Ogłoszenie

Śledź na żywo polowanie na planetę!

Wystartowała kampania Pale Red Dot

15 stycznia 2016

Wystartowała niespotykana kampania popularyzacji nauki w ramach której każdy chętny będzie mógł śledzić naukowców z całego świata w ich poszukiwaniach planety pozasłonecznej podobnej do Ziemi wokół najbliższej Słońcu gwiazdy o nazwie Proxima Centauri. Kampania obserwacyjna potrwa od stycznia do kwietnia 2016 r. i będą jej towarzyszyć posty na blogu oraz informacje w mediach społecznościowych. Nikt nie wie jaki będzie wynik. W kolejnych miesiącach po obserwacjach naukowcy będą analizować dane i wysyłać wyniki do recenzowanych czasopism naukowych.

W odległości zaledwie 4,2 roku świetlnego od Słońca, widoczna w gwiazdozbiorze Centaura, znajduje się Proxima Centauri – najbliższa gwiazda względem Słońca. Wcześniejsze obserwacje dostarczyły kuszących, ale słabych wskazówek o małym towarzyszy okrążającym tego czerwonego karła. Nowa kampania przeprowadzi bardziej dokładne poszukiwania oznak „chybotania się” karłowatej gwiazdy w ruchu orbitalnym, które mogą ujawnić istnienie planety podobnej do Ziemi.

Obserwacje będą prowadzone za pomocą spektrografu High Accuracy Radial velocity Planet Searcher (HARPS), zamontowanego na 3,6-metrowym teleskopie ESO w Obserwatorium La Silla. Dane z HARPS będą uzupełnione obrazami z szeregu automatycznych teleskopów rozmieszczonych na całym świecie [1].

Teleskopy, które tworzą Burst Optical Observer and Transient Exploring System (BOOTES) oraz Las Cumbres Observatory Global Telescope Network (LCOGT), będą wspierać poszukiwania mierząc jasność Proximy Centauri każdej nocy w trakcie trwającego dwa i pół miesiąc projektu. Obserwacje te pomogą astronomom ustalić czy jakiekolwiek wykryte „chybotanie” w ruchu gwiazdy jest spowodowane strukturami na jej turbulentnej powierzchni czy może przez planetę.

Gdy dane zostaną zebrane za pomocą różnych teleskopów, astronomowie mogą rozpocząć swoje analizy. W kolejnych miesiącach metody poszukiwań i wnioski zostaną opisane w artykule wysłanym do druku w recenzowanym czasopiśmie naukowym. Gdy społeczność naukowa sprawdzi wyniki badań, zostaną one opublikowane, podsumowując ten długi i znaczący program badań naukowych.

Oprócz śledzenia obserwacji naukowych, gdy będą napływać, kampania popularyzacji nauki Pale Red Dot [2] daje społeczeństwu szansę na zobaczenie w jaki sposób działają współczesne obserwatoria i w jaki sposób zespoły astronomów o różnych specjalnością współpracują ze sobą, aby zbierać, analizować i interpretować dane, które mogą (lub nie) być w stanie potwierdzić istnienie podobnej do Ziemi planety okrążającej nasza najbliższą sąsiadkę.

Angażując społeczeństwo zanim dowiemy się co mówią nam wyniki obserwacji, podejmujemy ryzyko – nie możemy przeanalizować danych i wysnuć wniosków w czasie rzeczywistym. Gdy opublikujemy artykuły podsumowujące wyniki, może okazać się, że będziemy musieli powiedzieć, iż nie byliśmy w stanie znaleźć dowodów na istnienie podobnej do Ziemi egzoplanety wokół Proxima Centauri. Ale fakt, że możemy szukać tak małych obiektów z tak niesamowitą precyzją jest sam w sobie zadziwiający” powiedział Guillem Anglada-Escude, koordynator projektu.

Chcemy podzielić się z ludźmi podekscytowaniem z poszukiwań i pokazać w jaki sposób nauka działa od kuchni, proces prób i błędów oraz nieustanne wysiłki, które są potrzebne do dokonywania odkryć, o których ludzie słyszą w wiadomościach. Gdy będziemy to robić, mamy nadzieję na zachęcenie większej liczby osób tematyką nauk ścisłych, matematyki, techniki i inżynierii oraz nauką ogólnie” dodał Guillem.

Kampania popularyzacyjna Pale Red Dot uwidoczni często ukrytą stronę poszukiwań planet o artykuły przedstawiające zagadnienie i media społecznościowe. Planowane jest wiele postów blogowych na różne zagadnienia – w tym techniki poszukiwania planet, Ekstremalnie Wielki Teleskop Europejski (E-ELT), czy życie gwiazd – pisanych przez astronomów, naukowców i inżynierów z zaangażowanych obserwatoriów, a także przez pisarzy naukowych, obserwatorów i innych ekspertów na tym polu.

Będą codzienne uaktualnienia w mediach społecznościowych wprowadzające społeczeństwo w to, co dzieje się w trzech zaangażowanych obserwatoriach i w wydarzenia mające w nich miejsce. Aby otrzymywać uaktualnienia, można śledzić konto Pale Red Dot na Twitterze oraz hashtag #PaleRedDot.

