Lehdistötiedotteet

Liity esonews-sähköpostilistalle.
eso1214fi — Tutkimustiedote
Miljardeittain kiviplaneettoja Linnunradan punaisia kääpiötähtiä ympäröivillä asuttavilla vyöhykkeillä
28. maaliskuuta 2012: ESO:n HARPS-planeettahakijan uusi tulos osoittaa, että vain vähän Maata suuremmat kiviplaneetat ovat hyvin yleisiä himmeitä punaisia tähtiä ympäröivillä asuttavilla vyöhykkeillä. Kansainvälinen tutkijaryhmä arvioi, että pelkästään Linnunradassa on kymmeniä miljardeja tällaisia planeettoja ja Auringon läheisessä naapurustossakin mahdollisesti sata. Tämä on ensimmäinen suora mittaus punaisia kääpiötähtiä kiertävien supermaapallojen esiintymistiheydestä. Linnunradan tähdistä noin 80% on punaisia kääpiöitä.
eso1213fi — Valokuvan julkistus
VISTA katsoo syvälle kosmokseen
21. maaliskuuta 2012: ESO:n VISTA-teleskooppi on muodostanut laajimman infrapunataivaan syvän kuvan. Tämä uusi kuva merkityksettömästä osasta taivasta tulee UltraVISTA-kartoituksesta ja paljastaa yli 200 tuhatta galaksia. Se on vain yksi osa valtavasta kokoelmasta valmiiksi käsiteltyjä kuvia kaikista VISTA-kartoituksista, joita ESO nyt antaa maailmanlaajuisesti tähtitieteilijöiden käyttöön. UltraVISTA on aarreaitta, jota käytetään varhaisen maailmankaikkeuden etäisten galaksien tutkimuksessa ja monissa muissa tiedeprojekteissa.
eso1212fi — Tutkimustiedote
Teinigalaksien ruokailutottumukset
14. maaliskuuta 2012: ESO:n VLT-teleskoopilla tehdyt uudet havainnot auttavat merkittävästi ymmärtämään nuorten galaksien kasvua. Lajinsa suurimmassa kartoituksessa tähtitieteilijät ovat havainneet, että galaksit muuttivat ruokailutottumuksiaan teini-ikäisinä - noin 3 - 5 miljardia vuotta alkuräjähdyksen jälkeen. Tämän vaiheen alussa suosikkiateriana toimi tasainen kaasuvirta, mutta myöhemmin galaksit kasvoivat lähinnä kannibalisoimalla muita, pienempiä galakseja.
eso1211fi — Valokuvan julkistus
Galaksit ryhtyivät lähentelemään
7. maaliskuuta 2012: ESO:n Paranalin observatoriolla, Chilessä sijaitseva VST (VLT Survey Telescope, VLT:n kartoitusteleskooppi) on ottanut kiehtovia kuvia Herkuleksen galaksijoukossa vuorovaikuttavista galakseista. Uuden kuvan tarkkuus ja alle kolmen tunnin havainnoin erittäin yksityiskohtaisesti taltioidut sadat galaksit ovat todisteena VST:n ja sen valtavan OmegaCAM-kameran tehokkuudesta läheistä maailmankaikkeutta tutkittaessa.
eso1210fi — Tutkimustiedote
VLT löysi elämää Maapallolta
29. helmikuuta 2012: Tähtitieteilijät ovat löytäneet todisteita elämästä maailmankaikkeudessa, Maapallolla, havaitsemalla Kuuta ESO:n VLT-teleskoopilla. Elämän löytäminen omalta planeetaltamme saattaa kuulostaa tyhjänpäiväiseltä havainnolta, mutta kansainvälisen tutkijaryhmän uudenlainen lähestymistapa saattaa johtaa elämän löytämiseen muualta maailmankaikkeudessa. Tutkimus esitellään tieteellisessä artikkelissa, joka ilmestyy tiedejulkaisusarja Naturen numerossa 1. maaliskuuta 2012.
eso1209fi — Valokuvan julkistus
APEX käänsi katseensa Härän pimeisiin pilviin
15. helmikuuta 2012: Chilessä sijaitsevan APEX (Atacama Pathfinder Experiment) -teleskoopin uusi kuva esittää kosmisen pölyn yli kymmenen valovuoden mittaisia kiemuroisia rihmoja. Vast'ikään syntyneet tähdet ovat siinä piilossa ja tiheät kaasupilvet ovat romahtamaisillaan muodostaakseen uusia tähtiä. Se on yksi meitä lähimpiä tähtienmuodostusalueita. Kosmiset tomuhiukkaset ovat niin kylmiä, että vaaditaan tässä käytetyllä APEX:in LABOCA-kameralla otettujen kaltaisia millimetriaallonpituusalueen havaintoja niiden himmeän hohteen havaitsemiseksi.
