Lehdistötiedote

Kosmisen lokin anatomia

ESO:n VST nappaa kuvan lentävästä taivaallisesta lokista

7. elokuuta 2019

Tämä värikäs ja harsomainen kohteiden kokoelma tunnetaan nimellä Lokkisumu, mikä on saanut nimensä sen lokinmuotoisesta olemuksestaan. Sumu koostuu pölystä, vedystä, heliumista ja hitusesta raskaampia alkuaineita ja se on kuuma ja energeettinen uusien tähtien syntypaikka. Tämä uskomattoman tarkka ESO:n 'VLT Survey Telescope':n eli VST:n kuva esittää yksittäiset tähtitieteeliset kohteet ja niiden vielä tarkemmat yksityiskohdat, joista taivaallinen lintu muodostuu. VST on yksi maailman suurimmista taivaan kartoitukseen käytetyistä teleskoopeista näkyvän valon alueella.

Lokkisumun pääkomponentteina ovat kolme kaasupilveä, joista huomattavin on Sharpless 2-296, mikä muodostaa lokin siivet. Sh2-296 on kooltaan noin 100 valovuotta kärjestä toiseen kärkeen mitattuna ja siinä erottuu hohtavaa materiaa ja pimeitä pölyjuovia mitkä puikkelehtivat kirkkaiden tähtien joukossa. Se on kaunis esimerkki emissiosumusta, mikä on tässä tapauksessa HII-alue ja se viittaa aktiiviseen uusien tähtien muodostumiseen, joita kuvassakin näkyy.

Näistä nuorista tähdistä periäisin oleva säteily antaa pilvelle sen fantastiset värit ja tekee sen niin silmiä hiveleväksi ionisoiden tähtiä ympäröivää kaasua saaden sen loistamaan. Tämä säteily on myös pääsyynä sumun muotoihin aiheuttaen painetta ympäröivään aineeseen ja veistäen sen muodot niin arvoituksellisiksi. Koska jokaisella sumulla on oma tähtien jakauma ja se voi koostu useita sumuista, niin jokainen sumu on eri muotoinen saaden tähtitieteilijöiden mielikuvituksen laukkaamaan ja niissä nähdään eläimiä ja muita tuttuja kohteita.

Tämä muotojen monimuotoisuus näkyy esimerkiksi sumujen Sh2-296 ja Sh2-292 eroina. Jälkimmäinen aivan siipien alapuolella näkyvä kohde on kompaktimpi pilvi ja se muodostaa lokin pään. Sen huomattavin osa on lokin silmän muodostava valtava äärimmäisen valovoimainen tähti nimeltään HD 53367, mikä on 20 kertaa Aurinkoa massiivisempi. Sh2-292 on sekä emissiosumu, että heijastussumu ja suuri osa sen valosta on peräisin kehittyvien tähtien ympärillä olevasta ionisoituneesta kaasusta, mutta merkittävä osa valosta on myös ympärillä olevien tähtien heijastunutta valoa.

Tummat sumun homogeenista rakennetta rikkovat muotoja luovat kaistaleet ovat pölyvanoja, mitkä ovat paljon tiheämpää ainetta, mikä peittää osan niiden takana olevasta kirkkaasta kaasusta. Tämänkaltaiset sumut ovat tiheydeltään muutamia satoja atomeja kuutiosenttimetrissä, mikä on paljon vähemmän, kuin parhaissa keinotekoisissa tyhjiöissä Maassa. Sumut ovat silti paljon tiheämpiä, kuin niiden ulkopuolella oleva kaasu, minkä keskitiheys on noin 1 atomi kuutiosenttimetrissä.

Lokki sijaitsee Canis Major tähdistön (Iso Koira) ja Monoceros (Yksisarvinen) tuntumassa noin 3700 valovuoden etäisyydellä yhdessä Linnunradan haarassa. Spiraaligalaksi voivat sisältää tuhansia tällaisia pilviä ja niistä lähes kaikki sijaitsevat spiraalihaaroissa.

Myös useiden pienempien sumujen katsotaan kuuluvan lokkisumuun, sisältäen Sh2-297:n, mikä on pieni solmuntapainen osa lokin ylemmän siiven kärjessä, missä ovat sumut Sh2-292 ja Sh2-295. Nämä kohteet kuuluvat Sharplessin luetteloon, mikä on yli kolmen sadan hohtavan kaasusumun luettelo, minkä amerikkalainen tähtitieteilijä Stewart Sharpless kokosi.

Tämä kuva otettiin VLT Survey Telescopilla (VST), mikä on yksi maailman suurimmista taivaan kartoitukseen käytettävistä kaukoputkista näkyvän valon alueella. VST on suunniteltu laajojen taivaan alueiden kuvaamiseen nopeasti ja syvään.

Näetkö lokin tässä kuvassa? Haastamme lukiamme päästämään mielikuvituksensa valloilleen ja hahmoittelemaan mielessään linnun oheiseen kuvaan. Jaa linnun hahmon kuva hashtagillä #SpotTheSeagull.

ESO on Euroopan johtava hallitustenvälinen tähtitieteen organisaatio ja ylivoimaisesti maailman tieteellisesti tuotteliain tähtitieteellinen observatorio. ESO:lla on 16 jäsenmaata: Alankomaat, Belgia, Espanja, Iso-Britannia, Italia, Itävalta, Irlanti, Portugali, Puola, Ranska, Ruotsi, Saksa, Suomi, Sveitsi, Tanska ja Tšekin tasavalta, joiden lisäksi Chile toimii laitteistojen sijoitusmaana ja Australia strategisena kumppanina. ESO toteuttaa kunnianhimoista ohjelmaa, joka keskittyy tehokkaiden maanpäällisten havaintovälineiden suunnitteluun, rakentamiseen ja käyttöön. Välineiden avulla tähtitieteilijät voivat tehdä merkittäviä tieteellisiä löytöjä. ESO:lla on myös johtava asema tähtitieteen tutkimuksen kansainvälisen yhteistyön edistämisessä ja organisoinnissa. ESO:lla on Chilessä kolme ainutlaatuista huippuluokan observatoriota: La Silla, Paranal ja Chajnantor. ESO:lla on Paranalilla VLT-teleskooppi (Very Large Telescope) ja siihen liittyvä, maailmanlaajuisesti johtava VLTI-interferometri, sekä kaksi kartoitusteleskooppia. VISTA toimii infrapuna-alueella ja VST-teleskooppi näkyvän valon aallonpituuksilla. ESO on myös merkittävä kumppani kahdessa Chajnantorin laitteistossa, APEX-teleskoopissa ja ALMA-teleskoopissa, joka on maailman suurin tähtitieteellinen projekti. Lähellä Paranalia sijaitsevalla Cerro Armazonesilla ESO rakentaa 39-metrin kokoista ELT-teleskooppia (Extremely Large Telescope), josta tulee “maailman suurin tähtitaivasta havainnoiva silmä”.

Koordinaattori, FT, Turun yliopiston Tiedekeskus Tuorla
Kaarina, Suomi
Matkapuhelin: +358294504358

ESO Head of Media Relations Team

Tämä on ESO:n lehdistötiedotteen käännös eso1913.

Tiedote nr.:eso1913fi