Pressemeddelelse

Piraten fra Sydhimlen

24. oktober 2018

Den gaståge på himlen, som har øgenavnet Skull and Crossbones (- som på Det sorte Piratflag!) er fotograferet og studeret med instrumentet FORS2 på ESOs Very Large Telescope. Det 'rigtige' navn er NGC 2467. Observationerne blev gjort i forbindelse med ESOs program Cosmic Gems, hvor teleskoperne bliver brugt til at tage flotte himmeloptagelser på de tidspunkter, hvor forholdene ikke er godt nok til at foretage videnskabelige observationer. For ikke at spilde brugbar observationstid, er der en liste af mulige mål for programmet ved hvert af teleskoperne.

Vi ser på et område, hvor der foregår aktiv stjernedannelse lige nu. Tågen NGC 2467, som til tider kaldes Skull and Crossbones er lige så skummel som den er smuk. Billedet viser støv, gasarter og klare unge stjerner, som altsammen holdes sammen af tyngdekraften, og som minder om et grinende kranium. FORS instrumentet på ESOs Very Large Telescope (VLT) har leveret billedet, som i sig selv er smukt, og som er optaget under forhold, hvor det ikke var muligt at bruge instrumentet til mere videnskabelige formål.

Øgenavnet, som er taget fra det traditionelle piratflag med kranium og knogler, er ikke helt skeløjet! Hele det lysende område danner, hvad der sagtens kan ligne et skulende kranium, som ses i sin helhed på billedet her. På billedudsnittet ser man dog kun den åbentstående mund. NGC 2467 ligger meget passende på lur i stjernebilledet Puppis. Stjernebilledets navn betyder nemlig Agterdækket.

Inde i tågerne her fødes masser af stjerner. Der er overskud af den hydrogengas, som er råmaterialet ved stjernedannelsen. Her er ikke kun tale om en enkelt tåge, og de stjernehobe, som allerede er dannet, bevæger sig i forskellige retninger og med forskellige hastigheder. Det er kun fordi vi fra Jorden ser tågerne fra een bestemt retning, at de tilsammen kan ligne et kranium med lysende øjne. Det er ikke sikkert, at der i billedet her er nye oplysninger til glæde for astronomerne, men andre kan få endnu et kig ud på den dramatiske sydlige stjernehimmel, hvor det vrimler med ting og sager, som vi ikke kan se med vore øjne.

Puppis er et af de tre stjernebilleder, som har navne med relation til søfart. Tilsammen udgjorde de det enorme stjernebillede Argo Navis Skibet Argo, som er det skib, som transporterede Jason og Argonauterne på jagten efter Det gyldne Skind i de græske myter. Siden er Argo Navis blevet delt i tre: Carina (Kølen), Vela (Sejlet) og Puppis (Agterdækket). Jason er en af oldtidens helte, og han kendes bedst for tyveriet af Det gyldne Skind, så NGC 2467 befinder sig altså ikke blot, som det rigtige piratflag, agter ude på et skib, men også meget passende, blandt tyve!

Billedet er optaget i forbindelse med ESO Cosmic Gems programme. Det er et formidlingsprojekt, som har til formål at producere flotte og overraskende billeder af interessante, udfordrende eller bare smukke himmelobjekter til uddannelsesbrug og til formidling i øvrigt. Der bruges teleskoptid, som ikke kan bruges til videnskabelige målinger, for eksempel på grund af lidt dårligt vejr, og de data, som indsamles stilles også til rådighed for astronomerne via ESO’s science archive.

ESO er den fremmeste fællesnationale astronomiorganisation i Europa, og verdens langt mest produktive jordbaserede astronomiske observatorium. 16 lande er med i ESO: Belgien, Danmark, Finland, Frankrig, Irland, Italien, Nederlandene, Polen, Portugal, Spanien, Sverige, Schweiz, Storbritannien, Tjekkiet, Tyskland og Østrig, og desuden værtsnationen Chile. Australien er med som strategisk partner. ESO har et ambitiøst program, som gør det muligt for astronomer at gøre vigtige videnskabelige opdagelser. Programmet har focus på design, konstruktion og drift af stærke jordbaserede observatorier. Desuden har ESO en ledende rolle i formidling og organisering af samarbejde omkring astronomisk forskning. ESO driver tre enestående observatorier i verdensklasse i Chile: La Silla, Paranal og Chajnantor. På Paranal driver ESO VLT, Very Large Telescope, som er verdens mest avancerede observatorium for synligt lys, samt to oversigtsteleskoper. VISTA, som observerer i infrarødt, er verdens største oversigtsteleskop, og VLT Survey Teleskopet er det største teleskop bygget til at overvåge himlen i synligt lys. ESO er en af de største partnere i ALMA, som er det største eksisterende astronomiprojekt. For tiden bygges ELT, et 39 m optisk og nærinfrarødt teleskop på Cerro Armazones, tæt ved Paranal. Det bliver "verdens største himmeløje".