Tiedote

Planetaarionäytökset ovat varattavissa aina vuoden 2019 loppuun saakka

21. toukokuuta 2019

ESO Supernova tiimi on julkaissut aikataulun planetaarionäytöksistä aina vuoden 2019 loppuun saakka. Vierailijat, jotka ovat kiinnostuneet tulemaan vierailijakeskukseen seuraavan seitsemän kuukauden aikana voivat nyt varata planetaario näytösten liput internetistä.

ESO Supernovan sydämessä on digitaalinen planetaario, joka tarjoaa uniikkeja kokemuksia huippulaadukkailla visualisointi tekniikoilla. Esitykset näytetään 360-asteisessa kuvussa, joka on 14 metriä halkaisijaltaan. Tarkka digitaalinen projektori ja kolmiulotteiset tähtitaivaan kohteet mahdollistavat uniikin ja mukaansatempaavan kokemuksen. Nämä ovat vain muutamia syitä minkä vuoksi vierailijoiden kannattaa käydä planetaarionäytöksissa.

Koko ajan suurenevan kysynnän vuoksi planetaarionäytökset ovat nyt näkyvillä ja varattavissa vuoden 2019 loppuun saakka. Voit katsoa vapaat näytökset internetistä (planetaarionäytökset ovat värjätty sinisellä; kielet taas on kerrottu lipuin), ja tämän jälkeen tehdä varauksen valitsemalla haluamasi näytös ja paikat, jonka jälkeen pääset maksamaan liput.

Näytännössä on tällä hetkellä seuraavat elokuvat:

Lisä infoa löydät elokuviemme kattauksesta eri ikäisille nettisivuiltamme.

Tilaa uutiskirjeemme ja pysy ajan tasalla uusista elokuvista mitä lisäämme ohjelmaan, sekä erikoistapahtumista.

Lippu planetaarionäytöksiin maksaa 5€ per henkilö. Suosittelemme ostamaan liput internetistä ennakkoon, sillä esitykset varataan loppuun nopeasti erityisesti viikonloppuisin. Vaikka planetaarionäytöksissä ei olisi tilaa, niin olet silti tervetullut tutustumaan tähtitieteen näyttelyyn ilmaiseksi.

Jos haluat vierailla luonamme keskiviikon ja perjantain välillä yli 20 henkilön ryhmällä tai koululuokkana ja ohjelman näytösajat eivät sovi teille, lähetäthän sähköpostia meille ja saatamme pystyä varaamaan teille ekstra näytöksen. Normaalit näytösajat ovat klo 10:00, 11:30, 14:00 ja 15:30

Lisäinfo

ESO Supernova Planetarium & Visitor Centre

The ESO Supernova Planetarium & Visitor Centre on maailmanhuippu yleisö ja opintokeskus tähtitieteelle, joka sijaitsee ESOn pääkeskuksessa Garching Bei Münchenissä. Keskuksesta löytyy Saksan, Itävallan ja Sveitsin suurin kallistettu planetaario ja interaktiivinen näyttely, jakaakseen lumoavan tähtitieteen maailman ja ESOn inspiroidakseen tulevia sukupolvia arvostamaan ja ymmärtämään universumiamme ympärillämme. Kaikki materiaali keskuksessa on käännetty englanniksi ja saksaksi. Sisäänpääsy keskukseen on ilmaista, mutta se vaatii varauksen. Lisää tietoja löydät osoitteesta: supernova.eso.org

ESO Supernova Planetarium & Visitor Centre toimii Euroopan Eteläisen Observatorion (ESO) ja  Heidelberg Institute for Theoretical Studies (HITS) yhteistyönä. Rakennus on saksalaisen Klaus Tschira Stiftun (KTS) säätiön lahjoittama ja ESO operoi laitosta.

ESO Supernova nauttii seuraavien toimijoiden tukea: LOR Foundation, Evans & Sutherland, Sky-Skan and Energie-Wende-Garching.

