Lehdistötiedote

Tuhon pilarit

Läheisten kirkkaiden tähtien räjäyttämä värikäs Kölin sumu

2. marraskuuta 2016

ESO:n VLT-teleskoopin MUSE-havaintolaitteella on saatu näyttäviä uusia havaintoja laajoista pilareita muistuttavista rakenteista Kölin sumussa. Kansainvälisen tutkijaryhmän analysoimat erilaiset pilarit vaikuttavat tuhon pilareilta — vastakohtana vastaavanlaisten, Kotkasumun ikonisten Luomisen pilarien nimelle.

Kölin sumun uusien kuvien tornit ja pilarit ovat laajoja tomu- ja kaasupilviä tähtienmuodostuksen keskiössä noin 7500 valovuoden etäisyydellä. Sumun pilareita havaitsi ESO:n tutkijakoulutettava Anna McLeodin johtama tutkimusryhmä käyttäen ESO:n VLT-teleskoopin MUSE-havaintolaitetta.

MUSE:n teho on sen kyvyssä muodostaa tuhansia kuvia kaasusumusta samanaikaisesti, jokainen valon eri aallonpituudella. Tämän ansiosta tähtitieteilijät voivat kartoittaa materian kemiallisia ja fysikaalisia ominaisuuksia sumun eri osissa.

Kuvia vastaavanlaisista rakenteista, kuuluisista Luomisen pilareista [1] Kotkasumussa ja muodostelmista NGC 3603:ssa yhdistettiin tässä esitettyihin. Kaikkiaan kymmentä pilaria on havaittu ja samalla on havaittu vahva yhteys läheisten, massiivisten tähtien säteilyn ja pilarien piirteiden välillä.

On ironista, että yksi massiivisen tähden muodostumisen ensimmäisiä seurauksia on, että se alkaa tuhota synnyinpilveään. Ajatus massiivisten tähtien merkittävistä vaikutuksista ympäristöönsä ei ole uusi: tällaisten tähtien tiedetään sinkoavan sisuksistaan valtavia määriä voimakasta ionisoivaa säteilyä. Tämä säteily on riittävän voimakasta riistämään atomeilta niitä kiertävät elektronit. On kuitenkin hyvin vaikea saada havaintotodisteita tällaisten tähtien ja niiden ympäristön vuorovaikutuksista.

Tutkimusryhmä analysoi tämän suurienergiaisen säteilyn vaikutusta pilareihin eli kaasun ionisoitumista ja hajaantumista. Havaitsemalla tämän (englanniksi nimellä photoevaporation tunnetun) prosessin tuloksia, joihin kuuluu muun muassa pilarien massan väheneminen, he pystyivät päättelemään syylliset. Pilarien hajaantumisen ja läheisten tähtien ionisoivan säteilyn määrän välillä oli selvä vastaavuussuhde.

Tämä saattaa vaikuttaa kosmiselta katastrofilta, massiivisten tähtien kääntyessä luojiaan vastaan. Tähtien ja pilarien välisten palautemekanismien monimutkaisuus tunnetaan kuitenkin huonosti. Nämä pilarit saattavat näyttää tiheiltä, mutta kaasusumut muodostavat tomu- ja kaasupilvet ovat itse asiassa hyvin harvoja. On mahdollista, että massiivisten tähtien säteily ja tähtituulet suorastaan auttavat muodostamaan pilareihin tiheämpiä kohtia, joissa voi sitten muodostua uusia tähtiä.

Näillä henkeäsalpaavilla taivaallisilla rakenteilla on vielä paljon kerrottavaa meille ja MUSE on ihanteellinen havaintolaite niiden luotaamiseen.

[1] Luomisen pilarit on NASA:n ja ESA:n Hubble-avaruusteleskoopin ottama ikoninen kuva, joka on tehnyt niistä kuuluisimman kaikista vastaavanlaisista rakenteista. Nämä elefantin kärsiksikin kutsutut rakenteet saattavat olla pituudeltaan useita valovuosia.

Tämä tutkimus esitettiin tutkimusjulkaisussa "Connecting the dots: a correlation between ionising radiation and cloud mass-loss rate traced by optical integral field spectroscopy", jonka kirjoittivat A. F. McLeod et al. Julkaisu ilmestyi julkaisusarjassa Monthly Notices of the Royal Astronomical Society.

Tutkimusryhmään kuuluvat A. F. McLeod (ESO, Garching, Saksa), M. Gritschneder (Universitäts-Sternwarte, Ludwig-Maximilians-Universität, München, Saksa), J. E. Dale (Universitäts-Sternwarte, Ludwig-Maximilians-Universität, München, Saksa), A. Ginsburg (ESO, Garching, Saksa), P. D.Klaassen (UK Astronomy Technology Centre, Royal Observatory Edinburgh, Iso-Britannia), J. C. Mottram (Max-Planck-Institut für Astronomie, Heidelberg, Saksa), T. Preibisch (Universitäts-Sternwarte, Ludwig-Maximilians-Universität, München, Saksa), S. Ramsay (ESO, Garching, Saksa), M. Reiter (University of Michigan Department of Astronomy, Ann Arbor, Michigan, USA) ja L. Testi (ESO, Garching, Saksa).

Anna Faye McLeod