligen den mest detaljerade vidvinkelbild på galaxen och dess omgivning som någonsin tagits. Det bevisar att VST, det nyaste teleskopet vid ESO:s Paranalobservatorium, ger vidsträckta bilder av himlen samtidigt som det bjuder på imponerande bildskärpa.
eso1151sv — Pressmeddelande (forskning)
Snart middagstid för svart hål
14 december 2011: Astronomer har upptäckt ett moln av gas med en massa på flera gånger jordens som accelererar mot det svarta hålet i Vintergatans centrum. Upptäckten gjordes med ESO:s jätteteleskop VLT. Det är första gången någonsin som ett sådant dödsdömt moln har observerats när det närmar sig ett supertungt svart hål. Forskningsresultaten publiceras i tidskriften Nature den 5 januari 2012.
eso1150sv — Organisationsmeddelande
E-ELT ett steg närmare att bli verklighet
9 december 2011: Europeiska sydobservatoriets styrande Råd har godkänt ESO:s budget för 2012. Inkluderad i budgeten är arbete med förberedelserna på vägen till platsen för E-ELT vid Cerro Armazones och start för konstruktionen av några av teleskopets mest utmanande optiska delar. Ett flertal av ESO:s medlemsstater har nu förbundit sig att bidra med sin del av den nödvändiga ytterligare finansieringen. Det slutliga godkännandet av hela E-ELT-projektet förväntas komma i mitten av år 2012.
eso1149sv — Organisationsmeddelande
Belgiens kronprins Philippe leder industridelegation på besök hos ESO i Chile
8 december 2011: Belgiens kronprins besökte ESO:s Paranalobservatorium tillsammans med en affärsdelegation som utforskar framtida möjligheter för europeisk industri i samband med ESO:s jätteteleskopprojekt E-ELT (European Extremely Large Telescope).
eso1148sv — Pressmeddelande (forskning)
Vampyrstjärna avslöjar sina hemligheter
7 december 2011: Astronomer har tagit de bästa bilderna någonsin av en stjärna som blivit av med större delen av sitt material till en vampyrliknande följeslagare. Genom att kombinera ljus infångat av fyra teleskop vid ESO:s Paranalobservatorium skapade de ett 130 meter stort virtuellt teleskop med 50 gånger skarpare syn än NASA/ESA:s rymdteleskop Hubble. Överraskande nog visar de nya resultaten att överföringen av massa från den ena stjärnan till den andra i dubbelstjärnesystemet går lugnare till än vad man tidigare trott.
eso1147sv — Pressmeddelande (forskning)
VLT hittar den snabbast roterande stjärnan
5 december 2011: ESO:s jätteteleskop VLT har fått syn på den snabbast roterande stjärnan som hittills upptäckts. Denna tunga, unga stjärna ligger i vår granngalax Stora magellanska molnet, omkring 160 000 ljusår från jorden. Astronomer tror att den kan ha haft ett våldsamt förflutet. Den kan ha kastats ut ur ett dubbelstjärnesystem av sin exploderande följeslagare.
eso1146sv — Organisationsmeddelande
Kronprinsen av Spanien besöker ESO:s Paranalobservatorium
24 november 2011: Den 24 november 2011 hade ESO:s Paranalobservatorium i Chile äran att besökas av Deras Kungliga Högheter Prinsen och Prinsessan av Asturien.
eso1145sv — Bildrelease
Carinas svala moln
16 november 2011: Observationer gjorda med APEX-teleskopet i ljus med våglängd strax under millimetern avslöjar de kalla, stoftrika moln ur vilka stjärnor bildas i Carinanebulosan. Detta våldsamt stjärnbildande komplex är värd för några av vår galax tyngsta stjärnor. Nebulosan är en utmärkt arena för att studera hur dessa unga stjärnor växelverkar med molekylmolnen de skapades från.
eso1144sv — Pressmeddelande (forskning)
Lutetia: en sällsynt överlevare från jordens födelse
11 november 2011: Nya observationer visar att asteroiden Lutetia är ett överblivet fragment av samma ursprungsmaterial som jorden, Venus och Merkurius bildades från. Astronomer har kombinerat data från ESA:s rymdfarkost Rosetta, ESO:s teleskop NTT och teleskop tillhörande NASA. De upptäckte att asteroidens egenskaper var mycket lika de hos en ovanlig typ av meteoriter som hittats på jorden och som troligen bildats i solsystemets inre delar. Lutetia måste vid någon tidpunkt ha flyttat ut till sin nuvarande position i asteroidbältet mellan Mars och Jupiter.
