Lehdistötiedotteet

Liity esonews-sähköpostilistalle.
eso1011fi — Tutkimustiedote
Ensimmäinen lauha eksoplaneetta analysoitu
17. maaliskuuta 2010: Tähtitieteilijät ovat löytäneet ensimmäisen ”normaalin” eksoplaneetan, jota voidaan tutkia seikkaperäisesti. Planeetta löydettiin, kun CoRoT-satelliitin ja ESOn HARPS-instrumentin havainnot yhdistettiin toisiinsa. Tämä Corot-9b:ksi nimetty eksoplaneetta kulkee säännöllisin väliajoin auringonkaltaisen tähden editse. Kyseinen tähti sijaitsee 1 500 valovuoden päässä Maasta Käärmeen (lat. Serpens) tähdistön suunnassa.
eso1010fi — Tutkimustiedote
Lämpökartta Jupiterin pilkusta
16. maaliskuuta 2010: Jupiterin suuresta punaisesta pilkusta on saatu ensimmäiset lämpökuvat ESOn VLT-teleskoopin (Very Large Telescope) ja muiden tehokkaiden maanpäällisten kaukoputkien avulla. Kuvissa erottuu ensi kertaa lämpiä pyörteitä viileämpien alueiden keskellä. Niiden perusteella tutkijat pystyvät tekemään tästä jättiläismyrskystä ennätystarkan sääkartan, jossa näkyy lämpötilan, tuulten, paineen ja koostumuksen yhteys pilkun väriin.
eso1009fi — Valokuvan julkistus
Kosminen lepakko
3. maaliskuuta 2010: NGC 1788 on Orionin tähdistön hämärässä, usein unohdetussa kolkassa sijaitseva vivahteikas tähtisumu, jonka hienot yksityiskohdat erottuvat entistä tarkemmin ESOn tänään julkaisemassa kuvassa. Tämä aavemainen pilvi on melko syrjässä Orionin kirkkaista tähdistä. Niiden voimakkaat tuulet ja valo muovaavat kuitenkin suuresti tähtisumun ulkomuotoa ja tekevät siitä kotipaikan lukuisille vastasyntyneille auringoille.
eso1008fi — Valokuvan julkistus
Valoa, tuulta ja kuumuutta
24. helmikuuta 2010: ESO on tänään julkaissut uuden upean kuvan NGC 346 -tähtijoukosta. Kyseessä on naapurigalaksimme Pienen Magellanin pilven kirkkain tähtien syntyalue, joka sijaitsee 210 000 valovuoden päässä Tukaanin tähdistön suunnassa. Massiivisten tähtien valo, tuuli ja kuumuus ovat levittäneet tähtijoukon sisällä ja ympärillä hehkuvan kaasun sumuharsoksi, joka muistuttaa kohteen ympärille kietoutuvaa hämähäkin seittiä. Ikuisuuksien vieriessä NGC 346 muuttaa muiden tähtitaivaan nähtävyyksien tavoin jatkuvasti muotoaan. Alueen irtoaines tiivistyy yhä uusiksi tähdiksi, jotka syttyessään sirottelevat jäljelle jäävän pölyn ja kaasun ympärilleen suurina aaltoina.
eso1007fi — Tutkimustiedote
Primitiivisten tähtien piilopaikat paljastettu Linnunradan ulkopuolella
17. helmikuuta 2010: Linnunradan ulkopuolella vuosia piileskelleiden primitiivisimpien tähtien piilopaikat on vihdoin paljastettu. Galaktisen naapurustomme vanhimmat tähdet ovat olleet tutkijoille suuri astrofysikaalinen arvoitus, jonka ESOn VLT-teleskoopilla tehdyt uudet havainnot auttoivat ratkaisemaan. Tulokset vaikuttavat ratkaisevasti käsitykseemme universumin varhaisimmista tähdistä.
