Pressemeddelelser

Subscribe to receive news from ESO in your language!
eso1106da — Pressemeddelelse
Planetdannelse i aktion?
24. februar 2011: Ved hjælp af ESO’s Very Large Telescope har et internationalt hold af astronomer studeret den kortlivede skive af materiale omkring en ung stjerne, der lige er begyndt at danne et planetsystem. For første gang er en mindre ledsager registreret, som måske er årsagen til en stor åbning i skiven. Fremtidige observationer vil afgøre, om denne ledsager er en planet eller en brun dværg.
eso1105da — Pressemeddelelse
Reflekteret stjerneglans
16. februar 2011: Stjernetågen Messier 78 spiller hovedrollen i dette billede, der er taget med vidvinkelkameraet Wide Field Imager på MPG/ESO 2,2 meter teleskopet på La Silla-observatoriet i Chile, mens stjernerne, der kaster lys over dette skue, spiller en birolle. Det klare stjernelys kastes tilbage af stjernetågens støvpartikler og oplyser den med et spredt, blåt lys. Igor Chekalin vandt førstepladsen i astrofoto-konkurrencen ”ESO’s Skjulte Skatte 2010” med billedet af dette betagende fænomen.
eso1104da — Pressemeddelelse
Fotogen skive-galakse
2. februar 2011: Den klare galakse NGC 3621, her optaget med Wide Field Imager på 2,2 meter teleskopet på ESO’s La Silla-observatorium i Chile, ser ud til at være et fint eksempel på en klassisk spiral. Men den er faktisk temmelig usædvanlig: den har ikke en central bule og kaldes derfor en ren skive-galakse.
eso1103da — Pressemeddelelse
Oriontågen: Stadig fuld af overraskelser
19. januar 2011: Dette drømmeagtige billede af Oriontågen er taget med Wide Field Imager på MPG/ESO’s 2,2 meter teleskopet på La Silla-observatoriet i Chile. Denne tåge er dog meget mere end bare et smukt syn. Den giver astronomer mulighed for nærstudier af et massivt stjernedannende område, så vi kan lære mere om stjerners fødsel og udvikling. De data, der er brugt til dette billede, blev udvalgt af Igor Chekalin (Rusland), som deltog i astrofoto-konkurrencen ”ESO’s Skjulte Skatte 2010”. Igors billede af Oriontågen kom på en syvendeplads i konkurrencen. Et andet af Igors billeder endte på førstepladsen.
eso1102da — Pressemeddelelse
ESO's Skjulte Skatte bragt frem i lyset
12. januar 2011: Astrofoto-konkurrencen ”ESO’s Skjulte Skatte 2010” har modtaget næsten 100 bidrag og ESO er glad for at kunne annoncere vinderne. ”Skjulte Skatte” har givet amatørastronomer mulighed for at søge i ESO’s store arkiv af astronomiske data efter en skjult kosmisk perle. Astronomi-entusiasten Igor Chekalin fra Rusland har vundet førstepræmien i denne vanskelige men givende konkurrence: en fantastisk tur til ESO’s Very Large Telescope på Paranal i Chile.
eso1101da — Pressemeddelelse
VISTA kigger dybt ind i den blå lagune
5. januar 2011: Dette nye infrarøde billede af Lagunetågen er taget som del af en femårig undersøgelse af Mælkevejen, der gennemføres med ESO’s VISTA-teleskop på Paranal-observatoriet i Chile. Dette billede er en lille del af en meget større optagelse af området omkring tågen, som igen kun er en del af et enormt kortlægningsprojekt.
eso1050da — Pressemeddelelse
Brasilien bliver medlem af det Europæiske Syd Observatorium
30. december 2010: Republikken Brasilien underskrev i går den formelle tiltrædelsesaftale, der baner vejen for medlemskab af det Europæiske Syd Observatorium (ESO). Efter regeringens ratificering bliver Brasilien det femtende medlemsland og det første uden for Europa.
