Meddelande

ESOcast 209: Vetenskap och utåtriktade aktiviteter under den totala solförmörkelsen på La Silla

22 oktober 2019

Den 2 juli 2019 var en total solförmörkelse synlig från ESO:s La Sillaobservatorium i Chiles Atacamaöknen. Totala solförmörkelser är ovanliga fenomen som sker på en given plats med omkring 360 års mellanrum och som starkt påverkar dem som ser den.

Ännu ovanligare är det att en total solförmörkelse passerar rakt över ett astronomiskt observatorium där dedikerade vetenskapliga experiment kan genomföras. Av denna anledning bjöd ESO in 25 forskare, kommunikatörer och pedagoger för att observera och dokumentera händelsen. Med de experiment som genomfördes kunde bland annat solkoronans polarisation mätas och spektra av solkoronan tas.

Som ett minne av denna speciella händelse har ESO producerat en ny video, ESOcast 209. I denna kan du återuppleva den totala solförmörkelsen på La Silla och se hur astronomerna använde denna händelse för att lära sig mer om vår närmaste stjärna. Läs The Messenger no. 177 för mer information om de experiment som genomfördes.

Du kan prenumerera på ESOcasts på iTunes eller få information om kommande avsnitt på YouTube.

Många fler avsnitt av ESOcast är tillgängliga.

Läs om hur du kan se och bidra med undertitlar till ESOcast på flera språk eller översätta denna video på YouTube.

Om meddelandet