eso1143sv — Pressmeddelande (forskning)
Gammablixt sedd med VLT avslöjar avlägsna galaxers överraskande innehåll
2 november 2011: Ett internationellt astronomteam har använt det kortvariga men intensiva ljuset från en avlägsen gammablixt för att undersöka vad avlägsna galaxer innehåller. Observationerna, gjorda med ESO:s jätteteleskop VLT, bjöd på en överraskning. De har visat upp två galaxer i det unga universum som har ett rikare innehåll av tunga grundämnen än solen. De två galaxerna kan vara i färd med att smälta samman. Sådana händelser i universums barndom kommer att orsaka att mängder av nya stjärnor bildas, och kan själva vara just det som utlöser gammablixtar.
eso1142sv — Pressmeddelande (forskning)
Avlägsna Eris är Plutos tvilling
26 oktober 2011: Astronomer har för första gången lyckats noggrant mäta den avlägsna dvärgplaneten Eris diameter. Mätningen kunde göras tack vare att den i slutet av 2010 passerade framför en ljussvag stjärna. Händelsen observerades av teleskop i Chile, bland andra det belgiska TRAPPIST-teleskopet vid ESO:s La Silla-observatorium. Observationerna visar att Eris storleksmässigt är i det närmaste en identisk tvilling till Pluto. Eris förefaller dessutom ha en högreflekterande yta. Det pekar på att dvärgplaneten är helt täckt av ett tunt islager, antagligen en frusen atmosfär. Forskningsresultaten publiceras i tidskriften Nature den 27 oktober.
eso1141sv — Bildrelease
VISTA upptäcker nya klothopar - och ser rakt igenom Vintergatans hjärta
19 oktober 2011: Två nyupptäckta klothopar har lagts till på listan över de bara 158 kända klotformiga stjärnhopar i Vintergatan. De upptäcktes i nya bilder som tagits med ESO:s kartläggningsteleskop VISTA som en del av ett projekt som kallas VVV. Kartläggningen har även upptäckt den första stjärnhopen som ligger långt bortom Vintergatans centrum. Dess ljus har färdats rakt igenom gasen och stoftet i Vintergatans hjärta innan det når oss.
eso1140sv — Organisationsmeddelande
Skalmodell av världens största teleskopspegel byggdes när ESO hade Öppet hus
17 oktober 2011: På lördagen den 15 oktober öppnade Europeiska sydobservatoriet portarna till huvudkontoret i Garching utanför München för allmänheten. Under dagen fick tusentals besökare själva bygga en modell i skala 1:1 av spegeln för världens just nu största planerade teleskop, E-ELT (European Extremely Large Telescope). Besökarna fick även uppleva andra sidor av ESO:s arbete.
eso1139sv — Organisationsmeddelande
ESO och Chile undertecknar överenskommelse om E-ELT
13 oktober 2011: Vid en ceremoni idag i Santiago skrev Chiles utrikesminister, Alfredo Moreno, och ESO:s generaldirektör Tim de Zeeuw på ett avtal som rör jätteteleskopet E-ELT (European Extremely Large Telescope). I avtalet mellan ESO och den chilenska regeringen ingår en donation av mark till teleskopet, samt en långsiktig koncession som innebär etableringen av ett skyddat område runt omkring teleskopet och stöd från Chiles regering för inrättandet av E-ELT.
eso1138sv — Pressmeddelande (forskning)
Fjärran galaxer avslöjar hur den kosmiska dimman lättade
12 oktober 2011: Forskare har använt ESO:s jätteteleskop VLT för att göra flera nedslag i tiden då universum blev genomskinligt för ultraviolett ljus. Denna korta men dramatiska fas i den kosmiska historien, som ägde rum för cirka 13 miljarder år sedan, kallas återjoniseringens tidsålder. Genom att studera några av de mest avlägsna galaxerna som någonsin upptäckts kunde forskarna för första gången upprätta en tidslinje för återjoniseringen. De kunde dessutom bevisa att denna fas måste ha varit kortare än vad astronomer tidigare har trott.
Visar 141-160 av 274