eso1049da — Pressemeddelelse
Det lysner for de mørke gammaglimt
16. december 2010: Gammaglimt er blandt de mest energirige begivenheder i universet, men nogle er underligt svage i synligt lys. Den til dato mest omfattende undersøgelse af disse såkaldte mørke gammaglimt har, ved hjælp af GROND-instrumentet på MPG/ESO’s 2,2 meter teleskop på La Silla i Chile, fundet ud af, at disse gigantiske eksplosioner ikke kræver eksotiske forklaringer. Deres svage lysstyrke er nu fuldt ud forklaret ved en kombination af forskellige årsager, hvoraf den vigtigste er tilstedeværelsen af støv mellem Jorden og eksplosionen.
eso1048da — Pressemeddelelse
En sværm af ældgamle stjerner
8. december 2010: Vi kender omkring 150 rige samlinger af gamle stjerner kaldet kuglehobe, der kredser om vores galakse, Mælkevejen. Dette skarpe nye billede af Messier 107, taget af Wide Field Imager på 2,2 meter teleskopet på ESO’s La Silla-observatorium i Chile, viser strukturen af en sådan kuglehob i udsøgt detalje. Studier af disse stjernesværme har afsløret meget om vores galakses historie og hvordan stjerner udvikler sig.
eso1047da — Pressemeddelelse
Første super-Jords atmosfære analyseret
1. december 2010: Ved hjælp af ESO’s Very Large Telescope har et internationalt hold af astronomer for første gang analyseret atmosfæren omkring en super-Jords-exoplanet. Planeten, der er kendt som GJ 1214b, blev studeret mens den passerede ind foran sin stjerne og noget af stjernelyset passerede gennem planetens atmosfære. Vi ved nu, at atmosfæren enten består mest af vanddamp eller er domineret af tykke skyer eller dis. Resultaterne præsenteres i tidsskriftet Nature den 2. december 2010.
eso1046da — Pressemeddelelse
Mysterium om pulserende stjerner løst
24. november 2010: Ved at finde den første dobbeltstjerne, hvor en pulserende cepheide-variabel og en anden stjerne passerer ind foran hinanden, har et internationalt hold af astronomer løst et årtier gammelt mysterium. Orienteringen af de to stjerners baner i dobbeltstjernesystemet har gjort det muligt at måle cepheidens masse med en hidtil uset nøjagtighed. Indtil nu har astronomer haft to uforenelige teoretiske forudsigelser af cepheiders masser. Det nye resultat viser, at forudsigelsen fra teorien om stjerners pulsation er lige i øjet, mens forudsigelsen fra teorien om stjerners udvikling er i strid med de nye observationer.
eso1045da — Pressemeddelelse
Planet fra en anden galakse opdaget
18. november 2010: Et europæisk hold af astronomer har opdaget en exoplanet i kredsløb om en stjerne, der er kommet ind i Mælkevejen fra en anden galakse. Opdagelsen er gjort ved hjælp af MPG/ESO 2,2 meter teleskopet på ESO’s La Silla-observatorium i Chile. Den Jupiter-lignende planet er meget usædvanlig, da den kredser om en stjerne, der nærmer sig slutningen af sit liv, og måske snart bliver opslugt af den. Det giver indblik i vores eget planetsystems skæbne i en fjern fremtid.
eso1044da — Pressemeddelelse
Atomer-for-fred: et galaktisk sammenstød i aktion
10. november 2010: Astronomer fra det Europæiske Syd Observatorium har lavet et spektakulært nyt billede af den berømte galakse ved navn Atomer-for-fred (Atoms-for-Peace, NGC 7252). Dette galaktiske trafikuheld, der er blevet dannet ved et sammenstød mellem to galakser, giver astronomer en fremragende mulighed for at studere, hvordan sammensmeltningen af galakser påvirker udviklingen af galakser i universet.
