Pressemeddelelse

ESO-teleskop tager første billede af to exoplaneter i solsystem som vores

22. juli 2020

Omkring en ung stjerne af samme type som Solen kredser to store exoplaneter. Med ESOs Very Large Telescope er det lykkedes at tage et billede af dem. Der er sjældent mulighed for at tage billeder direkte af exoplaneter, endsige to i samme system, og indtil nu er det aldrig før lykkedes direkte at observere mere end en exoplanet i kredsløb om en sollignende stjerne. Astronomerne kan nu bedre forstå, hvordan planeterne omkring vores egen Sol er dannet og har udviklet sig.

For nogle få uger siden viste vi her fra ESO et planetsystem under dannelse på et helt nyt billede fra VLT. Det samme instrument har taget det første direkte billede af et planetsystem omkring en stjerne som vores egen Sol. Det befinder sig 300 lysår borte, og kendes med katalognummeret TYC 8998-760-1.

"Opdagelsen er er et snapshot af noget, som rigtig meget ligner vores Solsystem, men i en meget tidligere fase af dets dannelse," siger Alexander Bohn, som er PhD-studerende ved Leiden Universitet i Nederlandene. Han har ledet forskningen bag den artikel, som offentliggøres idag i The Astrophysical Journal Letters.

"Selvom astronomerne indirekte har fundet tusindvis af planeter i vores galakse, er det kun en meget lille del af dem, som vi har direkte billeder af," siger medforfatter Matthew Kenworthy, som er Associate Professor ved Leiden Universitetet. Han tilføjer: "direkte observationer er vigtige, når vi søger efter steder, hvor der kan være liv." At kunne tage et billede at to eller flere exoplaneter omkring den samme stjerne er endnu sjældnere - indtil nu er kun to systemer blevet direkte observeret på denne måde, og det er begge to ved stjerner, som er markant anderledes end Solen. Det nye billede fra ESOs  VLT er det første direkte billede med mere end en exoplanet i kredsløb om en sollignende stjerne. Det var også ESOs VLT, som var det første teleskop til at tage et direkte billede af en exoplanet tilbage i 2004, hvor der blev opdaget en  lysplet ved en brun dværgstjerne; en slags fejlslagen stjerne.

"Vores forskerhold har nu taget det første billede af to gaskæmper, som kredser om en ung sollignende stjerne," siger Maddalena Reggiani, som er postdoc ved KU Leuven i Belgien, og som også har deltaget i arbejdet. De to planeter kan ses i det nye billede som to klare lyspunkter et stykke fra deres fælles stjerne, som befinder sig i det øverste venstre hjørne af billedfeltet (klik på billedet for at se hele billedet). Forskerne har taget flere billeder på forskellige tider, for at kunne skelne exoplaneterne fra baggrundsstjernerne.

De to gaskæmper kredser om deres stjerne i afstande, som er henholdsvis 160 og 320 gange mere end afstanden imellem Jorden og Solen. Det betyder, at de er meget længere fra deres stjerne, end Jupiter og Saturn er fra Solen - de er kun henholdsvis 5 og 10 gange længere end afstanden imellem Jorden og Solen. Forskerne opdagede også, at de to exoplaneter er meget tungere end dem, vi kender i vores Solsystem. Den indre exoplanet vejer 14 gange mere end Jupiter, og den ydre seks gange mere.

Bohns forskerhold tog billedet af dette planetsystem i forbindelse med et projekt, hvor de leder efter unge kæmpeplaneter i kredsløb om stjerner som ligner Solen, men er meget yngre. Stjernen TYC 8998-760-1 er blot 17 millioner år gammel, og den befinder sig i det sydlige stjernebillede Musca (Fluen). Bohn beskriver stjernen som "en meget ung udgave af vores egen Sol."

