Tiedote

Uusi planetaario-ohjelma: Europe to the Stars

Koe ESO:n 50-vuotinen historia eteläisen pallonpuoliskon taivaan tutkimuksessa

14. kesäkuuta 2018

ESO:lle on kunnia ilmoittaa upouuden, avoimen lähdekoodin planetaario-ohjelman Europe to the Stars (Eurooppa tähtiin) julkaisu. Ohjelma kertoo ESO:n tarinan eteläisen pallonpuoliskon taivaan tutkimuksessa. Tämä upea elokuva vie katsojat eeppiselle matkalle maailman tuotteliaimman maan pinnalta havaintoja tekevän observatorion kulissien taakse. Europe to the Stars on osa ohjelmaa ESO Supernovassa 22.6. lähtien ja sen voi myös ladata maksutta ESO:n WWW-sivuilta 1.8. alkaen.

ESO:n tuorein planetaarioelokuva Europe to the Stars on nyt saatavilla ladattavaksi maksutta täyden kuvun formaatissa. Kosmista uteliaisuutta, rohkeutta ja sitkeyttä esittävä Europe to the Stars taltioi ESO:n eeppisen seikkailun tarinan, tarinan maailmankaikkeuden syvistä arvoituksista ja piilotetuista salaisuuksista, tarinan planeetan tehokkaimpien maan pinnalta havaintoja tekevien teleskooppien suunnittelusta, rakentamisesta ja käyttämisestä. Elokuva vie katsojat löytöretkien matkalle, keskittyen tähtitieteellisen observatorion toiminnan olennaisiin puoliin samalla kun se tarjoaa laajemman näkemyksen tähtitieteeseen tieteenalana.

Tämä on tuorein elokuva, joka lisätään ESO:n suureen valikoimaan maksutonta, korkealaatuista planetaariomateriaalia, jonka ovat tuottaneet maailmankuulut tähtivalokuvaajat, taiteilijat, teknikot ja muusikot. Maksuttoman materiaalin koko valikoima on saatavilla ESO Supernovan WWW-sivuilla. Siihen kuuluu täysiä planetaarioelokuvia, lähes 500 täyden kuvun videoleikettä ESO:n ja ESA/Hubblen arkistoista, 360-asteen panoraamoja, uusi musiikkiarkisto, jossa on lähes 500 maksutonta musiikkiraitaa, 3D-malleja ja paljon muuta. ESO:n tiedeviestintäjohtaja ja elokuvan ohjaaja Lars Lindberg Christensen lisää "ESO:n kokoelma toimii osana maailmanlaajuisen planetaarioyhteisön jatkuvaa menestystarinaa ja me olemme ylpeitä ja innoissamme lisätessämme elokuvan Europe to the Stars tähän kokoelmaan."

Europe to the Stars esitetään säännöllisesti ESO Supernova-planetaarion ja -vierailijakeskuksen planetaariossa perjantaista 22.6.2018 lähtien. Esitykset, joista osa on saksaksi ja osa englanniksi, ovat maksuttomia vuoden 2018 ajan ja ne on suunnattu suurelle yleisölle, mukaanlukien yli 8-vuotiaat lapset. Lisätietoja ohjelmasta sekä linkki esityksen pääsylippujen varaamista varten on täällä. On suositeltavaa varata istuinpaikat etukäteen ja liput voi sitten tulostaa paikanpäällä. ESO Supernovassa tarjolla olevan koko toimintojen sarjan nähdäksesi ja varataksesi paikan mihin tahansa tulevaan tapahtumaan seuraa tätä linkkiä.

ESO Supernova-planetaario ja -vierailijakeskus

ESO Supernova-planetaario ja -vierailijakeskus on suurelle yleisölle tarkoitettu huippuluokan tähtitiedekeskus sekä koulutuslaitos, joka sijaitsee ESO:n päämajan yhteydessä Garchingissa, Münchenin lähellä. Keskuksessa on Saksan, Itävallan ja Sveitsin alueen suurin kallistettu planetaario ja interaktiivinen näyttely, joka jakaa tähtitieteen ja ESO:n ihmeellistä maailmaa innostaakseen tulevia sukupolvia arvostamaan ja ymmärtämään maailmankaikkeutta ympärillämme. Kaikki sisältö on tarjolla englanniksi ja saksaksi ja sisäänpääsy on maksuton, mutta edellyttää ennakkovarauksen. Lisätietoja saat osoitteesta: supernova.eso.org.

