Lehdistötiedote

Lokkisumun siivet

6. helmikuuta 2013

Tämä uusi kuva ESO:lta esittää osaa Lokkisumuksi kutsutusta tomun ja hohtavan kaasun pilvestä. Nämä punaiset harsopilvet muodostavat osan taivaallisen linnun "siivistä" ja tämä kuva paljastaa kiehtovan sekoituksen tummia ja hohtavia punaisia pilviä, jotka pujottelevat kirkkaiden tähtien välissä. Tämän uuden näkymän taltioi ESO:n Chilessä sijaitsevan La Sillan obseratorion MPG/ESO 2.2-metrin teleskoopin Wide Field Imager -kamera.

Ison koiran (Canis Major) ja Yksisarvisen (Monoceros) tähdistöjen välissä eteläisellä taivaalla sijaitseva Lokkisumu on valtava, lähinnä vetykaasusta muodostuva pilvi. Se on esimerkki tähtitieteilijöiden HII-alueeksi kutsumasta kohteesta. Näissä pilvissä muodostuu kuumia, uusia tähtiä ja niiden voimakas ultraviolettisäteily saa ympäröivän kaasun hohtamaan kirkkaana.

Kuvan punaisehko sävy paljastaa ionisoituneen vedyn [1] läsnäolon. Virallisemmin nimellä IC 2177 tunnettu Lokkisumu on monimutkainen, linnunmuotoinen kohde, joka koostuu kolmesta suuresta kaasusumusta — Sharpless 2-292 (eso1237) muodostaa "pään", tämä uusi kuva esittää osaa "siivet" muodostavasta sumusta Sharpless 2-296 ja Sharpless 2-297 on pieni, kyhmyinen lisäke lokin oikean "siiven" kärjessä [2].

Kaikki nämä kohteet on taulukoitu Sharpless-kaasusumuluetteloon, joka on yhdysvaltalaisen tähtitieteilijä Stewart Sharplessin 1950-luvulla kokoama lista yli 300:sta hohtavasta kaasusumusta. Ennen tämän luettelon julkaisemista Sharpless oli jatko-opiskelija Yerkesin observatoriossa Chicagossa, Yhdysvalloissa, missä hän kollegoineen julkaisi Linnunradan valtavilla, kaarevilla spiraalihaaroilla varustetuksi spiraaligalaksiksi osoittavia havaintoja.

Spiraaligalakseissa voi olla tuhansia HII-alueita, jotka ovat lähes poikkeuksetta keskittyneet niiden spiraalihaaroihin. Lokkisumu sijaitsee yhdessä Linnunradan spiraalihaarassa. Näin ei kuitenkaan ole kaikissa galakseissa. Vaikka epäsäännöllisissä galakseissa on HII-alueita, ne sijaitsevat sekaisin kautta koko galaksin ja elliptiset galaksit poikkeavat vielä tästäkin, sillä niistä nämä alueet näyttäisivät puuttuvat kokonaan. HII-alueiden olemassaolo viittaa galaksissa yhä käynnissä olevaan aktiiviseen tähtienmuodostukseen.

Tämä kuva sumusta Sharpless 2-296 taltioitiin ESO:n Chilessä sijaitsevan La Sillan obseratorion MPG/ESO 2.2-metrin teleskoopin suurella WFI-kameralla (Wide Field Imager). Se esittää vain pientä osaa kaasusumusta, sisuksissaan kuumia tähtiä raivoisasti muodostavasta suuresta pilvestä. Kuva osoittaa useiden erityisen kirkkaiden, nuorten tähtien valaisevan sumua Sharpless 2-296. Näkökentässä on monia muita tähtiä, mukaanlukien tähti, joka on niin kirkas, että se erottuu muista lokin "silmänä" kokonaisuutta esittävissä kuvissa.

Tästä taivaan alueesta otetuissa laajan näkökentän kuvissa näkyy paljon kiinnostavia tähtitieteellisiä kohteita. Kaasusumussa olevat nuoret, kirkkaat tähdet ovat osa läheistä tähtienmuodosstusaluetta CMa R1, kirkkaita tähtiä ja tähtijoukkoja täynnä olevassa Ison koiran tähdistössä. Lokkisumua lähellä sijaitsee myös Thorin kypärä -sumu, ESO:n VLT-teleskoopin ESO:n 50-vuotisjuhlapäivänä 5. lokakuuta 2012 kuvaama kohde. Kuvan ottamiseen osallistui Brigitte Bailleul — Tviittaa itsesi VLT:lle! -kilpailun voittaja (eso1238a).

[1] Tähtitieteilijät käyttävät termiä HII kuvaamaan ionisoitunutta vetyä ja HI kuvaamaan atomaarista vetyä. Vetyatomi koostuu protonista ja sitä kiertävästä elektronista, mutta ionisoituneessa vetykaasussa nämä ovat hajaantuneet vapaasti liikkuviksi elektroneiksi ja positiivisiksi ioneiksi — tässä tapauksessa yksittäisiksi protoneiksi.

[2] Nämä kohteet on virallisesti nimetty nimillä Sh 2-292, Sh 2-296 ja Sh 2-297, tässä järjestyksessä tähtitieteellisessä SIMBAD-tietokannassa.

Nimi:IC 2177, Seagull Nebula