eso1208fi — Valokuvan julkistus
VLT otti kaikkein yksityiskohtaisimman infrapunakuvan Kölin sumusta
8. helmikuuta 2012: ESO:n VLT-teleskooppi on tuottanut kaikkein yksityiskohtaisimman tähän mennessä otetun infrapunakuvan Kölin sumun tähtihautomosta. Monet aikaisemmin piilossa olleet kaasusta, tomusta ja nuorista tähdistä muodostuvan vaikuttavan tähtimaiseman joukkoon hajaantuneet piirteet ovat tulleet esille. Tämä on yksi kaikkein dramaattisimmista kuvista, joka milloinkaan on otettu VLT-teleskoopilla.
eso1207fi — Valokuvan julkistus
Suojaisa tähtitarha
1. helmikuuta 2012: Tämä uusi kuva esittää NGC 3324:ksi kutsuttua tähtien lastentarhaa. Se otettiin Chilessä sijaitsevn La Sillan observatorion MPG/ESO 2.2-metrin teleskoopin Wide Field Imager -kameralla. Useista NGC 3324:n kuumista, nuorista tähdistä tuleva intensiivinen ultraviolettisäteily saa kaasupilven hohtamaan kirkkain värein ja on kaivertanut onkalon ympäröivään kaasuun ja tomuun.
eso1206fi — Tutkimustiedote
Massiivisimpien nykygalaksien hurja nuoruus
25. tammikuuta 2012: Tähtitieteilijäryhmä on löytänyt tähän mennessä vahvimman linkin varhaisen maailmankaikkeuden voimakkaimpien tähtienmuodostusryöppyjen ja tämän päivän massiivisimpien galaksien välillä käyttäen APEX-teleskooppia. Varhaisen maailmankaikkeuden dramaattista tähtienmuodostusta pursuavien galaksien uusien tähtien muodostus pysähtyi keskenkaiken, jättäen ne nykyään massiivisiksi - mutta passiivisiksi - ikääntyvien tähtien täyttämiksi galakseiksi. Tähtitieteilijöillä on myös todennäköinen syyllinen tähtienmuodostuksen äkilliseen loppumiseen: supermassiivisten mustien aukkojen ilmaantuminen.
eso1205fi — Valokuvan julkistus
Helix-sumu uusissa väreissä
19. tammikuuta 2012: Paranalin observatoriolla Chilessä sijaitseva ESO:n VISTA-teleskooppi on taltioinut uuden näyttävän kuvan Helix-sumusta. Tämä infrapuna-aallonpituudella otettu kuva paljastaa kylmän kaasun säikeitä, jotka ovat näkymättömiä näkyvällä valolla otetuissa kuvissa, sekä tuo näkyviin taustan tähtien ja galaksien paljouden.
eso1204fi — Tutkimustiedote
Planeettapopulaatio on yltäkylläinen
11. tammikuuta 2012: Kansainvälinen tutkijaryhmä, mukanaan kolme ESO:n tähtitieteilijää, on käyttänyt gravitaatiomikrolinssitekniikkaa mitatakseen kuinka yleisiä planeetat ovat Linnunradassa. Miljoonia tähtiä kartoittaneen kuuden vuoden etsinnän jälkeen ryhmä päätteli, että tähtiä kiertävät planeetat ovat enemmänkin sääntö kuin poikkeus. Tulokset julkaistaan tiedejulkaisu Naturen numerossa 12. tammikuuta 2012.
eso1203fi — Tutkimustiedote
El Gordo - Etäinen, "lihava" galaksijoukko
10. tammikuuta 2012: Kansainvälinen tutkijaryhmä on tutkinut erittäin kuumaa, nuorta ja massiivista galaksijoukkoa - suurinta koskaan suurilta etäisyyksiltä löytynyttä galaksijoukkoa - käyttäen ESO:n VLT-teleskooppia Atacaman aavikolla, Chilessä sekä NASA:n Chandra-röntgenobservatoriota ja Atacaman kosmologiateleskooppia. Uudet tulokset julkaistiin 10. tammikuuta 2012 Yhdysvaltain tähtitieteellisen seuran 219. kokouksessa Austinissa, Texasissa.
eso1201fi — Valokuvan julkistus
Omegasumun savuava vaaleanpunainen ydin
4. tammikuuta 2012: ESOn VLT-teleskoopin ikuistama uusi kuva Omegasumusta on yksi tarkimmista maan päältä tästä kohteesta koskaan otetuista kuvista. Kuvassa näkyy tämän kuuluisan tähtien syntykehdon pölyiset, vaaleanpunaiset keskusalueet ja se paljastaa poikkeuksellisen yksityiskohtaisesti kaasupilvien, pölyn ja vastasyntyneiden tähtien kosmisen maiseman.