eso1043da — Pressemeddelelse
EVALSO: en ny højhastigheds-dataforbindelse til chilenske observatorier
4. november 2010: Et nyligt indviet datakabel, der strækker sig 100 kilometer gennem Chiles barske Atacama-ørken, skaber nye muligheder for ESO’s Paranal-observatorium og Observatorio Cerro Armazones. Ved at koble disse faciliteter til den latinamerikanske rygrad for transmission af videnskabelige data, lukkes det sidste hul i højhastighedsforbindelsen mellem observatorierne og Europa.
eso1042da — Pressemeddelelse
Spiralgalakser strippet nøgne
27. oktober 2010: Seks spektakulære spiralgalakser ses i et klart nyt lys på billeder fra ESO’s Very Large Telescope (VLT) på Paranal-observatoriet i Chile. Billederne er taget i infrarødt lys ved hjælp af det imponerende kraftige HAWK-I-kamera, og de vil hjælpe astronomer med at forstå, hvordan de bemærkelsesværdige spiralmønstre i galakser dannes og udvikler sig.
eso1041da — Pressemeddelelse
Gennem den kosmiske tåge
20. oktober 2010: Et europæisk hold af astronomer har ved hjælp af ESO’s Very Large Telescope (VLT) målt afstanden til den hidtil fjerneste galakse. Ved omhyggeligt at analysere den meget svage glød fra galaksen har de fundet ud af, at de ser den på det tidspunkt, hvor universet kun var omkring 600 millioner år gammelt (en rødforskydning på 8,6). Det er de første bekræftende observationer af en galakse, hvis lys får den ugennemsigtige brinttåge, som fyldte kosmos på dette tidlige tidspunkt, til at lette. Resultaterne offentliggøres den 21. oktober i tidsskriftet Nature.
eso1040da — Pressemeddelelse
Galakser kan vokse blidt
13. oktober 2010: Nye observationer fra ESO’s Very Large Telescope viser for første gang direkte, at unge galakser kan vokse ved at suge til sig af den kølige gas omkring dem og bruge det som brændstof til at danne af mange nye stjerner. I de første få milliarder år efter big bang steg massen af en typisk galakse dramatisk. Forståelsen af hvorfor det skete, er et af de mest påtrængende spørgsmål i moderne astrofysik. Resultaterne præsenteres den 14. oktober i tidsskriftet Nature.
eso1039da — Pressemeddelelse
VISTA afslører Enhjørningens hemmelighed
6. oktober 2010: Et nyt infrarødt billede fra ESO’s kortlægningsteleskop, VISTA, viser et ekstraordinært landskab af glødende tråde af gas, mørke skyer og unge stjerner i stjernebilledet Monoceros (Enhjørningen). Dette stjernedannende område, kendt som Monoceros R2, er indhyllet i en kæmpestor mørk sky. Området er næsten helt skjult af interstellart støv, når det ses i synligt lys, men er spektakulært set i infrarødt lys.
eso1038da — Pressemeddelelse
En elegant galakse i et usædvanligt lys
22. september 2010: Et nyt billede taget med det kraftige HAWK-I-kamera, der sidder på ESO’s Very Large Telescope på Paranal-observatoriet i Chile, viser den smukke bjælkespiralgalakse NGC 1365 i infrarødt lys. NGC 1365 er medlem af Fornax-galaksehoben og ligger omkring 60 millioner lysår fra Jorden.
eso1037da — Pressemeddelelse
Et nærtliggende galaktisk mønstereksemplar
8. september 2010: ESO har frigivet et spektakulært nyt billede af NGC 300: en spiralgalakse, der ligner Mælkevejen og ligger i den nærtliggende Sculptor-gruppe af galakser. Denne 50 timers eksponering, der er taget med Wide Field Imager (WFI) på ESO’s La Silla-observatorium i Chile, afslører strukturen af galaksen i stor detalje. NGC 300 ligger ca. seks millioner lysår væk og har en tilsyneladende størrelse på himlen, der er omkring to tredjedele af fuldmånens.
Resultater: 201-220 ud af 1060