Pressemeddelelse

Unge, varme og blå

Stjerner i stjernehoben NGC 2547

27. marts 2013

Dette smukke drys af klare blå stjerner i stjernehoben NGC 2547, en gruppe af nyligt dannede stjerner i det sydlige stjernebillede, Vela (Sejlet). Dette billede blev taget ved at bruge Wide Field Imager på MPG/ESO 2,2-meter teleskopet på ESOs La Silla-observatorium i Chile.

Universet er et gammelt nabolag - omtrent 13,8 milliarder år gammelt. Vores galakse Mælkevejen, er også gammel - nogle af dens stjerner er mere end 13 milliarder år gamle (eso0425). Ikke desto mindre er der stadig gang i den: nye objekter dannes og andre ødelægges. På dette billede kan du se nogle af de nyankommne, de unge stjerner der dannes i hoben NGC 2547.

Men hvor unge er disse kosmiske ynglinge virkelig? Selvom deres præcise alder stadigvæk er usikker, estimerer astronomer at NGC 2547s stjerner er mellem 20 og 35 millioner år gamle. Dette betyder, at hvis man forestiller sig Solen som en 40-år gammel person, vil de klare stjerner på billedet være tre måneder gamle babyer.

De fleste stjerner dannes ikke isoleret, men i rige hobe med antal mellem 10 og flere tusinder af stjerner. Mens NGC 2547 indeholder mange varme stjerner der lyser gløder klart og blåligt, et afslørende tegn på deres ungdom, kan man også finde en eller to gule eller røde stjerner der allerede har udviklet sig til røde kæmpestjerner. Åbne stjernehobe som denne, har normalt kun relativt korte liv, i størrelsesordenen af flere hundrede millioner år, før de opløses når deres komponentstjerner driver fra hinanden.

Stjernehobe er vigtige objekter for astronomer, der studerer hvordan stjerner udvikler sig igennem deres liv. Stjernehobens medlemmer blev alle dannet af det sammen materiale, på omkring samme tidspunkt, hvilket gør det nemt at bestemme virkningerne af andre stjerne-egenskaber.

Stjernehoben NGC 2547 ligger i det sydlige stjernebillede Vela (Sejlet), omkring 1500 lysår fra Jorden, og er klar nok til nemt at kunne ses gennem en kikkert. Den blev fundet i 1751 af den franske astronom Nicolas-Louis de Lacaille i løbet af en astronomisk ekspedition til Kap Det Gode Håb i Sydafrika, ved at bruge et lille teleskop med mindre end to centimeters åbning.

Imellem de klare stjerner, kan du i dette billede se mange andre objekter, specielt hvis man zoomer ind. Mange er svagere eller fjernere stjerner i Mælkevejen, men nogle, fremstående som uklare langestrakte objekter, er galakser, der ligger millioner af lysår bagved stjernerne i synsfeltet.

ESO er den mest fremtrædende internationale astronomi-organisation i Europa og verdens mest produktive astronomiske observatorium. ESO har i dag følgende 15 medlemslande: Belgien, Brasilien, Danmark, Finland, Frankrig, Holland, Italien, Portugal, Schweiz og Storbritannien, Spanien, Sverige, Tjekkiet, Tyskland og Østrig. ESOs aktiviteter er fokuseret på design, konstruktion og drift af jordbaserede observationsfaciliteter for at muliggøre vigtige videnskabelige opdagelser inden for astronomi. ESO spiller også en ledende rolle for at fremme og organisere samarbejdet inden for astronomisk forskning. I Chile driver ESO tre unikke observatorier i verdensklasse: La Silla, Paranal og Chajnantor. På Paranal driver ESO Very Large Telescope (VLT), der er verdens mest avancerede astronomiske observatorium til observationer i synligt lys samt to kortlægningsteleskoper. VISTA arbejder i infrarødt lys og er verdens største kortlægningsteleskop, mens VLT Survey Telescope (VST) er det største teleskop, der udelukkende er bygget til at kortlægge himlen i synligt lys. ESO er den europæiske partner i et revolutionerede astronomisk teleskop kaldet ALMA, det største igangværende astronomiske projekt. ESO planlægger i øjeblikket et 39 meter optisk/nær-infrarødt teleskop kaldet European Extremely Large Telescope (E-ELT), der vil blive ”verdens største øje mod himlen”.