eso1153fi — Valokuvan julkistus
Joulukomeetta Lovejoy jäi Paranalin haaviin
24. joulukuuta 2011: ESO:n Paranalin observatorio Chilessä taltioi hiljattain löydetyn komeetta Lovejoyn upeisiin valokuviin ja kuvasarjavideoon. Komeetta koristi eteläistä taivasta sen selvittyä odottamatta lähikohtaamisesta Auringon kanssa.
eso1152fi — Valokuvan julkistus
Uusia tähtiä kukkiva galaksi
15. joulukuuta 2011: VLT:n kartoitusteleskooppi VST on taltioinut läheisen spiraaligalaksi NGC 253:n kauneuden. Uusi muotokuva on luultavasti yksityiskohtaisin koskaan otettu laajan näkökentän näkymä tähän kohteeseen ja sen ympäristöön. Se osoittaa, että ESO:n Paranalin observatorion uusin teleskooppi, VST tuottaa laajoja näkymiä taivaasta samalla kun se tarjoaa kuviin mahtavan tarkkuuden.
eso1151fi — Tutkimustiedote
Mustan aukon päivällinen lähestyy nopeasti
14. joulukuuta 2011: ESO:n VLT-teleskooppia käyttävät tähtitieteilijät ovat löytäneet monen Maan massaisen kaasupilven, joka syöksyy kiihtyvällä nopeudella kohti Linnunradan keskustassa olevaa mustaa aukkoa. Tämä on ensimmäinen kerta koskaan, kun tällaisen tuhoon tuomitun pilven on havaittu lähestyvän supermassiivista mustaa aukkoa. Tulokset julkaistaan tiedejulkaisu Naturen numerossa 5.1.2012.
eso1150fi — Organisaatiotiedote
E-ELT siirtyy lähemmäs toteutumistaan
9. joulukuuta 2011: Euroopan eteläisen observatorion hallintoelin, ESO:n neuvosto on hyväksynyt ESO:n budjetin vuodelle 2012. Se sisältää E-ELT:n sijaintipaikalle Cerro Armazonesille johtavan tien valmistelevan työn ja joidenkin teleskoopin erityisen haastavien optisten komponenttien kehitystyön aloittamisen. Nyt kun useat ESO:n jäsenmaat ovat osaltaan sitoutuneet vaadittavaan lisärahoitukseen, koko E-ELT -ohjelman lopullista hyväksyntää odotetaan vuoden 2012 puolivälin tienoilla.
eso1149fi — Organisaatiotiedote
Belgian kruununprinssi Philippe johtaa teollisuusvaltuuskunnan vierailua ESO:n toimipisteissä Chilessä
8. joulukuuta 2011: Belgian tuleva kuningas vieraili ESO:n Paranalin observatoriolla seurassaan liike-elämän valtuuskunta, joka kartoitti eurooppalaisen teollisuuden osallistumismahdollisuuksia ESO:n tulevassa E-ELT -teleskooppiprojektissa.
eso1148fi — Tutkimustiedote
Vampyyritähti paljastaa salaisuutensa
7. joulukuuta 2011: Tähtitieteilijät ovat saaneet aikaan parhaat koskaan napatut kuvat tähdestä, joka on menettänyt suuren osan massastaan vampyyrimäiselle seuralaiselleen. Yhdistämällä neljän ESOn Paranalin observatoriolla sijaitsevan teleskoopin keräämän valon, he loivat virtuaaliteleskoopin, jonka läpimitta on 130 metriä ja jonka erotuskyky on 50 kertaa parempi kuin NASAn ja ESAn ylläpitämällä Hubble-avaruusteleskoopilla. Uudet tulokset yllättäen osoittavat, että massan siirtyminen tähdestä toiseen on oletettua rauhallisempi tapahtuma.
eso1147fi — Tutkimustiedote
VLT löytää nopeimmin pyörivän tähden
5. joulukuuta 2011: ESOn VLT-teleskooppi on havainnut nopeimmin pyörivän tähden mitä toistaiseksi on löydetty. Tämä massiivinen ja kirkas nuori tähti sijaitsee naapurigalaksissamme, Suuressa Magellanin pilvessä, noin 160 000 valovuoden etäisyydeellä Maasta. Tähtitieteilijät ajattelevat, että tähdellä on voinut olla väkivaltainen menneisyys ja että se saattaa olla peräisin kaksoistähtijärjestelmästä mistä räjähtävä seuralaistähti on singonnut sen pois.
Tulos 121 - 140 / 253