Lehdistötiedotteet

Liity esonews-sähköpostilistalle.
eso1223fi — Organisaatiotiedote
Tyynenmeren liiton neljäs huippukokous pidettiin ESO:n Paranalin observatoriolla
6. kesäkuuta 2012: Chilen, Kolumbian, Meksikon ja Perun presidentit tapasivat tänään ESO:n Paranalin observatoriolla Atacaman autiomaassa, Chilessä. He näkivät omakohtaisesti ESO:n lippulaivaobservatorion huipputason teleskooppeja ja teknologiaa. Presidentit kokoontuivat Paranalille Tyynenmeren liiton neljänteen huippukokoukseen, jossa liiton puitesopimus ratifioitiin.
eso1222fi — Valokuvan julkistus
ALMA kääntää katseensa galaksiin Centaurus A
31. toukokuuta 2012: ALMA:lla (Atacama Large Millimetre/submillimetre Array) otettu uusi kuva erikoislaatuisen Centaurus A -galaksin keskustasta osoittaa kuinka uusi observatorio mahdollistaa tähtitieteilijöiden nähdä galaksin keskustaa peittävien läpinäkymättömien tomuraitojen läpi ennennäkemättömällä tarkkuudella. ALMA on parhaillaan havaintojenteon käyttöönottovaiheessa ja yhä rakenteilla, mutta on jo lajityyppinsä tehokkain teleskooppi. Observatorio on juuri julkaissut kutsun havaintoaikahakemuksille seuraavaa havaintojaksoa varten, jolloin kasvavan teleskoopin kyvyt ovat kasvaneet entisestään.
eso1221fi — Valokuvan julkistus
Syvällinen silmäys galaksiin Centaurus A
16. toukokuuta 2012: Outo galaksi Centaurus A esittäytyy uudessa Euroopan eteläisen observatorion tuottamassa kuvassa. Yli 50 tunnin valotusajalla tämä on todennäköisesti syvin milloinkaan muodostettu kuva tästä erikoisesta ja näyttävästä kohteesta. Kuva on otettu MPG/ESO 2.2-metrin teleskoopin Wide Field Imager -havaintolaitteella ESO:n La Sillan observatoriolla, Chilessä.
eso1220fi — Valokuvan julkistus
VISTA katsoo valtavaa tähtipalloa
9. toukokuuta 2012: ESO:n VISTA-infrapunakartoitusteleskoopin ottamassa uudessa kuvassa näkyy kymmeniä tuhansia tähtiä mehiläisparvea muistuttavana tiiviinä rykelmänä. Sen lisäksi, että tähdet ovat pakkautuneet suhteellisen pieneen tilaan, ne ovat myös maailmankaikkeuden vanhimpien joukossa. Tähtitieteilijät tutkivat Messier 55:tä ja muita sen kaltaisia, pallomaisiksi tähtijoukoiksi kutsuttuja ikiaikaisia kohteita oppiakseen kuinka galaksit kehittyvät ja tähdet ikääntyvät.
eso1219fi — Valokuvan julkistus
Pölyn siivilöintiä Orionin vyön lähistöllä
2. toukokuuta 2012: Uudessa kuvassa heijastussumu Messier 78:aa ympäröivästä alueesta, joka sijaitsee aivan Orionin vyön pohjoispuolella, kosmiset pölypilvet pujottelevat sumun läpi kuin helminauha. Havainnot, jotka tehtiin APEX (Atacama Pathfinder Experiment) -teleskoopilla [1] hyödynsivät tähtienvälisten pölyhiukkasten lämpösäteilyä paljastaakseen tähtitieteilijöille uusien tähtien syntyalueet.
eso1218fi — Valokuvan julkistus
Joukko joukossa
25. huhtikuuta 2012: Tässä uudessa kuvassa näkyy tähtijoukko NGC 6604, joka on otettu Chilessä sijaitsevan La Sillan observatorion MPG/ESO 2.2-metrin teleskoopilla. Se jää yleensä paljon näkyvämmän naapurinsa varjoon. Myös nimellä Messier 16 tunnettu Kotkasumu on vain siivenmitan päässä. Tämän kuvan rajaus, joka esittää tähtijoukon ympäröivien kaasu- ja pölypilvien maisemassa, esittää kuitenkin kauniin joukon NGC 6604 sen itse ansaitusti.
eso1217fi — Tutkimustiedote
Vakava isku pimeän aineen teorioille?
