Tiedote

ELT:n MORFEO-instrumentti on läpäissyt alustavan suunnittelukatsauksen

6. maaliskuuta 2023

MORFEO on ESO:n Extremely Large Telescope, eli ELT-kaukoputkeen tuleva instrumentti. Se on juuri läpäissyt alustavan suunnittelukatsauksensa. MORFEO:n adaptiivisen optiikan järjestelmä käyttää erikoisantureita Maan ilmakehän aiheuttamien häiriöiden mittaamiseen, ja se korjaa niitä muotoaan muuttavien peilien avulla. Siten tähtitieteilijät kykenevät saamaan ennennäkemättömän tarkan näkymän maailmankaikkeuteen ja saamaan yksityiskohtaisia havaintoja kaukaisista galakseista ja Linnunradan keskustan tähdistä.

ESO:n Erittäin suuren teleskoopin (Extremely Large Telescope) kaltaiset maanpäälliset teleskoopit saavuttavat täyden toimintakapasiteetinsa vain adaptiivisen optiikan järjestelmien avulla, jotka korjaavat Maan ilmakehän turbulenssin vaikutuksia. Turbulenssi saa tähdet tuikkimaan ja sumentaa näkymäämme maailmankaikkeuteen. Sen lisäksi, että kaukoputkessa on hienostuneita järjestelmiä, kuten suuri muotoaan muuttava peili, jonka avulla ilmakehän aiheuttamia vääristymiä korjataan, kaukoputkijärjestelmä pitää sisällään on myös MORFEOn (Multiconjugate adaptive Optics Relay For ELT Observations. Tunnettiin aikaisemmin MAORYnä). Tämä hiljattain alustavan suunnittelutarkistuksensa läpäissyt instrumentti tekee keskeisen kuvakorjauksen, minkä ansiosta ELT kykenee saamaan yhtä teräviä kuvia kuin avaruudessa saataisiin.

MORFEO tulee toimimaan ELT-kameran (Multi-AO Imaging CamerA for Deep Observations, eli MICADO) kanssa, mikä edellyttää erittäin vakaita ja teräviä kuvia, jotta tähtien paikat, kirkkaudet ja liikkeet voidaan mitata tarkasti. Tämä on yksi sen tieteellisistä tavoitteista. Käsittelemällä kaukoputkesta tulevaa valoa ja korjaamalla sen vääristymiä MORFEO mahdollistaa MICADO:n täydelliset lähi-infrapuna-alueen kuvat laajalla näkökentällä. Tämän ansiosta ELT pystyy tarkkailemaan ennennäkemättömän yksityiskohtaisesti kaukaisia galakseja ja Linnunradan keskustassa sijaitsevia tähtiä.

Jotta tämä olisi mahdollista, MORFEO käyttää muotoaan muuttavia peilejä ja muita huippuluokan järjestelmiä, kuten ELT:n laser-aputähtiä, korjatakseen Maapallon ilmakehän eri kerroksissa tapahtuvan turbulenssin vaikutuksia. Näiden järjestelmien avulla MORFEO pystyy rakentamaan ilmakehän turbulenssista 3D-kartan ja korjaamaan sen vaikutuksen MICADOn kuvissa.

MORFEO on yksi neljästä ELT:n instrumentista, joita käytetään tähtitieteellisten kuvien ottamiseen, kun ELT valmistuu myöhemmin tällä vuosikymmenellä. ELT:n aloittaessa toimintansa, se tulee tarttumaan aikamme suurimpiin tähtitieteen haasteisiin, kuten elämälle suotuisten Maan kaltaisten eksoplaneettojen löytämiseen, ja ensimmäisten tähtien ja galaksien tutkimiseen. Erityisesti ELT:n kehittyneiden adaptiivisten järjestelmien ansiosta, se tulee jatkamaan ESO:n 60 vuotta kestänyttä menestyksekästä tähtitieteen kansainvälistä yhteistyötä, sekä resurssien ja asiantuntemuksen jakamista.

ESO hallinnoi MORFEO-hanketta yhdessä kansainvälisen konsortion kanssa, joka koostuu kolmesta tutkimuslaitoksesta: National Institute of Astrophysics (INAF), Italia, Grenoble Institute for Planetary Sciences and Astrophysics (IPAG), Ranska ja Galwayn yliopisto, Irlanti.

Patrick Caillier