Pressmeddelanden

Subscribe to receive news from ESO in your language!
eso1039sv — Bildrelease
Enhörningens hemlighet avslöjas av VISTA-teleskopet
6 oktober 2010: En ny bild tagen med ESO:s VISTA-teleskop avslöjar ett märkvärdigt kosmiskt landskap av gasstrimmor, mörka moln och unga stjärnor i stjärnbilden Enhörningen. I området, som kallas Monoceros R2, bildas nya stjärnor inuti ett enormt mörkt moln. Regionen är nästan osynlig i synligt ljus på grund av mängden interstellärt stoft, men gör här ett effektfullt intryck i infrarött ljus.
eso1038sv — Bildrelease
En elegant galax i ett nytt ljus
22 september 2010: En ny bild tagen med den kraftfulla kameran HAWK–I på ESO:s jätteteleskop VLT i Chile visar den vackra stavspiralgalaxen NGC 1365 som den ser ut i infrarött ljus. NGC 1365 ingår i en galaxhop i stjärnbilden Ugnen och är belägen ungefär 60 miljoner ljusår från jorden.
eso1037sv — Bildrelease
En närbelägen galax som liknar vår
8 september 2010: ESO har publicerat en ny spektakulär bild av spiralgalaxen NGC 300. Den liknar Vintergatan, men tillhör en galaxgrupp ungefär sex miljoner ljusår från oss i stjärnbilden Bildhuggaren. Bilden, som avslöjar hur galaxen är uppbyggd i enastående detalj, är ett resultat av 50 timmars exponering med vidvinkelkameran WFI vid ESO:s La Silla-observatorium i Chile. På himlen täcker NGC 300 ett område stort som två tredjedelar av en fullmåne.
eso1036sv — Bildrelease
En galax med supervind: NGC 4666
1 september 2010: Galaxen NGC 4666 intar huvudpositionen i mitten av den här nya bilden, tagen i synligt ljus med vidvinkelkameran WFI på MPG/ESO–2.2–meter-teleskopet vid La Silla-observatoriet i Chile. NGC 4666 är en spännande galax med mycket livlig stjärnbildning och en ovanlig “supervind” som består av gas som strömmar ut från galaxen. Den har tidigare observerats i röntgenstrålning av ESA:s rymdteleskop XMM-Newton. Den aktuella bilden togs för att detaljstudera andra källor som upptäckts i röntgenobservationerna.
eso1035sv — Pressmeddelande (forskning)
Rekordmånga planeter upptäckta runt solliknande stjärna
24 augusti 2010: Genom att använda ESO:s världsledande HARPS-instrument har astronomer upptäckt ett planetsystem som innehåller minst fem planeter i omloppsbana runt den solliknande stjärnan HD 10180. Forskarna har även suggestiva bevis för att ytterligare två planeter kan finnas i systemet, den ena av dem skulle om den bekräftas vara den lättaste planet man någonsin upptäckt. Detta skulle betyda att systemet liknar vårt solsystem i förhållande till antalet planeter (sju stycken, i jämförelse med solsystemets åtta). Dessutom har forskarlaget funnit bevis för att avstånden mellan planeterna och deras stjärna följer ett regelbundet mönster, vilket också är fallet i vårt solsystem.
eso1034sv — Pressmeddelande (forskning)
Vad krävs för att skapa ett svart hål?
18 augusti 2010: Med hjälp av ESO:s jätteteleskop VLT (Very Large Telescope) har europeiska astronomer för första gången bevisat att en magnetar – en ovanlig sorts neutronstjärna – bildades ur en stjärna med massa minst 40 gånger större än solen. Resultatet innebär en ordentlig utmaning för dagens teorier om hur stjärnor utvecklas. En så pass tung stjärna väntades skapa ett svart hål i slutet av sitt liv, inte en magnetar. Nu väcks en fundamental fråga: exakt hur tung behöver en stjärna vara för att kunna sedan bli ett svart hål?