Nazwa kampanii została zainspirowana słynnym zdjęciem Ziemi jako „błękitnej kropki”, uzyskanym w 1990 roku przez sondę Voyager 1 będącą na drodze do przestrzeni międzygwiazdowej. Fraza została później wykorzystana przez Carla Sagana w eseju „Błękitna Kropka: wizja przyszłości ludzkości w kosmosie” (Pale Blue Dot: A Vision of the Human Future in Space). Ponieważ Proxima Centauri jest czerwonym karłem, astronomowie przypuszczają, że egzoplaneta ją okrążająca będzie wydawać się czerwonawa. Zdjęcie Ziemi z Voyagera było istotnym osiągnięciem ludzkości, a poszukiwania egzoplanety podobnej do Ziemi wokół najbliższej gwiazdy będą kolejnym krokiem w odpowiedzi na największe pytanie ludzkości: czy jesteśmy sami?

Kampania Pale Red Dot rozpocznie się 15 stycznia 2016 r., a już trzy dni później będą prowadzone obserwacje w Obserwatorium La Silla na obrzeżach chilijskiej pustyni Atakama, które będą kontynuowane do pierwszego tygodnia kwietnia. Wszystkie dane naukowe uzyskane w ramach projektu staną się dostępne publicznie dla każdego pod koniec 2016 r.

[1] Zespół astronomów prowadzących obserwacje i kampanię popularyzacji nauki: Guillem Anglada-Escude, Gavin Coleman, John Strachan (Queen Mary University of London, Wielka Brytania), James Jenkins  (Universidad de Chile, Chile), Cristina Rodriguez-Lopez, Zaira M. Berdinas, Pedro J. Amado (Instituto de Astrofisica de Andalucia/CSIC), Julien Morin (Universite de Montpellier, Francja), Mikko Tuomi (Centre for Astrophysics Research/University of Hertfordshire, Wielka Brytania), Yiannis Tsapras (Heidelberg/LCOGT, Astronomisches Rechen-Institut – Heidelberg & LCOGT) oraz Christopher J. Marvin (University of Goettingen).

[2] Kampania popularyzacji nauki jest koordynowana przez zespół projektu, ze wsparciem od departamentów popularyzacji ESO, Queen Mary University of London, Instituto de Astrofisica de Andalucia/CSIC, Universite de Montpellier, University of Goettingen, Universidad de Chile oraz Las Cumbres Observatory Global Telescope Network.

[3] STEM, Science, Technology, Engineering and Mathematics.

Las Cumbres Observatory Global Telescope Network (LCOGT) to sieć automatycznych teleskopów rozmieszczona na całym świecie. Sieć obejmuje obecnie dwa 2-metrowe teleskopy na Hawajach i we wschodniej Australii, dziewięć 1-metrowych telescopów, usytuowanych w Chile, RPA, wschodniej Australii, Teksasie, oraz trzy 0,4-metrowe telescopy w Chile i na Wyspach Kanaryjskich. Las Cumbres Observatory Global Telescope Network (LCOGT, Inc.) jest organizacją non-profit typu 501(c)(3), budującą i zarządzającą siecią profesjonalnych teleskopów automatycznych rozmieszczonych na całym świecie dla celów naukowych i edukacyjnych. Użytkownicy obejmują astronomów zawodowych, uczniów szkół oraz miłośników astronomii. LCOGT ma na celu prowadzenie wiodącej na świecie organizacji naukowej i udostępnianie nowym pokoleniom młodych ludzi możliwość poznawania metody naukowej i naukowego myślenia poprzez praktyczną astronomię. Profesjonalni użytkownicy obejmują członków LCOGT Science Collaboration, grupy instytucji, które pomogły zbudować naszą sieć.

Burst Optical Observer and Transient Exploring System (BOOTES) wystartował w 1998 r. jako współpraca hiszpańsko-czeska nakierowana na badania optycznej emisji od rozbłysków gamma (GRBs), które zachodzą we Wszechświecie.

Pierwsza dwie stacje BOOTES powstały się w Hiszpanii i obejmują teleskopy automatyczne średniej wielkości, wyposażone w kamery CCD w ognisku Cassegraina, a także kamery całego nieba. Obie stacje były oddalone od siebie o 240 km. Pierwsza stacja obserwacyjna (BOOTES-1) znajduje się w ESAt (INTA-CEDEA) w Mazagón (Huelva) i pierwsze światło uzyskała w czerwcu 1998 r. Druga stacja obserwacyjne (BOOTES-2) znajduje się w La Mayora (CSIC) w Maladze i działa w pełnym zakresie od lipca 2001 r. W roku 2009 projekt BOOTES uległ rozszerzeniu na skalę międzynarodową: trzecia stacja (BOOTES-3) została zainstalowana w Blenheim (South Island, Nowa Zelandia) w wyniku współpracy pomiędzy kilkoma instytucjami nowozelandzkimi. Czwarta stacja (BOOTES-4) została uruchomiona w 2012 r. w Lijiang Astronomical Observatory (Kunming, Chiny).

Kampania obserwacyjna Pale Red Dot