Ogłoszenie

Zbuduj swój własny teleskop E-ELT z klocków LEGO!

22 września 2014

19 czerwca 2014 r. na chilijskiej pustyni Atakama rozpoczęła się budowa Ekstremalnie Wielkiego Teleskopu Europejskiego (E-ELT). Zainicjował ją wybuch na szczycie Cerro Armazones, miejscu przyszłej konstrukcji największego teleskopu na świecie. Wysadzono fragment wierzchołka, aby utworzyć płaską powierzchnię. Prace się rozpoczęły, ale pierwsze światło teleskop, którego zwierciadło główne będzie mieć średnicę 39 metrów, uzyska nie wcześniej niż w 2024 roku.

Aby przyspieszyć ten proces, przynajmniej w pewnym sensie, holenderski astronom Frans Snik poświęcił kilka miesięcy swojego wolnego czasu na zaprojektowanie swojego własnego E-ELT. Z różnicą taką, że wykonał go z klocków LEGO©! Snik wykorzystał narzędzia projektowe ldraw i bricksmith, aby zbudować model zawierający dokładnie 524 części zamówione z bricklink. Łączny koszt modelu, który ma skalę około 1:150, wyniósł 600 euro.

Korzystając z dokładnego podręcznika budowy i listy potrzebnych klocków – udostępnionych przez Snika – każdy może teraz zbudować swoją własną małą wersję olbrzymiego teleskopu. Dla każdego budowniczego jest gotowa instrukcja. Najciekawsze będzie dowiedzenie się, w jaki sposób ma pracować ten niesamowity teleskop, po prostu budując go!

Jednak trzeba zwrócić uwagę, iż budowanie największego teleskopu na świecie wymaga zainwestowania trochę swojego czasu, gdyż połączenie wszystkich elementów razem zajmuje kilka dni. Końcowy produkt może być obracany w obu kierunkach i zawiera niesamowitą ilość szczegółów. W szczególności ma wszystkie pięć zwierciadeł, tak jak rzeczywisty teleskop, instrumenty, laserową gwiazdę porównania i ciężarówkę LEGO, która także ma odpowiednią skalę w stosunku do reszty modelu.

Pierwszy model zbudowany przez Snika został sprezentowany Dyrektorowi Generalnemu ESO, Timowi de Zeeuw. LEGO E-ELT będzie wystawiony także w przyszłym ESO Supernova Planetarium & Visitor Centre w siedzibie ESO w Garching od 2017 roku.