18. huhtikuuta 2012: Tarkin tähänastinen tutkimus tähtien liikkeistä Linnunradassa ei ole löytänyt todisteita pimeästä aineesta suuressa tilavuudessa Auringon ympärillä. Laajalti hyväksyttyjen teorioiden mukaan Auringon naapuruston pitäisi olla täynnä pimeää ainetta, mystistä ja näkymätöntä ainetta, jota voidaan tutkia vain epäsuorasti sen aiheuttaman painovoiman kautta. Chileläisen tähtitieteilijäryhmän uusi tutkimus on kuitenkin todennut, että nämä teoriat eivät sovi yhteen havaintojen kanssa. Tämä tarkoittaa, että yritykset havaita suoraan pimeän aineen hiukkasia Maassa tulevat todennäköisesti epäonnistumaan.
eso1216fi — Tutkimustiedote
ALMA paljasti kuinka läheinen planeettajärjestelmä toimii
12. huhtikuuta 2012: Käyttäen yhä rakenteilla olevaa uutta observatoriota tähtitieteilijät ovat tehneet merkittävän läpimurron läheisen planeettajärjestelmän tutkimuksessa, mikä tarjoaa arvokasta tietoa siitä kuinka tällaiset järjestelmät muodostuvat ja kehittyvät. Käyttäen ALMA:a (Atacama Large Millimetre/submillimetre Array) tähtitieteilijät ovat havainneet, että Fomalhaut-nimistä tähteä kiertävien planeettojen täytyy olla paljon aiemmin luultua pienempiä. Tämä on ensimmäinen julkaistu ALMA:n tieteellinen tulos sen ensimmäiseltä kaikille maailman tähtitieteilijöille avoimelta havaintojaksolta.
eso1215fi — Organisaatiotiedote
ESO laajentaa päämajaansa
4. huhtikuuta 2012: Euroopan eteläinen observatorio (ESO, European Southern Observatory) on värvännyt arkkitehdit Auer+Weber suunnittelemaan päämajansa laajennuksen Garching bei Münchenissa, Saksassa. Innovatiivisesti muotoiltu uusi toimistorakennus auttaa sijoittamaan Garchingin lisääntyvää henkilökuntaa ja toimii E-ELT:n kaltaisten ESO:n kunnianhimoisten projektien vaatimien teknologisten keksintöjen kehtona. Rakennustöiden odotetaan valmistuvan vuoden 2013 loppuun mennessä. ESO:n laajennettu päämaja tulee suuresti edistämään Garchingin tutkimuskampuksen kehittymistä.
eso1214fi — Tutkimustiedote
Miljardeittain kiviplaneettoja Linnunradan punaisia kääpiötähtiä ympäröivillä asuttavilla vyöhykkeillä
28. maaliskuuta 2012: ESO:n HARPS-planeettahakijan uusi tulos osoittaa, että vain vähän Maata suuremmat kiviplaneetat ovat hyvin yleisiä himmeitä punaisia tähtiä ympäröivillä asuttavilla vyöhykkeillä. Kansainvälinen tutkijaryhmä arvioi, että pelkästään Linnunradassa on kymmeniä miljardeja tällaisia planeettoja ja Auringon läheisessä naapurustossakin mahdollisesti sata. Tämä on ensimmäinen suora mittaus punaisia kääpiötähtiä kiertävien supermaapallojen esiintymistiheydestä. Linnunradan tähdistä noin 80% on punaisia kääpiöitä.
eso1213fi — Valokuvan julkistus
VISTA katsoo syvälle kosmokseen
21. maaliskuuta 2012: ESO:n VISTA-teleskooppi on muodostanut laajimman infrapunataivaan syvän kuvan. Tämä uusi kuva merkityksettömästä osasta taivasta tulee UltraVISTA-kartoituksesta ja paljastaa yli 200 tuhatta galaksia. Se on vain yksi osa valtavasta kokoelmasta valmiiksi käsiteltyjä kuvia kaikista VISTA-kartoituksista, joita ESO nyt antaa maailmanlaajuisesti tähtitieteilijöiden käyttöön. UltraVISTA on aarreaitta, jota käytetään varhaisen maailmankaikkeuden etäisten galaksien tutkimuksessa ja monissa muissa tiedeprojekteissa.
eso1212fi — Tutkimustiedote
Teinigalaksien ruokailutottumukset
14. maaliskuuta 2012: ESO:n VLT-teleskoopilla tehdyt uudet havainnot auttavat merkittävästi ymmärtämään nuorten galaksien kasvua. Lajinsa suurimmassa kartoituksessa tähtitieteilijät ovat havainneet, että galaksit muuttivat ruokailutottumuksiaan teini-ikäisinä - noin 3 - 5 miljardia vuotta alkuräjähdyksen jälkeen. Tämän vaiheen alussa suosikkiateriana toimi tasainen kaasuvirta, mutta myöhemmin galaksit kasvoivat lähinnä kannibalisoimalla muita, pienempiä galakseja.
eso1211fi — Valokuvan julkistus
Galaksit ryhtyivät lähentelemään
7. maaliskuuta 2012: ESO:n Paranalin observatoriolla, Chilessä sijaitseva VST (VLT Survey Telescope, VLT:n kartoitusteleskooppi) on ottanut kiehtovia kuvia Herkuleksen galaksijoukossa vuorovaikuttavista galakseista. Uuden kuvan tarkkuus ja alle kolmen tunnin havainnoin erittäin yksityiskohtaisesti taltioidut sadat galaksit ovat todisteena VST:n ja sen valtavan OmegaCAM-kameran tehokkuudesta läheistä maailmankaikkeutta tutkittaessa.
