Tiedote

ESOcast 84: E-ELT:n uudet suunnitelmat on paljastettu

25. toukokuuta 2016

Kun ESO allekirjoittaa sopimusta European Extremely Large Telescope eli E-ELT:n rakentamisen aloittamiseksi, tämä ESOcast tarkastelee tätä havaintolaitetta ja sen avulla saatavia tieteellisiä läpimurtoja hieman tarkemmin. Tämä ESOcast pitää sisällään hämmästyttäviä erittäin yksityiskohtaisia tietokonekuvia E-ELT:stä, joissa näkyy miten teleskooppi sijoittuu Cerro Armazonesin huipulle Andien vuoristoon Chileen.

25.5.2016 ESO allekirjoitti sopimuksen Italialaisen ACe engineering consortiumin kanssa E-ELT:n kupolin ja teleskoopin päärakenteen rakentamisesta. Teleskoopin peilin halkaisija on 39 metriä ja sitä suojaava kupu on melkein 80 metriä korkea. Se tulee olemaan yksi maailman suurimmista tähtitieteen projekteista. E-ELT:n valonkerämiskyky ylittää kaikkien toistaiseksi rakennettujen teleskooppien valonkerämiskyvyn ja siihen tuleva adaptiivisen optiikan laitteisto mahdollistaa maailman terävimpien kuvien ottamisen. Nämä ominaisuudet siirtävät teleskoopin aivan uudelle havaitsevan tähtitieteen aikakaudelle, minkä aikana saamme vastauksia joihinkin tärkeisiin kysymyksiin Universumista. E-ELT epäilemättä tulee yllättämään meidät uskomattomilla uusilla löydöillään.

Voit liittyä ESOcast:eihin iTunes:ssa, sekä vastaanottaa tulevia jaksoja YouTube:ssa tai seurata meitä Vimeo:ssa.

Useita ESOcast-jaksoja on myös saatavilla.

Selvitä miten nähdä ja tehdä teksityksiä ESOcast:eihin useilla eri kielillä, tai käännä tämä :issa.

S-posti: rhook@eso.org