Pressemeddelelse

Det første spejlsegment til ELTs hovedspejl er støbt

9. januar 2018

De første seks sekskantede delspejle til ESOs kæmpeteleskop ELT er nu støbt. Spejlene bliver en del af det enorme hovedspejl med en diameter på 39 meter sammen med de i alt 792 andre delspejle, som udgør hovedspejlet. ELT - Extremely Large Telescope bliver til den tid Verdens største optiske teleskop, når det står færdigt i 2014. Det er det tyske firma SCHOTT, som står for støbningen af de mange spejle.

Primærspejlet til ESOs  Extremely Large Telescope, med en diameter på 39 meter bliver så langt det største, som nogensinde er fremstillet til et optisk-infrarødt teleskop. Et så gigantisk spejl kan ikke fremstilles af eet enkelt stykke glas, så hovedspejlet komer til at bestå af i alt 798 enkelte sekskantede segmenter, hver med en diameter på 1,4 meter og med en tykkelse på bare 5 centimeter. Alle segmenterne kommer så tilsammen til at udgøre et samlet kæmpespejl, som kommer til at kunne indhøste timillioner gange mere lys end hvad man kan med det menneskelige øje alene.

Marc Cayrel, som er chef for ELTs optomekaniske afdeling hos ESO var med ved den første støbning: "Det var en fantastisk følelse at opleve, at den første støbning gik godt. Det her er en milepæl for ELT!"

Ligesom spejlskiven til teleskopets sekundærspejl, fremstilles delspejlene til ELTs hovedspejl af det glaskeramiske materiale Zerodur© [1] fra SCHOTT. ESO har overdraget kontrakten for fremstillingen af de første fire ELT-spejle (M1 til M4, hvor hovedspejlet kaldes M1) til dette tyske firma (eso1704).

Støbningen af de første delspejle er vigtig fordi de giver ingeniørerne fra SCHOTT mulighed for at vurdere og optimere fremstillingsprocessen, og de værktøjer og procedurer, som skal bruges i resten af arbejdet.

- Men der er lang vej endnu: I alt skal der fremstilles mere end 900 delspejle, som derefter skal poleres i facon (det er 798 til hovedspejlet og 133 reserver). Når produktionen kommer i fuld skrue, vil der blive fremstillet cirka eet spejl pr dag.

Efter støbningen skal delspejlene langsomt køles ned og varmebehandles, og derefter bliver de slebet ind til den rette overfladefacon og poleret op til en nøjagtighed på 15 nanometer hen over hele spejloverfladen. Slibning og polering udføres af det franske firma Safran Reosc, som også har ansvaret for testningen af de færdige spejle (eso1717).

[1] Zerodur© blev oprindeligt udviklet til astronomiske teleskoper sent i 1960'erne. Materialet har en ekstremt lav varmeudvidelseskoefficient, og det betyder, at selv under store temperaturudsving ændrer det sig ikke. Kemisk er Zerodur© meget modstandsdygtigt, og det kan poleres op til en meget præcis overfladenøjagtighed. Selve det spejlende lag, som normalt er aluminium eller sølv, fordampes på den meget jævne glasoverflade umiddelbart før teleskopet bliver taget i brug, og så bliver de fornyet med jævne mellemrum derefter. Der er mange kendte teleskoper med spejle af Zerodur©, som har fungeret pålideligt i årtier - her iblandt ESOs Very Large Telescope i Chile.