eso1033sv — Bildrelease
Stjärndagis i blickfånget för ambitiös kartläggning
11 augusti 2010: Som en del av ett nytt kartläggningsprojekt har astronomer tagit en spektakulär bild av Tarantelnebulosan i det Stora magellanska molnet. I kartläggningen, som görs med ESO:s teleskop VISTA bevakar astronomer himlen kring våra granngalaxer de Magellanska molnen. Den nya panoramabilden i infrarött ljus fångar både nebulosans detaljer och den stjärnrika himlen omkring den. Bilden togs i inledningen av en mycket ambitiös kartläggning av våra granngalaxer de Magellanska molnen och deras omgivning.
eso1032sv — Pressmeddelande (forskning)
Exploderande stjärna synas i 3D
4 augusti 2010: Astronomer har använt ESO:s jätteteleskop VLT (Very Large Telescope) för att för första gången ge en tredimensionell bild över den inre delen av materialet som slängts ut i rymden av en stjärna som nyligen exploderat, en supernova. Smällen var enligt de nya resultaten inte bara kraftfull: den var också mer koncentrerad åt ett håll, vilket tyder starkt på att supernovan måste ha varit mycket osymmetrisk. Det i sin tur stödjer de senaste datormodellerna av supernovaexplosioner.
eso1031sv — Bildrelease
Lysande stjärna i regnbågsmiljö
28 juli 2010: En spektakulär ny bild från ESO:s vidvinkelkamera WFI vid La Silla-observatoriet i Chile visar den lysande och ovanliga stjärnan WR 22 och dess färggranna omgivning. WR 22 är en mycket het och starkt lysande stjärna som kastar sin atmosfär ut i rymden i en takt som överstiger solens med många miljoner gånger. Stjärnan ligger i den dramatiska Carina-nebulosan, ur vilken den en gång bildades.
eso1030sv — Pressmeddelande (forskning)
Stjärnor blir större
21 juli 2010: Med en kombination av instrument vid ESO:s jätteteleskop VLT har astronomer upptäckt de tyngsta stjärnor som hittills hittats. En av dem vägde vid sin födsel mer än 300 gånger solens massa, vilket är mer än dubbelt så mycket som den hittills högsta kända stjärnmassan. Hur tunga kan stjärnor egentligen bli? Att sådana här bjässar kan finnas, miljoner gånger ljusstarkare än solen och med kraftiga vindar som gör att de går ner i vikt, kan ge ett svar på frågan.
eso1029sv — Pressmeddelande (forskning)
Tunga stjärnors gåtfulla start i livet
14 juli 2010: Astronomer har lyckats ta den första bilden på en stoftskiva som omger en tung bebis till stjärna. Bilden är ett direkt bevis för att tyngre stjärnor bildas på samma sätt som deras lättviktigare syskon. Upptäckten, som har kunnat göras tack vare flera av ett samarbete mellan flera av ESO:s teleskop, beskrivs i en artikel i veckans nummer av tidskriften Nature.
eso1028sv — Pressmeddelande (forskning)
Litet svart hål blåser stor bubbla
7 juli 2010: Genom att kombinera observationer från ESO:s jätteteleskop VLT och NASA:s röntgenteleskop Chandra har astronomer upptäckt de kraftfullaste jetstrålarna som någonsin setts från ett mindre svart hål. Hålet, som är en så kallad mikrokvasar, blåser ut en jättelik, 1000 ljusår bred bubbla av het gas. Bubblan är dubbelt så stor som i andra liknande objekt, och mikrokvasaren är tiotals gånger mer kraftfull. Upptäckten rapporteras i veckans nummer av tidskriften Nature.
eso1027sv — Bildrelease
En kosmisk akvarell i Södra kronan
30 juni 2010: Den här magnifika bilden föreställer området kring stjärnan R Coronae Australis i stjärnbilden Södra kronan och har skapats med kameran WFI (Wide Field Imager) vid La Silla-observatoriet i Chile. R Coronae Australis ligger i hjärtat av ett stjärnbildningsområde och omges av en skimrande, blåaktig reflektionsnebulosa som är inbäddad i ett jättelikt stoftmoln. Bilden visar överraskande nya detaljer i ett dramatiskt område på himlen.
eso1026sv — Pressmeddelande (forskning)
VLT registrerar den första superstormen på en exoplanet
23 juni 2010: Astronomer har för första gången uppmätt en häftig storm i atmosfären på en exoplanet, den välstuderade ”heta Jupitern” HD 209458b. Högprecisionsmätningar av kolmonoxidgas visar att gasen strömmar med oerhört hög fart från planetens extremt heta dagsida mot dess svalare nattsida. Observationerna har även gett forskarna en spännande ny möjlighet. För första gången har de kunnat mäta hur fort planeten rör sig i sin bana och därmed direkt kunnat uppskatta dess massa.
