Tiedote

Starmus V — Tähtiä vilisevä kokoontuminen vuonna 2019

9. helmikuuta 2018

Siitä lähtien, kun ensimmäiset ihmiset katsoivat tähdistä täyttä taivasta, kosmoksen valtavuus on täyttänyt meidät kunnioituksella. Jopa nykyään avaruuden laajuus saa meidät tuntemaan olomme vähäpätöisiksi tultuamme yhä enemmän tietoisiksi sen suunnattomista etäisyyksistä — jopa vain lähimpiin naapuritähtiin.

Instituto de Astrofísica de Canarias (IAC) -tutkimuslaitoksen tutkija Garik Israelianin perustama Starmus-festivaali on yhdistelmä tiedettä, taidetta ja musiikkia. Se on tuonut esille astronauttien, kosmonauttien, Nobel-palkittujen ja muiden tieteen, kulttuurin, taiteiden ja musiikin parissa vaikuttavien merkkihenkilöiden esitelmiä. ESO on Starmusin kumppanijärjestö.

Starmusin avasi vuonna 2011 Neil Armstrong ja aikaisemmat Starmus-festivaalit pidettiin 2011, 2014, 2016 ja 2017. Tähän mennessä Starmusissa on esiintynyt 21 Nobel-palkittua, useita astronautteja sekä muusikoita, mukaanlukien Hans Zimmer, Brian May, Rick Wakeman, Sarah Brightman ja Brian Eno.

Nyt viidettä vuottaan juhlistava ja kuumatkojen 50. juhlavuoteen ajoitettu Starmus V järjestetään Sveitsin Zürich 24.-29.6.2019. Se on tähän mennessä suuron tapahtuma — esittäen tähtiosissa henkilöt Brian May, Emmanuelle Charpentier, Richard Dawkins, Elizabeth Blackburn, Chris Hadfield, Martin Rees, Jill Tarter ja Helen Sharman sekä vähintään seitsemän jäsentä alkuperäisestä Apollo-lentojen miehistöstä.

ESO:n pääjohtaja, Xavier Barcons ja ESO:n johtokunnan puheenjohtaja, Willy Benz ovat myös vahvistettujen puhujien joukossa.

Starmus V toivottaa tervetulleeksi lavalle 11 Nobel-palkittua sekä kuuluisuuksia taiteiden ja musiikin maailmoista keskustelemaan, väittelemään ja esiintymään laajasta tieteiden alueesta mikrobiologiasta ja biokemiasta astrofysiikkaan ja neurotieteisiin. Starmusin johtokunta (johon kuuluvat Stephen Hawking, Brian May, Peter Gabriel, Richard Dawkins, Alexei Leonov, Jill Tarter, Robert Williams, David Eicher, Jack Szostak ja perustaja Garik Israelian) on koostanut vuoden 2019 ohjelman, joka tuo yhteen joitakin planeetan vaikutusvaltaisimmista, luovimmista ja taiteellisimmista ihmisistä.

Festivaalin musiikkitarjonta on myös tähdistä täyteläinen. Starmusin johtokunta ilmoittaa puhujien täydellisen luettelon lippujen myynnin alkaessa 15.6.2018. Lisätietoja löytää ja lippuja voi ostaa osoitteessa www.starmus.com.

Garik Israelian