eso1006fi — Valokuvan julkistus
Orion uudessa valossa
10. helmikuuta 2010: Orionin tähtisumu paljastaa kätkettyjä salaisuuksiaan upeassa kuvassa, joka on otettu ESOn uudella VISTA-kartoituskaukoputkella. Koko tähtisumu mahtuu kaukoputken laajaan kuvakenttään kaikessa loistossaan. VISTAn infrapunanäkymän avulla päästään lisäksi kurkistamaan syvälle pölyn uumeniin, josta paljastuu erikoislaatuisesti käyttäytyviä, hyvin aktiivisia nuoria tähtiä.
eso1005fi — Valokuvan julkistus
Tähtiä sumuverhon takana
3. helmikuuta 2010: ESO on julkaissut upean VLT-kuvan NGC 3603:a ympäröivästä jättimäisestä tähtien taimitarhasta, jossa syntyy koko ajan uusia tähtiä. Kauniin tähtisumun keskellä sijaitsee eräs Linnunradan kirkkaimmista ja tiheimmistä nuorten, massiivisten tähtien muodostamista tähtijoukoista. Tutkijoille kohde on erinomainen ”lähivastine” muiden galaksien aktiivisille tähtien syntyalueille. Tähtijoukkoon kuuluu myös tähän saakka massiivisin tähti, jonka paino on pystytty laskemaan.
eso1004fi — Tutkimustiedote
Mustien aukkojen metsästäjiltä uusi etäisyysennätys
27. tammikuuta 2010: Tähtitieteilijät ovat löytäneet ESOn VLT-teleskoopin avulla tähdenmassaisen mustan aukon, joka sijaitsee toisessa galaksissa paljon kauempana kuin yksikään toinen tähän saakka tunnetuista mustista aukoista. Se on massaltaan yli viisitoista kertaa Auringon kokoinen ja siten toiseksi suurin koskaan löydetty tähdenmassainen musta aukko. Sillä on lisäksi seuranaan tähti, joka pian muuttuu itsekin mustaksi aukoksi.
eso1003fi — Valokuvan julkistus
Kosmisen kissan jäljillä
20. tammikuuta 2010: ESO on julkaissut uuden, näyttävän kuvan Kissankäpäläsumuna tai NGC 6334 sumuna tunnetusta suuresta pilvestä. Tämä lähellä Linnunradan sydäntä sijaitseva kaasu- ja pölymuodostelma tunnetaan lukuisten massiivisten tähtien syntypaikkana. Normaalisti kohde jää lähes kokonaan edessä olevien pölypilvien peittoon.
eso1002fi — Tutkimustiedote
VLT tallensi ensi kertaa eksoplaneetan suoran spektrin
13. tammikuuta 2010: Oman aurinkokuntamme suurennusta muistuttavasta kolmen planeetan järjestelmästä on saatu uutta tutkimustietoa. Tähtitieteilijät onnistuivat saamaan ensimmäisen suoran spektrin eli ns. kemiallisen sormenjärjen [1] kaukaista tähteä kiertävästä planeetasta [2]. Tulos antaa uutta tietoa planeetan synnystä ja koostumuksesta. Se on myös tärkeä virstanpylväs etsittäessä elämää muualta maailmankaikkeudesta.
eso1001fi — Organisaatiotiedote
ALMAn silmukka sulkeutuu
4. tammikuuta 2010: ALMA-teleskooppina tunnetun Atacaman suuren millimetri-/alimillimetrijärjestelmän (Atacama Large Millimeter/submillimeter Array) rakentamisessa on saavutettu tärkeä virstanpylväs. Tähtitieteilijät ja suunnittelijat ovat ensi kertaa onnistuneet linkittämään observatorion kolme Pohjois-Chilessä 5 000 metrin korkeudessa sijaitsevaa antennia. Kylmästä universumista saadaan tulevaisuudessa ennenäkemättömän tarkkoja kuvia, kun havaintoja tekee kolme antennia yhdessä. Samalla pystytään korjaamaan kahden antennin käytöstä aiheutuvat virheet.