eso1210fi — Tutkimustiedote
VLT löysi elämää Maapallolta
29. helmikuuta 2012: Tähtitieteilijät ovat löytäneet todisteita elämästä maailmankaikkeudessa, Maapallolla, havaitsemalla Kuuta ESO:n VLT-teleskoopilla. Elämän löytäminen omalta planeetaltamme saattaa kuulostaa tyhjänpäiväiseltä havainnolta, mutta kansainvälisen tutkijaryhmän uudenlainen lähestymistapa saattaa johtaa elämän löytämiseen muualta maailmankaikkeudessa. Tutkimus esitellään tieteellisessä artikkelissa, joka ilmestyy tiedejulkaisusarja Naturen numerossa 1. maaliskuuta 2012.
eso1209fi — Valokuvan julkistus
APEX käänsi katseensa Härän pimeisiin pilviin
15. helmikuuta 2012: Chilessä sijaitsevan APEX (Atacama Pathfinder Experiment) -teleskoopin uusi kuva esittää kosmisen pölyn yli kymmenen valovuoden mittaisia kiemuroisia rihmoja. Vast'ikään syntyneet tähdet ovat siinä piilossa ja tiheät kaasupilvet ovat romahtamaisillaan muodostaakseen uusia tähtiä. Se on yksi meitä lähimpiä tähtienmuodostusalueita. Kosmiset tomuhiukkaset ovat niin kylmiä, että vaaditaan tässä käytetyllä APEX:in LABOCA-kameralla otettujen kaltaisia millimetriaallonpituusalueen havaintoja niiden himmeän hohteen havaitsemiseksi.
eso1208fi — Valokuvan julkistus
VLT otti kaikkein yksityiskohtaisimman infrapunakuvan Kölin sumusta
8. helmikuuta 2012: ESO:n VLT-teleskooppi on tuottanut kaikkein yksityiskohtaisimman tähän mennessä otetun infrapunakuvan Kölin sumun tähtihautomosta. Monet aikaisemmin piilossa olleet kaasusta, tomusta ja nuorista tähdistä muodostuvan vaikuttavan tähtimaiseman joukkoon hajaantuneet piirteet ovat tulleet esille. Tämä on yksi kaikkein dramaattisimmista kuvista, joka milloinkaan on otettu VLT-teleskoopilla.
eso1207fi — Valokuvan julkistus
Suojaisa tähtitarha
1. helmikuuta 2012: Tämä uusi kuva esittää NGC 3324:ksi kutsuttua tähtien lastentarhaa. Se otettiin Chilessä sijaitsevn La Sillan observatorion MPG/ESO 2.2-metrin teleskoopin Wide Field Imager -kameralla. Useista NGC 3324:n kuumista, nuorista tähdistä tuleva intensiivinen ultraviolettisäteily saa kaasupilven hohtamaan kirkkain värein ja on kaivertanut onkalon ympäröivään kaasuun ja tomuun.
eso1206fi — Tutkimustiedote
Massiivisimpien nykygalaksien hurja nuoruus
25. tammikuuta 2012: Tähtitieteilijäryhmä on löytänyt tähän mennessä vahvimman linkin varhaisen maailmankaikkeuden voimakkaimpien tähtienmuodostusryöppyjen ja tämän päivän massiivisimpien galaksien välillä käyttäen APEX-teleskooppia. Varhaisen maailmankaikkeuden dramaattista tähtienmuodostusta pursuavien galaksien uusien tähtien muodostus pysähtyi keskenkaiken, jättäen ne nykyään massiivisiksi - mutta passiivisiksi - ikääntyvien tähtien täyttämiksi galakseiksi. Tähtitieteilijöillä on myös todennäköinen syyllinen tähtienmuodostuksen äkilliseen loppumiseen: supermassiivisten mustien aukkojen ilmaantuminen.
eso1205fi — Valokuvan julkistus
Helix-sumu uusissa väreissä
19. tammikuuta 2012: Paranalin observatoriolla Chilessä sijaitseva ESO:n VISTA-teleskooppi on taltioinut uuden näyttävän kuvan Helix-sumusta. Tämä infrapuna-aallonpituudella otettu kuva paljastaa kylmän kaasun säikeitä, jotka ovat näkymättömiä näkyvällä valolla otetuissa kuvissa, sekä tuo näkyviin taustan tähtien ja galaksien paljouden.
eso1204fi — Tutkimustiedote
Planeettapopulaatio on yltäkylläinen
11. tammikuuta 2012: Kansainvälinen tutkijaryhmä, mukanaan kolme ESO:n tähtitieteilijää, on käyttänyt gravitaatiomikrolinssitekniikkaa mitatakseen kuinka yleisiä planeetat ovat Linnunradassa. Miljoonia tähtiä kartoittaneen kuuden vuoden etsinnän jälkeen ryhmä päätteli, että tähtiä kiertävät planeetat ovat enemmänkin sääntö kuin poikkeus. Tulokset julkaistaan tiedejulkaisu Naturen numerossa 12. tammikuuta 2012.