Billederne er blevet til takket være den fine kvalitet af instrumentet SPHERE på ESOs VLT i Chiles Atacamaørken. SPHERE blokerer for lyset fra selve stjernen ved hjælp af en særlig coronagraf, og det bevirker, at de meget svagere exoplaneter kan skelnes. Ældre exoplaneter, som dem, vi kender i vores Solsystem, er for kolde til at kunne ses med denne teknik. Yngre planeter er varmere, og dermed lyser de klarere i infrarødt lys. Ved hjælp af adskillige billeder optaget i løbet af det forløbne år, samt brug af andre data tilbage til 2017, har forskerholdet sikret, at de to planeter faktisk hører til omkring stjernen.

Observationer i fremtiden, blandt andre med ESOs kommende Extremely Large Telescope (ELT) vil gøre det muligt for astronomerne at afgøre, om disse planeter blev dannet der, hvor de nu befinder sig langt fra stjernen, eller om de er migreret dertil et andet sted fra. ESOs ELT kommer også til at studere vekselvirkningerne imellem to unge planeter i det samme system. Bohn slutter: "Det, at fremtidige instrumenter som dem på ELT kan finde endnu lettere exoplaneter omkring denne stjerne, kan gøre det til en milepæl i forståelsen af systemer med flere planeter, og det har virkning for vores viden om vores eget Solsystems historie."

Forskningsresultaterne her offentliggøres i en artikel med titlen “Two Directly Imaged, Wide-orbit Giant Planets around the Young, Solar Analog TYC 8998-760-1” i tidsskriftet The Astrophysical Journal Letters.

Forskerholdet består af Alexander J. Bohn (Leiden Observatory, Leiden University, Nederlandene), Matthew A. Kenworthy (Leiden Observatory), Christian Ginski (Anton Pannekoek Institute for Astronomy, University of Amsterdam, and Leiden Observatory), Steven Rieder (University of Exeter, Physics Department, UK), Eric E. Mamajek (Jet Propulsion Laboratory, California Institute of Technology, USA and Department of Physics & Astronomy, University of Rochester, USA), Tiffany Meshkat (IPAC, California Institute of Technology, USA), Mark J. Pecaut (Rockhurst University, Department of Physics, USA), Maddalena Reggiani (Institute of Astronomy, KU Leuven, Belgien), Jozua de Boer (Leiden Observatory), Christoph U. Keller (Leiden Observatory), Frans Snik (Leiden Observatory) and John Southworth (Keele University, UK).

Kommentarer til denne artikel kan fås fra ESO astronom Carlo Manara (cmanara@eso.org), som ikke har deltaget i selve arbejdet.

ESO er den fremmeste fællesnationale astronomiorganisation i Europa, og verdens langt mest produktive jordbaserede astronomiske observatorium. 16 lande er med i ESO: Belgien, Danmark, Finland, Frankrig, Irland, Italien, Nederlandene, Polen, Portugal, Spanien, Sverige, Schweiz, Storbritannien, Tjekkiet, Tyskland og Østrig, og desuden værtsnationen Chile. Australien er med som strategisk partner. ESO har et ambitiøst program, som gør det muligt for astronomer at gøre vigtige videnskabelige opdagelser. Programmet har focus på design, konstruktion og drift af stærke jordbaserede observatorier. Desuden har ESO en ledende rolle i formidling og organisering af samarbejde omkring astronomisk forskning. ESO driver tre enestående observatorier i verdensklasse i Chile: La Silla, Paranal og Chajnantor. På Paranal driver ESO VLT, Very Large Telescope, som er verdens mest avancerede observatorium for synligt lys, samt to oversigtsteleskoper. VISTA, som observerer i infrarødt, er verdens største oversigtsteleskop, og VLT Survey Teleskopet er det største teleskop bygget til at overvåge himlen i synligt lys. ESO er en af de største partnere i ALMA, som er det største eksisterende astronomiprojekt. For tiden bygges ELT, et 39 m optisk og nærinfrarødt teleskop på Cerro Armazones, tæt ved Paranal. Det bliver "verdens største himmeløje".