ESO Supernova-planetaario ja -vierailijakeskus on Euroopan eteläisen observatorion (ESO) ja Heidelbergin teoreettisen tutkimuksen instituutin (HITS) yhteistyöhanke. Rakennuksen on lahjoittanut saksalainen Klaus Tschiran säätiö (KTS) ja ESO huolehtii sen toiminnasta.

ESO Supernovaa ylpeänä tukevat LOR-säätiö, Evans & Sutherland, Sky-Skan ja Energie-Wende-Garching.

Fyysikko ja yksi SAP:n perustajista Klaus Tschira (1940–2015) loi säätiön Klaus Tschira Stiftung (KTS) vuonna 1995. Se on yksi Euroopan suurimmista yksityisesti rahoitetuista voittoa tavoittelemattomista säätiöistä. Säätiö tukee luonnontieteiden, matematiikan ja tietojenkäsittelytieteiden edistämistä sekä pyrkii kohottamaan näiden alojen arvostusta. Säätiön tukitoiminta alkaa lastentarhoista ja jatkuu kouluihin, yliopistoihin ja tutkimuslaitoksiin. Säätiö taistelee uusien tieteellisen tiedon siirtomenetelmien puolesta ja tukee tieteen tulosten sekä kehittämistä että ymmärrettävää julkistamista. ESO Supernova on KTS:n lahjoitus ja ESO vastaa sen toiminnasta.

Fyysikko ja yksi SAP:n perustajista Klaus Tschira (1940–2015) sekä Klaus Tschira -säätiö perustivat yksityisen ja voittoa tavoittelemattoman tutkimuslaitoksen Heidelberger Institut für Theoretische Studien (HITS gGmbH) vuonna 2010. HITS tekee luonnontieteiden, matematiikan ja tietojenkäsittelytieteiden perustutkimusta keskittyen suurten tietomäärien käsittelyyn, luokitteluun ja analysointiin. Tutkimusalueet ulottuvat molekyylibiologiasta astrofysiikkaan. HITS:n osakkaat ovat Klaus Tschira -säätiön alainen HITS-säätiö, Heidelbergin yliopisto ja Karlsruhen teknologinen korkeakoulu. HITS tekee myös yhteistyötä muiden yliopistojen ja tutkimuslaitosten sekä teollisuuskumppanien kanssa. HITS:n perusrahoitus tulee HITS-säätiöltä, jota rahoittaa Klaus Tschira -säätiö. Pääasialliset ulkoiset rahoitustahot ovat Saksan opetus- ja tutkimusministeriö, Saksan tutkimussäätiö ja Euroopan unioni.

ESO on Euroopan johtava hallitustenvälinen tähtitieteen organisaatio ja ylivoimaisesti maailman tieteellisesti tuotteliain tähtitieteellinen observatorio. ESO:lla on 15 jäsenmaata: Alankomaat, Belgia, Espanja, Iso-Britannia, Italia, Itävalta, Portugali, Puola, Ranska, Ruotsi, Saksa, Suomi, Sveitsi, Tanska ja Tšekin tasavalta, joiden lisäksi Chile toimii laitteistojen sijoitusmaana ja Australia strategisena kumppanina. ESO toteuttaa kunnianhimoista ohjelmaa, joka keskittyy tehokkaiden maanpäällisten havaintovälineiden suunnitteluun, rakentamiseen ja käyttöön. Välineiden avulla tähtitieteilijät voivat tehdä merkittäviä tieteellisiä löytöjä. ESO:lla on myös johtava asema tähtitieteen tutkimuksen kansainvälisen yhteistyön edistämisessä ja organisoinnissa. ESO:lla on Chilessä kolme ainutlaatuista huippuluokan observatoriota: La Silla, Paranal ja Chajnantor. ESO:lla on Paranalilla VLT-teleskooppi (Very Large Telescope) ja siihen liittyvä, maailmanlaajuisesti johtava VLTI-interferometri, sekä kaksi kartoitusteleskooppia. VISTA toimii infrapuna-alueella ja VST-teleskooppi näkyvän valon aallonpituuksilla. ESO on myös merkittävä kumppani kahdessa Chajnantorin laitteistossa, APEX-teleskoopissa ja ALMA-teleskoopissa, joka on maailman suurin tähtitieteellinen projekti. Lähellä Paranalia sijaitsevalla Cerro Armazonesilla ESO rakentaa 39-metrin kokoista ELT-teleskooppia (Extremely Large Telescope), josta tulee “maailman suurin tähtitaivasta havainnoiva silmä”.

Sähköposti: tjohnsto@eso.org