Tiedote

The Planets 360: musikaalinen kierros aurinkokunnassa

ESO Supernova aloittaa vuoden 2020 fantastisella uudella musikaalilla sen planetaario ohjelmassa

23. joulukuuta 2019

Alkaen 2. helmikuuta 2020 ESO Supernova Planetarium & Visit Centre kutsuu sinut kiehtovaan aurinkokunnan kierrokseen: The Planets 360. Esityksen avajaisnäytös pidetään ensimmäisenä viikonloppuna, kun ESO Supernova avaa jälleen oveensa sen lyhyen väliajan jälkeen, joka pidettiin tammikuussa.

Hieman erilainen elokuva, kuin mitä yleensä näytämme, mutta ei yhtään vähemmän vaikuttava, The Planets 360 planetaarionäytös on johdettu Hostin ”The Planets” setistä. Esitys nauhoitettiin ja sen esitti 132-henkinen Yhdistyneiden Kuningaskuntien Philharmonia-Orkesteri yhdessä upeiden visuaalisten efektien kanssa aurinkokunnasta, jotka sisälsivät uusimpia kuvia, mitä robottiset tutkimusmatkailijat ovat ottaneet. Tiede, musiikki ja taide sulautuvat 360° spektaakkelissa, joka tuo aurinkokunnan eloon.

Seuraa avaruusluotainten matkaa, kun leijailet Marsissa, Jupiterissa, Saturnuksessa ja muilla planeetoilla samaan aikaan kun nautit musikaalisesta tulkinnasta kyseisistä planeetoilta.

Voit varata lippusi täältä.

Lisäksi erikois iltanäytöksissä pääset näkemään pidennetyn version tästä filmistä, joka sisältää moderneja tulkintoja showsta. Näissä tulkinnoissa nähdään nykyajan musiikkia ja se ottaa abstraktimman ja surrealistisemman tien läpi kosmoksen. Jokainen planeetta muuntuu tanssiksi musiikin ja visuaalisen puolen kautta, mikä laajentaa näkemystä ja tutkii paikkaamme universumissa. Nämä erikois iltojen nykyajan musiikit on säveltänyt sonixXploras.

Liput pidennettyihin esityksiin voit ostaa tämän linkin kautta.

The Planets 360 elokuvan on tuottanut brittiläinen yritys NSC Creative ja sen mahdollisti Royal Astronomical Society:n RAS200 ohjelma.

ESO Supernova Planetarium & Visitor Centre

The ESO Supernova Planetarium & Visitor Centre on maailmanhuippu yleisö ja opintokeskus tähtitieteelle, joka sijaitsee ESOn päämajassa Garching Bei Münchenissä. Keskuksesta löytyy Saksan, Itävallan ja Sveitsin suurin kallistettu planetaario ja interaktiivinen näyttely, jakaakseen lumoavan tähtitieteen maailman ja ESOn inspiroidakseen tulevia sukupolvia arvostamaan ja ymmärtämään universumiamme ympärillämme. Kaikki materiaali keskuksessa on käännetty englanniksi ja saksaksi. Sisäänpääsy keskukseen on ilmaista, mutta se vaatii varauksen. Lisää tietoja löydät osoitteesta: supernova.eso.org

ESO Supernova Planetarium & Visitor Centre toimii Euroopan Eteläisen Observatorion (ESO) ja  Heidelberg Institute for Theoretical Studies (HITS) yhteistyönä. Rakennus on saksalaisen Klaus Tschira Stiftun (KTS) säätiön lahjoittama ja ESO operoi laitosta.

ESO Supernova nauttii seuraavien toimijoiden tukea: LOR Foundation, Evans & Sutherland, Sky-Skan and Energie-Wende-Garching.

