ESO:sta

Loading player...

Euroopan eteläinen observatorio ESO (European Southern Observatory) on Euroopan johtava tähtitieteen organisaatio ja maailman tieteellisesti tuloksekkain tähtitieteellinen tutkimuskeskus. ESO antaa eurooppalaisten tähtitieteilijöiden käyttöön huipputasoa olevan tutkimusvälineistön. ESOn jäsenmaita ovat Alankomaat, Belgia, Brasilia, Espanja, Iso-Britannia, Italia, Itävalta, Portugali, Ranska, Ruotsi, Saksa, Suomi, Sveitsi, Tanska ja Tsekin tasavalta. Useat muut maat ovat ilmoittaneet kiinnostuksensa liittyä järjestöön.

Järjestön tieteellinen, teknillinen ja hallinnollinen keskus sijaitsee Münchenin lähellä Garchingissa. ESOlla on keskus myös Santiagossa Chilessä ja teleskooppeja kolmessa eri paikassa Chilessä.

La Sillan observatorioalueella ESOlla on käytössä useita keskikokoisia optisia kaukoputkia, joilla on muun muassa menestyksekkäästi etsitty pienimassaisia eksoplaneettoja.

Maailman kehittynein tähtitieteellinen näkyvän valon observatorio on Paranal-vuorella sijaitseva VLT-kaukoputki (the Very Large Telescope). 2600 metrin korkeudessa Paranalin havaintoalueella ovat myös VLT-interferometri ja kartoituskaukoputket VST ja VISTA.

Kolmannella havaintoalueella, 5000 metrin korkeudella Chajnantorin ylätasangolla lähellä San Pedro de Atacaman kylää, toimii alimillimetriteleskooppi APEX. Sinne rakennetaan myös uraauurtavaa 12-metrisistä alimillimetriantenneista muodostuvaa ALMA-teleskooppijärjestelmää yhdessä Pohjois-Amerikan, Itä-Aasian ja Chilen tieteellisten yhteisöjen kanssa.

ESO suunnittelee parhaillaan E-ELT-jättiläiskaukoputkea (the European Extremely Large Telescope). E-ELT:stä tulee 40 metrin luokkaa oleva näkyvän valon ja lähi-infrapuna-aallonpituuksien kaukoputki, "maailman suurin silmä taivaalle".

Jäsenvaltiot maksavat ESOlle vuosittain noin 140 miljoonaa euroa jäsenmaksuja. ESO työllistää noin 730 henkilöä.

ESO rakentaa ja operoi suuritehoisia tähtitieteellisiä teleskooppeja tieteellisten löytöjen mahdollistamiseksi. Samalla se tarjoaa eurooppalaisille teollisuusyrityksille lukuisia mahdollisuuksia teknologian siirtoon ja oheistuotteiden kehittämiseen.

"ESOssa kansainvälinen yhteistyö on lähes ainutlaatuisella tasolla, ja ne jotka osaavat asian parhaiten tekevät sen, riippumatta mistä maasta tai organisaatiosta he ovat. Tämä saumaton yhteistyö on esimerkkinä koko Euroopalle."

Maria van der Hoeven, opetus-, kulttuuri- ja tiedeministeri, Alankomaat