Klaus Tschira Stiftung (KTS) perustettiin vuonna 1995 fyysikon ja SAPn perustajan Klaus Tschiran (1940-2015) toimesta. Kyseessä on yksi suurimmista eurooppalaisista säätiöistä, jotka on rahoitettu yksityisesti. Säätiö edistää luonnontieteiden, matematiikan ja tietokonetieteiden kehitystä, sekä pyrkii kehittämään näiden tieteiden arvostusta. Säätiön sitoumus alkaa jo esikoulusta ja jatkaa, niin kouluissa, yliopistoissa, kuin myös tutkimus laitoksissa. Säätiö tukee tutkimusta uusien toimintatapojen löytämiseen tieteellisen tiedon levittämisessä ja tukee sekä sen kehitystä, että myös sen toteuttamista.

The Heidelberg Institute for Theoretical Studies (HITS gGmbH) perustettiin vuonna 2010 fyysikon ja SAPn perustajan Klaus Tschiran (1940-2015) toimesta. HITS on voittoa tavoittelematon tutkimuslaitos, joka toteuttaa perustutkimusta luonnontieteissä, matematiikassa ja tietojenkäsittelytieteissä, erikoistuen valtavien tietomäärien jalostamiseen, järjestämiseen ja analysoimiseen. Tutkimusalat vaihtelevat aina molekyyli biologiasta astrofysiikkaan. HITSn omistajana toimii Heidelberg University and the Karlsruhe Institute of Technology (KIT) ja HITS Stiftung, mikä on Klaus Tschira säätiön tytärsäätiö. HITS tekee yhteistyötä myös muiden yliopistojen, tutkimuslaitosten ja teollisten yhteistyökumppaneiden kanssa. Perusrahoituksen HITSlle hoitaa HITS Stiftung, joka saa rahoituksensa Klaus Tschira säätiöltä. Tärkeimmät ulkopuoliset rahoittajat ovat Federal Ministry of Education and Research (BMBF), the German Research Foundation (DFG), ja Euroopan Unioni.

ESO on johtava hallitustenvälinen tähtitieteen organisaatio Euroopassa ja selvästi maailman tuottavin maanpäälle sijoitettu tähtitieteenlaitos. ESO koostuu 16 jäsenmaasta: Itävalta, Belgia, Tšekin tasavalta, Tanska, Ranska, Suomi, Saksa, Irlanti, Italia, Alankomaat, Puola, Portugali, Espanja, Ruotsi, Sveitsi ja Yhdistynyt kuningaskunta, sekä isäntävaltiosta Chilestä, sekä Australiasta strategisena yhteistyökumppanina. ESO vie eteenpäin kunnianhimoista tavoitettaan keskittyen tehokkaiden maanpäällisten kaukoputkien suunnitteluun, rakentamiseen ja operoimiseen, mahdollistaen tähtitieteilijöiden tekevän tärkeitä tieteellisiä löytöjä. ESO on myös pääroolissa tähtitieteen tutkimisen edistämisessä, sekä organisoinnissa. ESO käyttää kolmea uniikkia maailmanluokan havaintopaikkaa Chilessä, joihin kuuluu La Silla, Paranal ja Chajnantor. Paranalissa ESO operoi the Very Large Telescopea ja sen maailmanluokan Very Large Telescope Interferometeria, sekä VISTA working in the infrared and the visible-light VLT Survey Telescopea. Lisäksi Paranalissa ESO isännöi ja operoi Cherenkov Telescope Array Southia, joka on maailman suurin ja herkin gammasäteilyn havaintoasema. ESO on myös tärkeä kumppani kahdessa tutkimusasemassa Chajnantorissa: APEX ja ALMA tutkimusasemissa, jotka ovat suurimmat tähtitieteen projektit mitä on koskaan toteutettu. ESO on myös rakentamassa lähelle Paranalia uutta 39-metristä Extremely Large Telescopea (ELT), mikä on tulevaisuudessa ”maailman suurin silmä tähtitaivaalle”