eso0950fi — Tutkimustiedote
Tähtitieteilijät löysivät planeetan, jolla on paksu, elämälle epäsuotuisa kaasukehä ja jäinen ydin
16. joulukuuta 2009: Tähtitieteilijät ovat löytäneet toisen supermaaksi luokitellun eksoplaneetan [1], jonka massa ja säde on pystytty määrittämään. Planeetan rakenteesta on näin saatu ratkaisevan tärkeitä vihjeitä. Kyseessä on myös ensimmäinen supermaa, jonka ympäriltä on löydetty kaasukehä. Pientä tähteä vain noin 40 valovuoden päässä meistä kiertävä eksoplaneetta avaa jännittäviä uusia näkökulmia asumiskelpoisten planeettojen etsitään. GJ1214b-niminen planeetta on noin kuusi kertaa maan massainen, ja sen sisus on luultavasti lähinnä vesijäätä. Planeetta on nähtävästi pinnaltaan varsin kuuma ja paksun kaasukehän ympäröimä, mikä tekee siitä maankaltaisen elämän kannalta epäsuotuisan.
eso0949fi — Organisaatiotiedote
Uusi VISTA-kartoituskaukoputki nyt käytössä
11. joulukuuta 2009: Uusi VISTA-kartoituskaukoputki (Visible and Infrared Survey Telescope for Astronomy) on otettu vastikään käyttöön ESOn Paranalin-observatoriossa, ja sen avulla on juuri tuotettu ensimmäiset julkaistut kuvat. VISTA on maailman suurin infrapuna-aallonpituuksia tutkiva kartoituskaukoputki. Sen suuri peili, laaja näkökenttä ja erittäin herkät ilmaisimet avaavat aivan uudenlaisen näkymän eteläiselle tähtitaivaalle. Upeat uudet kuvat Liekkisumusta, Linnunradan keskuksesta ja Fornaxin galaksijoukosta todistavat, että laite toimii erinomaisesti.
eso0948fi — Tutkimustiedote
Auringonkaltaisten tähtien oudot kirkkausvaihtelut: arvoitus syvenee
7. joulukuuta 2009: ESOn VLT-teleskoopilla (Very Large Telescope) tehty laaja tutkimus mutkistaa auringonkaltaisten tähtien arvoitusta entisestään. Noin kolmasosassa auringonkaltaisista tähdistä ilmenee elinkaaren loppupuolella epätavallisia, vuoden kerrallaan kestäviä kirkkausvaihteluita. Tähtitieteilijät ovat viime vuosikymmenten aikana esittäneet ilmiölle useita mahdollisia selityksiä. Uudet, tarkat havainnot kuitenkin kyseenalaistavat ne kaikki. Arvoitus vain syvenee. Sopivan selityksen etsintä jatkuu yhä.
eso0947fi — Tutkimustiedote
Tähtien perhepotretti näyttää kuvannustekniikan uusimmat mahdollisuudet
3. joulukuuta 2009: ESOn uusin kuva nostaa esille Trumpler 14 -nimisen nuoren tähtijoukon. Kuvan hienoista yksityiskohdista hahmottuu kaunis tilannekuva suuresta tähtiperheestä. Näyttävä perhepotretti otettiin ESOn VLT-teleskooppiin liitetyllä MAD-instrumentilla (Multi-conjugate Adaptive optics Demonstrator). Näin suurta taivaanaluetta ei ole koskaan aiemmin kuvannettu adaptiivista optiikkaa [1] käyttäen. Tähtitieteilijät pystyvät sen avulla poistamaan suurimman osan ilmakehän aiheuttamista vääristymistä.
eso0946fi — Tutkimustiedote
Voiko mustasta aukosta putkahtaa kokonainen galaksi?
