Pressemeddelelse

En galaktisk Juvel

ESOs instrumentet FORS2 viser utrolige detaljer i spiralgalaksen NGC 3981

12. september 2018

FORS2 er et at de instrumenter, som er monteret på ESOs Very Large Telescope. Med det er galaksen NGC 3981 fotograferet i al sin imponerende stråleglans. Optagelsen er en del af ESO Cosmic Gems programmet, hvor instrumenterne også bliver brugt, når observationsforholdene en sjælden gang ikke er gode nok til at kunne foretage videnskabelige observationer. De store teleskoper står så ikke uvirksomme hen, men bruges til at tage flotte billeder af Sydhimlen.

Det utroligt flotte billede her viser den prægtige spiralgalakse NGC 3981 som om den er hængt op på den sorte nattehimmel. Galaksen hører til i stjernebilledet Bægeret (Crater), og billedet er optaget i maj 2018 med instrumentet  FOcal Reducer and low dispersion Spectrograph 2 (FORS2) på ESOs Very Large Telescope (VLT).

FORS2 er stationeret ved Unit Telescope 1 (Antu); et af de fire store teleskoper ved VLT på ESOs Paranalobservatorium i Chile. Iblandt de mange andre frontlinieinstrumenter, som findes til de fire Unit Teleskoper, skiller FORS2 sig ud på grund af instrumentets store tilpasningsmuligheder. Det er en "Schweizerkniv", som kan observere mange forskellige astronomiske objekter på mange forskellige måder - og som desuden kan give os smukke billeder som dette her.

Set med FORS2 afsløres NGC 3981s spiralarme, som er fyldt med enorme baner af støv og områder, hvor der foregår stjernedannelse. Desuden ser vi en tydelig skive af varme unge stjerner. Galaksens plan hælder i forhold til retningen til os på Jorden, så vi kan se direkte ind i dens hjerte; ind til det stærktlysende centralområde, hvor der sidder et supertungt sort hul. Vi ser også den ydre spiralstruktur, og det er tydeligt, at noget af strukturen er blevet trukket ud og væk fra galaksen, antageligt på grund af tyngdekræfterne ved en tidligere tæt galaksepassage.

NGC 3981 mangler ikke just galaksenaboer. Den befinder sig omkring 65 millioner lysår fra os på Jorden, og den er en i den galaksehob, som kaldes NGC 4038-gruppen, som et andet velkendt objekt, Antennegalakserne, også hører til. Gruppen er igen del af den større Crater-hob, som så er en mindre del af den enorme Virgo Superhob, som vores egen Mælkevej også tilhører.

NGC 3981 ikke det eneste af interesse på billedet her. Der er adskillinge forgrundsstjerner, som hører til vores egen galakse, Mælkevejen, og FORS2 har også fanget en vildfaren asteroide på dens vej hen over billedfeltet - den ses som en svag lysstribe i toppen af billedet. Asteroiden afslører, uden at ville det, måden hvorpå man optager astronomiske billeder. Der bliver foretaget tre forskellige eksponeringer med forskellige filtre, som tillader henholdsvis blåt, grønt og rødt lys at passere. Det betyder, fordi asteroiden har flyttet sig mens de tre optagelser foregår, at lysstriben fra den bliver henholdsvis blå, grøn og rød.

Billedet her er fra ESO-programmet Cosmic Gems, som er et formidlingsprojekt, hvor formålet er at producere interessante, bemærkelsesværdige eller blot smukke billeder med ESOs teleskoper, til glæde for undervisningssektoren og offentligheden. Til programmet bruges teleskoptid, som alligevel ikke kunne have været brugt til videnskabelige observationer. For det tilfælde, at de indsamlede data en gang kan vise sig alligevel at kunne bruges til videnskabelige formål, bliver observationerne gemt, og de er tilgængelige for astronomerne via  ESO’s science archive.