Klaus Tschira Stiftung (KTS) perustettiin vuonna 1995 fyysikon ja SAPn perustajan Klaus Tschiran (1940-2015) toimesta. Kyseessä on yksi suurimmista eurooppalaisista säätiöistä, jotka on rahoitettu yksityisesti. Säätiö edistää luonnontieteiden, matematiikan ja tietokonetieteiden kehitystä, sekä pyrkii kehittämään näiden tieteiden arvostusta. Säätiön sitoumus alkaa jo esikoulusta ja jatkaa, niin kouluissa, yliopistoissa, kuin myös tutkimus laitoksissa. Säätiö tukee tutkimusta uusien toimintatapojen löytämiseen tieteellisen tiedon levittämisessä ja tukee sekä sen kehitystä, että myös sen toteuttamista.

The Heidelberg Institute for Theoretical Studies (HITS gGmbH) perustettiin vuonna 2010 fyysikon ja SAPn perustajan Klaus Tschiran (1940-2015) toimesta. HITS on voittoa tavoittelematon tutkimuslaitos, joka toteuttaa perustutkimusta luonnontieteissä, matematiikassa ja tietojenkäsittelytieteissä, erikoistuen valtavien tietomäärien jalostamiseen, järjestämiseen ja analysoimiseen. Tutkimusalat vaihtelevat aina molekyyli biologiasta astrofysiikkaan. HITSn omistajana toimii Heidelberg University and the Karlsruhe Institute of Technology (KIT) ja HITS Stiftung, mikä on Klaus Tschira säätiön tytärsäätiö. HITS tekee yhteistyötä myös muiden yliopistojen, tutkimuslaitosten ja teollisten yhteistyökumppaneiden kanssa. Perusrahoituksen HITSlle hoitaa HITS Stiftung, joka saa rahoituksensa Klaus Tschira säätiöltä. Tärkeimmät ulkopuoliset rahoittajat ovat Federal Ministry of Education and Research (BMBF), the German Research Foundation (DFG), ja Euroopan Unioni.

ESO on johtava hallitustenvälinen tähtitieteen organisaatio Euroopassa ja selvästi maailman tuottavin maanpäälle sijoitettu tähtitieteenlaitos. ESO koostuu 16 jäsenmaasta: Itävalta, Belgia, Tšekin tasavalta, Tanska, Ranska, Suomi, Saksa, Irlanti, Italia, Alankomaat, Puola, Portugali, Espanja, Ruotsi, Sveitsi ja Yhdistynyt kuningaskunta, sekä isäntävaltiosta Chilestä, sekä Australiasta strategisena yhteistyökumppanina. ESO vie eteenpäin kunnianhimoista tavoitettaan keskittyen tehokkaiden maanpäällisten kaukoputkien suunnitteluun, rakentamiseen ja operoimiseen, mahdollistaen tähtitieteilijöiden tekevän tärkeitä tieteellisiä löytöjä. ESO on myös pääroolissa tähtitieteen tutkimisen edistämisessä, sekä organisoinnissa. ESO käyttää kolmea uniikkia maailmanluokan havaintopaikkaa Chilessä, joihin kuuluu La Silla, Paranal ja Chajnantor. Paranalissa ESO operoi the Very Large Telescopea ja sen maailmanluokan Very Large Telescope Interferometeria, sekä VISTA working in the infrared and the visible-light VLT Survey Telescopea. Lisäksi Paranalissa ESO isännöi ja operoi Cherenkov Telescope Array Southia, joka on maailman suurin ja herkin gammasäteilyn havaintoasema. ESO on myös tärkeä kumppani kahdessa tutkimusasemassa Chajnantorissa: APEX ja ALMA tutkimusasemissa, jotka ovat suurimmat tähtitieteen projektit mitä on koskaan toteutettu. ESO on myös rakentamassa lähelle Paranalia uutta 39-metristä Extremely Large Telescopea (ELT), mikä on tulevaisuudessa ”maailman suurin silmä tähtitaivaalle”.

Community Coordinator & Communication Strategy Officer, ESO Department of Communication