30. marraskuuta 2009: Kummat olivat ensin, materiaa ahmivat supermassiiviset mustat aukot vai valtavat galaksit, joissa ne sijaitsevat? Orvosta mustasta aukosta äskettäin tehtyjen havaintojen pohjalta on kehitetty uusi teoria: mustat aukot saattavat ”rakentaa” oman emogalaksinsa. Tämä voi olla se kauan etsitty puuttuva rengas, joka selittää, miksi mustien aukkojen massa on suurempi runsastähtisissä galakseissa.
eso0945fi — Tutkimustiedote
Kosminen kaivaus paljasti jäänteitä Linnunradan rakennusosista
25. marraskuuta 2009: Tähtitietieteilijöiden ryhmä teki epätavallisen havainnon tähyillessään paksujen pölypilvien läpi keskuspullistumaksi kutsuttuun tähtitihentymään galaksimme keskellä. Tutkijat löysivät Terzan 5 -nimellä tunnetusta tähtijoukosta tähtisikermän, jollaista pullistumassa ei ollut koskaan aiemmin havaittu. Löydös viittaa siihen, että Terzan 5 on itse asiassa yksi pullistuman alkuperäisistä rakennusosista, todennäköisimmin jäänne kääpiögalaksista, joka sulautui Linnunrataan pian sen syntyhetken jälkeen.
eso0944fi — Valokuvan julkistus
Kannibaaligalaksi aterioi
20. marraskuuta 2009: Tähtitieteilijät ovat löytäneet keinon nähdä Centaurus A -nimisen jättimäisen kannibaaligalaksin pölyvanojen läpi. ESOn 3,85-metrisellä NTT-teleskoopilla otettuihin lähi-infrapunakuviin perustuva uusi tekniikka tuotti harvinaislaatuisen tarkan kuvan galaksin ”viimeisestä ateriasta”, kiertyneestä ja vääntyneestä pienemmästä spiraaligalaksista. Kuvassa näkyy myös tuhansien kimaltelevien jalokivien tavoin siroteltuja tähtijoukkoja, jotka myllertävät Centaurus A:n sisällä.
eso0943fi — Tutkimustiedote
Avaruuden tikittävä aikapommi löydetty
17. marraskuuta 2009: Tähtitieteilijät ovat koostaneet harvinaislaatuisen intervallikuvatun videon ”vampyyritähden” ulos sylkemästä kaasukuoresta. Kyseinen tähti purkautui marraskuussa 2000 nielaistuaan sitä ennen osan kumppanitähtensä materiasta. Videokoosteen mahdollisti ESOn VLT-teleskooppi, jolla saatavat kuvat ovat yhtä teräviä kuin avaruudessa otetut. Tähtitieteilijät pystyivät nyt selvittämään purkautuvan kohteen etäisyyden ja todellisen kirkkauden. Tutkittu kaksoistähtijärjestelmä vaikuttaa lupaavalta ehdokkaalta tyypin Ia supernovana tunnetun tähtiräjähdyksen alkuunpanijaksi, jollaista tutkijat ovat jo pitkään etsineet. Löydöksellä on suuri merkitys pimeän energian tutkimukselle.
eso0942fi — Tutkimustiedote
Eksoplaneetoista selitys auringon kemialliselle anomalialle
11. marraskuuta 2009: Uraa uurtavan tähtikartoituksen tuloksena on löydetty yhteys Auringon ”litiummysteerin” ja planeettakuntien olemassaolon välillä. Hankkeessa tutkittiin 500 tähteä, joista 70:n tiedettiin olevan planeettojen ympäröimiä. Tähtitieteilijöiden ryhmä havaitsi ESOn maineikkaan HARPS-spektrografin avulla, että planeettojen ympäröimät auringonkaltaiset tähdet ovat tuhonneet sisältämänsä litiumin paljon planeetattomia tähtiä tehokkaammin. Havainto selittää osaltaan, miksi Auringossa on niin vähän litiumia. Lisäksi se tarjoaa tähtitieteilijöille tehokkaan keinon paikallistaa tähdet, joiden ympärillä on planeettoja.
Tulos 221 - 240 / 253