eso1025sv — Bildrelease
VISTA synar Bildhuggargalaxen
16 juni 2010: Som en del av dess första observationsprojekt har ESO:s teleskop VISTA tagit en enastående ny bild av Bildhuggargalaxen (NGC 253). Teleskopet vid Paranalobservatoriet i Chile observerar i infrarött ljus, vilket gör att dess blick mot rymden påverkas mindre av interstellärt stoft. Den nya bilden avslöjar otaliga svala stjärnor samt en iögonfallande stav av stjärnor som korsar galaxens mitt. Bilden bär med sig ny information om galaxens historia och utveckling.
eso1024sv — Pressmeddelande (forskning)
Fångad: Exoplanet i rörelse
10 juni 2010: För första gången har astronomer direkt kunnat följa en exoplanets rörelse från den ena sidan av dess värdstjärna till den andra. Planeten har dessutom den minsta omloppsbana av alla exoplaneter som hittills avbildats direkt. Den ligger nästan lika nära sin stjärna som Saturnus är till solen, och forskare tror att den kan ha bildats på ungefär samma sätt som solsystemets jätteplaneter. Då stjärnan är ung bevisar upptäckten att gasjättar kan bildas inuti stoftskivor på bara ett par miljoner år, en med kosmiska mått mätt mycket kort tid.
eso1023sv — Organisationsmeddelande
Nytt nationellt teleskop vid La Silla-observatoriet ska söka efter exoplaneter och kometer
8 juni 2010: Ett nytt robotteleskop har sett sitt första ljus vid ESO:s La Silla-observatorium i Chile. Teleskopet heter TRAPPIST (TRAnsiting Planets and PlanetesImals Small Telescope) och sysslar endast med att studera planetsystem. Det görs på två sätt: Genom att detektera och karakterisera planeter utanför solsystemet (exoplaneter) och att studera kometer i omloppsbana runt solen. Det 60 centimeter stora teleskopet fjärrstyrs från ett kontrollrum 12 000 kilometer bort i Liège, Belgien.
eso1022sv — Organisationsmeddelande
ESO:s teleskopdesigner Raymond Wilson vinner det prestigefyllda Kavlipriset i astrofysik
4 juni 2010: Raymond Wilson, vars banbrytande forskning inom optik hos ESO har möjliggjort dagens jätteteleskop tack vare så kallad aktiv optik-teknik, har belönats med 2010 årets Kavlipris i astrofysik. Wilson, som är grundare av och den första ledaren för ESO:s grupp för optik- och teleskopforskning, delar miljondollarpriset med två amerikanska forskare, Jerry Nelson och Roger Angel.
eso1021sv — Bildrelease
Ett kosmiskt zoo i Stora magellanska molnet
1 juni 2010: Astronomer som strävar efter att förstå universum vänder ofta sina teleskop mot Stora magellanska molnet, en av vår egen Vintergatas närmaste galaxgrannar. Denna spektakulära nya bild, som är tagen med kameran WFI (Wide Field Imager) vid ESO:s La Silla-observatorium i Chile, visar upp ett zoo av olika objekt och fenomen i ett område i galaxen. Här framträder allt från jättelika klothopar till resterna efter bländande supernovaexplosioner. Data från denna fascinerande bild kommer att kunna användas inom många olika slags forskningsprojekt som undersöker stjärnornas liv och död och hur galaxer utvecklas.
eso1020sv — Bildrelease
Fri sikt in i en klassisk spiralgalax
19 maj 2010: ESO släpper en vacker bild av den näraliggande galaxen Messier 83 som visar upp galaxen som den ser ut i infrarött ljus. Bilden har tagits med kameran HAWK-I som är monterad på ESO:s jätteteleskop VLT (Very Large Telescope) vid Paranalobservatoriet i Chile. Den kraftfulla kameran har lyckats skapa en av de skarpaste och mest detaljerade bilder som någonsin tagits på Messier 83 från jordytan.